Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zadbaj o bagaż, zadbaj o bilet...

10.10.2017
Autor: Mateusz Różański
Źródło: Integracja 3/2017
wagon PKP Intercity

Pociąg należy do najbezpieczniejszych i najchętniej wybieranych środków transportu. Dzięki zmianom zachodzącym na kolei, z jego dobrodziejstw mogą w coraz większym stopniu korzystać osoby z niepełnosprawnością, w tym poruszające się na wózkach i niewidome. Jak zatem swoją podróż uczynić bezproblemową?

  1. Zaplanuj podróż

Podróżni wybierający pociągi PKP Intercity mogą skorzystać z bogatej oferty połączeń krajowych i międzynarodowych. Pociągami można dotrzeć nad morze, w góry i na Mazury. Warto wiedzieć, że dzięki nowej ofercie POLREGIO i PKP Intercity pojawiła się opcja – Razem w Polskę – pozwalająca korzystać z nieograniczonej liczby weekendowych podróży pociągami obu przewoźników (od piątku od 19:00 do poniedziałku do 6:00).

Bilet jest dostępny w dwóch wersjach: Razem w Polskę Standard za 109 zł – w II klasie pociągów TLK, IC i POLREGIO, oraz Razem w Polskę Komfort – za 189 zł w II klasie wszystkich krajowych pociągów PKP Intercity (EIP, EIC, IC i TLK) oraz POLREGIO (R, IR).

  1. Sprawdź czy pociąg jest dostosowany

Ze względu na bezpieczeństwo i komfort pasażerów z niepełnosprawnością zaleca się przejazdy pociągami wyposażonymi w różne udogodnienia, tzn. windy, platformy wjazdowe, wyznaczone miejsca i przystosowane toalety.

Po opracowaniu trasy koniecznie trzeba zdobyć informację na temat dostosowania wybranego pociągu lub pociągów, tak by podróż odbywała się w komfortowych warunkach. Informację o dostępności wybranych składów można uzyskać w kasie biletowej, Centrum Obsługi Klienta lub dzwoniąc na infolinię PKP Intercity. Jeśli podróż odbywa się z przesiadkami, trzeba pytać o udogodnienia w każdym z pociągów. Gdy dane połączenie nie jest obsługiwane przez pociąg z udogodnieniami, pracownicy kasy albo infolinii wskażą pasażerowi alternatywny skład.

  1. Kup bilet

Po uzyskaniu i potwierdzeniu informacji na temat dostępności wybranego pociągu lub pociągów należy kupić bilet. Można to zrobić w kasie, korzystając z aplikacji IC Mobile Navigator albo strony wwww.intercity.pl. Ze względu na wygodę podróżnego i dla uniknięcia ewentualnych problemów zalecany jest zakup biletu z wyprzedzeniem. Jest to istotne dlatego, że w dostosowanych składach znajduje się ograniczona liczba miejsc dla osób podróżujących na wózkach.

  1. Zgłoś potrzebę skorzystania z asysty

Jeśli pasażer potrzebuje wparcia przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego oraz podczas podróży, powinien zgłosić potrzebę asysty co najmniej 48 godzin wcześniej. Asysta jest nieodpłatna. Świadczą ją pracownicy drużyny konduktorskiej w składach posiadających odpowiednie udogodnienia (windy, platformy wjazdowe, miejsca dla osób z niepełnosprawnością i dostosowane toalety).

W ramach asysty udzielana jest też pomoc w przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego lub poruszanie się w obrębie dworca. Udziela jej w miarę możliwości personel kolejowy.

Potrzeba asysty

Potrzebę asysty przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego można zgłosić:

  • telefonicznie: całodobowa infolinia PKP Intercity pod nr. 703 200 200* i pod nr. 48 22 391 97 57** – dla połączeń z zagranicznych sieci,
  • za pośrednictwem formularza na stronie intercity.pl,
  • w godz. pracy Centrum Obsługi Klienta w placówkach:
    • Dworzec Gdańsk Gł. (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk),
    • Dworzec Poznań Gł. (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań),
    • Dworzec Wrocław Gł. (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław),
    • Dworzec Warszawa Centr. (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa),
    • Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2, 40-098 Katowice),
    • Dworzec Kraków Gł. (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków).

* W przypadku braku możliwości dodzwonienia się pod nr 703 200 200, należy skontaktować się z operatorem, w celu usunięcia blokady na nr. typu 703. Koszt połączenia będzie wynosił 1,29 zł brutto za minutę.

** Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora.

Dane o podróży

Niezależnie od formy kontaktu pasażer powinien podać możliwie jak najwięcej danych o podróży, aby pracownicy kolei mogli udzielić najskuteczniejszej pomocy. Przy zgłaszaniu potrzeby asysty trzeba podać:

  • datę i godzinę podróży,
  • telefon kontaktowy,
  • stacje wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • rodzaj niepełnosprawności,
  • szczegółowe informacje dot. rodzaju, wielkości i wagi wózka oraz opcjonalnie:
    • nr wagonu i nr miejsca,
    • informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą, opiekunem, psem przewodnikiem/asystującym,
    • inne przydatne informacje (np. o rodzaju bagażu).
  1. Pomoc na dworcu kolejowym

Pomoc dla osób z niepełnosprawnością jest realizowana w 61 dworcach kolejowych. W 24 z nich usługa asysty może być świadczona z wykorzystaniem wózka, który znajduje się na wyposażeniu dworca. Miejscem spotkania z asystą jest oznaczona tabliczką część holu głównego dworca.

Pracownicy ochrony dworca asystują osobie z ograniczoną sprawnością ruchową podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronach, przejściach podziemnych i kładkach – od miejsca oczekiwania pasażera do wejścia do pociągu. Należy pamiętać, aby pojawić się w wyznaczonym miejscu spotkania z asystą przynajmniej 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. Taki czas pozwoli sprawnie i bezpiecznie przemieścić się na odpowiedni peron.

Zgłoszenie konieczności skorzystania z pomocy na terenie dworca powinno nastąpić pomocprm@pkp.pl lub pod nr. tel.: 22 474 13 13. W ciągu pół godziny od przyjęcia zgłoszenia ochrona na dworcu, w miarę możliwości, udzieli potrzebnej pomocy.

  1. Wejście do pociągu i wyjście z niego

Pomocy przy wsiadaniu do wagonu i wysiadaniu z niego udzielają drużyny konduktorskie. Wobec osób poruszających się na wózkach pomoc polega na uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy. Ponadto drużyna konduktorska pomoże we wniesieniu czy wyniesieniu bagażu (masa bagażu nie może przekraczać 20 kg). Konduktor wskaże również osobie z niepełnosprawnością miejsce w pociągu.

  1. Cieszyć się podróżą

W trakcie podróży obsługa pociągu udzieli informacji dotyczących połączenia, udogodnień w składzie i zasad bezpieczeństwa. Konduktorzy powiadomią pasażera o położeniu pociągu i stacji docelowej. W nowoczesnych składach zespolonych, np. Pendolino, podróżni mają do dyspozycji przystosowane toalety z przyciskiem alarmowym, więc w nieprzewidzianych sytuacjach można wezwać szybką pomoc.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Bilety
    Jadwiga
    11.10.2017, 19:51
    O takich biletach wiedzą wszyscy co nie posiadają ulg a zarabiają normalne pieniądze a nie inwalidzi. My korzystamy z ulg i mamy nadzieję że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa utrzyma je w dotychczasowym,czytelnym dla wszystkich i przejrzystym formacie.
    odpowiedz na komentarz
  • ULGI PRZEJAZDOWE
    Paweł
    10.10.2017, 13:46
    Moim zdaniem ten artylul jest calkiem nieprzydatny dla osób niepełnosprawnych. W jakim celu proponować bilety za grube pieniądze skoro niepełnosprawni korzystają z ulg ustawowych gdzie przejazdy wychodzą znacznie taniej niż bilety dla osób nie posiadających uprawnień do ulgowych przejazdów. Czyżby niepełnosprawni mieli by się już oswajać do podroży według taryfy normalnej?
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Sonda

Jak w tym roku spędzisz wakacje?

Biuletyn

Wspierają nas