W sierpniu 2024 roku minął termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Ustawa zawiera zapisy dotyczące m.in. uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tymczasem w polskich szkołach wciąż brakuje skutecznych standardów ochrony dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przed przemocą. Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, Adam Krzywoń zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwa Edukacji.
Działające przy Biurze RPO Koalicja “Nasz Rzecznik”, którą tworzą społecznicy zajmujący się m.in. prawami osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów, zwraca uwagę, że w szkołach brakuje jednolitych procedur oraz odpowiednich materiałów edukacyjnych dotyczących zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym, oraz reagowania na nią dla kadry pedagogicznej.
Koalicja zwracano szczególną uwagę na brak zrozumienia potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów i uczennic w spektrum autyzmu. To prowadzi z kolei do tzw. zachowań trudnych i agresji.
Konsekwencje opóźnień
Brak wdrożenia tych rozwiązań powoduje, że dzieci z niepełnosprawnościami są szczególnie narażone na przemoc i wykluczenie w środowisku szkolnym. RPO pyta MEN, czy resort sprawdza realizację obowiązku wprowadzania standardów oraz, czy zapewnia szkołom wsparcie i szkolenia, które pomogłyby lepiej chronić dzieci wymagające szczególnej opieki.
Pełną treść pisma można przeczytać na stronie bip.brpo.gov.pl.