Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Poczta Polska: usługi bez barier

29.05.2019
Autor: art. sponsorowany
placówka Poczty Polskiej

Poczta Polska to jedna z największych polskich firm oraz największy polski pracodawca. Zdając sobie sprawę ze swojego znaczenia dla Polaków, Spółka prowadzi szereg działań na rzecz osób z niepełnosprawnością. Podążają one w dwóch kierunkach. Pierwszy – to zatrudnianie osób z orzeczeniami, drugi – dostosowanie usług i architektury placówek pocztowych do potrzeb klientów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Działania te promowane są dzięki ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Poczta Polska bez barier” skierowanej do osób z niepełnosprawnościami i ich bliskich.

Pracownicy z niepełnosprawnością

Spółka – korzystając ze wsparcia podmiotów zajmujących się aktywizacją zawodową osób z niepełnosprawnościami – sukcesywnie zwiększa ich zatrudnienie. Obecnie w Poczcie Polskiej zatrudnionych jest ponad 1600 osób z niepełnosprawnościami (ok. 2 proc. ogółu zatrudnionych). Dla porównania, w 2017 r. w Poczcie Polskiej pracowało ponad 1400 takich osób. Pracują oni na różnych stanowiskach, m.in. w obsłudze klienta w placówkach pocztowych, w sortowniach i administracji. W ramach projektu finansowanego przez PFRON, do końca 2019 r. zatrudnienie ma znaleźć dodatkowo ok. 200 niepełnosprawnych pracowników.

Dzięki takim prozatrudnieniowym działaniom Poczta Polska została m.in. laureatem VII edycji konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” w kategorii „Firma Przyjazna Niepełnosprawnym”.

Lider dostępności

Do tego, aby osoby z niepełnosprawnością mogły pracować w Poczcie Polskiej, a także być klientami placówek pocztowych, potrzebna jest dostępność architektoniczna. W placówkach są już m.in. podjazdy lub dzwonki do przywoływania pracownika obsługi, wejścia z poziomu chodnika, automatyczne podnośniki, stanowiska z obniżonymi blatami i skrzynki pocztowe, których wysokość umożliwia nadawanie przesyłek przez osoby poruszające się na wózkach. Ponadto przy placówkach pocztowych wyznaczane są specjalne miejsca parkingowe, tzw. koperty.

Placówki są budowane lub modernizowane zgodnie z wytycznymi dotyczącymi projektowania przyjaznego dla osób niepełnosprawnych. Kilkadziesiąt z nich – zlokalizowanych w miejscach, w których z usług pocztowych korzysta wiele osób z niepełnosprawnościami – ma certyfikaty „Obiekt bez barier”, przyznane przez Integrację.

W 2016 r. Poczta Polska otrzymała tytuł „Lider Dostępności” w ogólnopolskim konkursie architektoniczno- urbanistycznym, w kategorii „Sieć placówek”.

Szeroki wachlarz usług

Poczta Polska oferuje różnorodne usługi, z których z łatwością mogą skorzystać także osoby niepełnosprawne. Wygodny dostęp do usług pocztowych możliwy jest m.in. za pośrednictwem platformy cyfrowej Envelo. Umożliwia ona zakup znaczków, przygotowanie paczki do nadania, wysyłkę listu, śledzenie przesyłki, stworzenie pocztówki z własnym zdjęciem, a także założenie profilu zaufanego pozwalającego m.in. rozliczyć e-PIT.

Z kolei za pośrednictwem internetowej aplikacji Elektronicznego Nadawcy można skorzystać z usługi samodzielnego wydruku etykiety, nadania przesyłki u kuriera lub w placówce pocztowej oraz śledzenie jej statusu.

Dostępne na stronie internetowej Poczty Polskiej formularze on-line pozwalają skorzystać z usług: e-awizo, „polecony do skrzynki”, „doręczenie na życzenie” – ponownego doręczenia awizowanej przesyłki, Pocztex („od drzwi do drzwi”), Ekspres Pieniężny, Przekaz Pocztowy (nadanie krajowych przekazów pieniężnych przez internet) czy wymiany walut on-line. Poczta Polska to także sklep internetowy z artykułami papierniczymi i sklep filatelistyczny.

Warto też wiedzieć, że za pośrednictwem listonoszy można kupić ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe lub na życie oraz założyć konto bankowe z możliwością obsługi przez platformę Pocztowy24. Osoby, które mają problem z poruszaniem się, mogą także skorzystać ze wsparcia listonoszy w nadaniu przesyłek i regulowaniu płatności.

W tym roku czekają nas wybory do Parlamentu Europejskiego i polskiego. Warto wiedzieć, że Poczta umożliwia obywatelom skorzystanie z głosowania korespondencyjnego. Wystarczy, że wyborca z niepełnosprawnością odpowiednio wcześniej zgłosi chęć takiego głosowania – otrzyma pocztą pakiet wyborczy, a kartę z oddanym głosem, umieszczoną w specjalnie przygotowanej kopercie, może przekazać listonoszowi lub wysłać samodzielnie.


Materiał informacyjny Poczty Polskiej SA

 


okładka magazynu Integracja 2/2019 z Janem Gawrońskim, 13-letnim samorzecznikiem ze spektrum autyzmuArtykuł pochodzi z numeru 2/2019 magazynu „Integracja”.

 

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).

Komentarz

  • Poczta Polska
    Kola
    07.02.2020, 16:04
    Same bzdury,jak ładnie poczta się chwali, a w rzeczywistości to jeden wielki bajzel,żeby nie powiedzieć dosadniej, ZLIKWIDOWAĆ POCZTĘ

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas