Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Warszawa Bez Barier - ulotka

15.12.2004

Od września 2004 r. w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie znaleźć można broszurki z informacjami o tym jak pomóc niepełnosprawnym pasażerom oraz o tym, w jaki sposób tabor przystosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Rok 2003 - Europejski Rok Osób Niepełnosprawnych w pełni uświadomił mieszkańcom Warszawy, że osoby niepełnosprawne chcą normalnie funkcjonować. W stolicy mieszka ich ponad 150 tys., są naszymi sąsiadami, klientami sklepów, przechodniami, uczniami i studentami, bywalcami imprez sportowych, czy kulturalnych. Od kilku lat, dzięki dostosowywanemu stołecznemu transportowi miejskiemu, coraz częściej przyjmują rolę współpasażerów.

Pasażerowie niepełnosprawni potrzebują jednak czasami pomocy podczas wsiadania do autobusu, czy wysiadania z tramwaju. Wiele osób jest chętnych jej udzielić. Nie wiemy jednak, jak zwracać się do osoby niewidomej, niesłyszącej, czy poruszającej się na wózku. Tymczasem najprostszym sposobem jest zapytać, czy i jak można pomóc. W ulotce tej znajdą Państwo kilka zasad i rad, jak zrobić to najlepiej.

Lech Kaczyński
Prezydent Miasta Warszawy

***

10 kroków do normalności

1. Pytaj wprost: "czy mogę pomóc" i "jak mogę pomóc".

2. Zwracaj się zawsze bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, bo osoby niepełnosprawne nie są z innej planety.

3. Nie narzucaj się z pomocą, bo nie każdy niepełnosprawny jej potrzebuje.

4. Nigdy nie zaskakuj osoby niepełnosprawnej, szczególnie niewidomej.

5. Nie ma nic złego w przyglądaniu się osobie niepełnosprawnej, byle tylko nie robić tego nachalnie. Przecież sam tego nie lubisz.

6. Kiedy spotkasz człowieka niesłyszącego, wyjmij kartkę i pisz.

7. Osoby z upośledzeniem umysłowym mogą zaskakiwać swoim zachowaniem, ale często wystarczy miłe słowo, żeby sytuacja wróciła do normy.

8. Pomoc osobie na wózku wymaga siły fizycznej, dlatego gdy chesz pomóc, poproś jeszcze jedną osobę.

9. Okaż cierpliwość i wyrozumiałoś. Czasem trzeba trochę poczekać zanim osoba niepełnosprawna wsiądzie lub wysiądzie.

10. I pamiętaj - nie obawiaj się kontaktów z osobą niepełnosprawną.

***

Tabor przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych

Autobusy
Każdy autobus tzw. niskopodłogowy jest wyposażony w platformę ułatwiającą wprowadzenie wózka do autobusu. Znajduje się ona zawsze w drugich drzwiach pojazdu, przy czym w części taboru jest ona automatyczna - wysuwa się sterowana z kabiny przez kierowcę. W nowszym taborze stosuje się już tylko klapy odkładane ręcznie. Pasażer powinien zasygnalizować potrzebę skorzystania z platformy poprzez naciśnięcie specjalnych przycisków - przy drzwiach oraz we wnętrzu przy stanowisku przeznaczonym dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

W dni powszednie blisko 40 proc. autobusów na mieście to tabor niskopodłogowy, a w dni świąteczne już ponad 60 proc.

Tramwaje
W wagonach tramwajowych platformę również zainstalowano w drugich drzwiach. Sygnalizacja potrzeby skorzystania z platformy odbywa się analogiczny sposób jak w autobusach - przez naciśnięcie przycisku na drzwiach lub w środku pojazdu.

Blisko 15 proc. wagonów zastało wyposażonych w system głosowej informacji o przystankach na trasie. Komunikaty podają nazwę aktualnego przystanku - są prezentowane w momencie otwierania drzwi - oraz, po ruszeniu, nazwę kolejnego.

Metro
Warszawskie metro w pełni jest przystosowane do podróżowania nim przez osoby niepełnosprawne ruchowo. Na każdej stacji znajdują się windy (na stacjach ursynowskich i mokotowskich tylko na głowicach południowych) pozwalające na pokonanie różnicy poziomów.

W każdym wagonie metra również funkcjonuje system głosowego zapowiadania kolejnych stacji.

Źródło: informacja własna, ulotka informacyjna

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas