Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Świadectwo pracy a stopień niepełnosprawności

28.03.2019
Autor: A.

Czy pracodawca na świadectwie pracy informuje o stopniu niepełnosprawności?

Szanowny Panie,

zgodnie z § 2:

  1. Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy: w świadectwie pracy zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczeń społecznych, dotyczące:
    1. okresu lub okresów zatrudnienia;
    2. wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy;
    3. rodzaju wykonywanej pracy lub zajmowanych stanowisk lub pełnionych funkcji;
    4. trybu i podstawy prawnej rozwiązania lub podstawy prawnej wygaśnięcia stosunku pracy, a w przypadku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem - strony stosunku pracy, która dokonała wypowiedzenia;
    5. okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, zwanej dalej "Kodeksem pracy";
    6. urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy i wykorzystanego w tym roku;
    7. wykorzystanego urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia;
    8. wykorzystanego urlopu ojcowskiego;
    9. wykorzystanego urlopu rodzicielskiego i podstawy prawnej jego udzielenia;
    10. wykorzystanego urlopu wychowawczego i podstawy prawnej jego udzielenia;
    11. okresu, w którym pracownik korzystał z ochrony stosunku pracy, o której mowa w art. 1868 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy;
    12. zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy, wykorzystanego w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
    13. liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
    14. okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych;
    15. okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze;
    16. wykorzystanego dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy;
    17. okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty;
    18. zajęcia wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym;
    19. należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku z powodu braku środków finansowych;
    20. informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach - na żądanie pracownika.
  2. W świadectwie pracy zamieszcza się pouczenie o prawie pracownika wystąpienia z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy, a w razie nieuwzględnienia tego wniosku przez pracodawcę - o prawie do wystąpienia z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy przez pracodawcę.

Sama kwestia posiadania orzeczenia o niepełnosprawności nie powinna pojawić się w świadectwie pracy, niemniej jednak może pojawić się kwestia zakresu wykorzystania dodatkowego urlopu wypoczynkowego (pkt 16), wynikającego z posiadania orzeczenia o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

z poważaniem,

Grzegorz Jaroszczyk,

prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas