Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

150 mln zł na dostępność szpitali i przychodni

31.01.2019
Autor: Mateusz Różański
Źródło: inf. pras., informacja własna
Trójka prelegentów podczas konferencji w ramach programu Dostępność Plus, oraz tłumaczka języka migowego

Likwidacja barier architektonicznych w przychodniach i szpitalach, zastosowanie nowoczesnych technologii: sztucznej inteligencji i telemedycyny, a także szkolenia dla personelu medycznego i usprawnienie pracy placówek – to główne cele Ministerstwa Zdrowia, realizowane w ramach programu Dostępność Plus, który początkowo obejmie 150 placówek.

- Służba zdrowia to nieprzypadkowo jedna z pierwszych branż, która dostanie wsparcie z programu Dostępność Plus. Ze względu na swój szczególny cel i charakter powinna stanowić wzór dostępności – podkreśliła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

To właśnie jej resort zajmuje się realizacją programu Dostępność Plus, angażując także pozostałe resorty – w tym wypadku Ministerstwo Zdrowia.

Standardy dostępności

Działania podjęte w Służbie Zdrowia w ramach programu Dostępność Plus mają służyć przede wszystkim opracowaniu standardów dostępności w wybranych placówkach, które płynnie mają przeniknąć na cały system ochrony zdrowia w naszym kraju.

- Celem całego przedsięwzięcia wartego 150 mln zł (docelowo 300 mln zł) jest wdrożenie działań projakościowych związanych z dostosowaniem placówek medycznych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wsparcie obejmie 25 szpitali oraz 125 placówek POZ (docelowo 50 szpitali i 250 placówek POZ) – powiedział podczas konferencji inaugurującej projekt wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Jaki cel projektu?

Jak zapowiedział wiceminister Cieszyński, pierwszym krokiem będzie przeprowadzenie w placówkach medycznych audytów dostępności, które pozwolą określić zmiany, by stały się one bardziej przyjazne osobom z niepełnosprawnością i seniorom. Wyniki audytów pozwolą dokonać pozytywnych zmian w obszarze dostępności:

  • architektonicznej (podjazdy, windy, poszerzanie wejść do budynków i drzwi wewnętrznych, likwidacja wysokich progów, montaż posadzek antypoślizgowych, dostosowanie pomieszczeń sanitarnych, rejestracji pacjentów, włączników i tablic informacyjnych, zakup pętli indukcyjnych itp.);
  • cyfrowej (zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz innych urządzeń służących poprawie dostępności do świadczeń zdrowotnych dla pacjentów z niepełnosprawnościami, rozwój telemedycyny ułatwiającej komunikację na odległość, a także wdrożenie innych rozwiązań zapewniających funkcjonowanie placówek „przyjaznych” osobom niepełnosprawnym, systemy rejestracji, także on-line, uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami, tworzenie i dostosowanie stron internetowych do standardu WCAG 2.0 oraz szkolenia z obszaru IT);
  • komunikacyjnej (szkolenia w zakresie kompetencji miękkich dla kadry medycznej i niemedycznej np. pracownicy rejestracji, służące wsparciu kompetencji w zakresie właściwej komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami np. szkolenia zwracające uwagę na właściwe formy komunikacji);
  • organizacyjnej (usprawnianie rozwiązań organizacyjnych, w tym procedur dotyczących pacjentów, w celu ułatwienia obsługi pacjentów z niepełnosprawnościami).

- Chodzi o opracowanie pewnego standardu dostępności na podstawie tego, co uda się osiągnąć w 150 placówkach, które obejmie program. Ten opracowany standard będzie służyć także innym placówkom – tłumaczył przedstawiciel resortu zdrowia. – Jeżeli na przykład jakieś rozwiązanie technologiczne będzie funkcjonowało w 150-300 podmiotach, to łatwo sobie wyobrazić, że będzie ono przenikało do innych – zauważył.

Wiceminister porównał działanie programu Dostępność Plus w zdrowiu do innych programów realizowanych w ramach POWER, gdzie najpierw dana usługa realizowana jest pilotażowo, a gdy się sprawdzi, trafiają do gwarantowanego koszyka świadczeń.

Komitet Dostępności Plus

Razem z ogłoszeniem rozpoczęcia projektu, powołano także Komitet Dostępności Plus dla zdrowia. Komitet składa się z przedstawicieli organizacji pozarządowych m.in: Integracji i Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI), placówek medycznych, Rzecznika Praw Pacjenta, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz z ekspertów.

- Program nie mógłby się powieźć bez udziału organizacji, które na co dzień zajmują się wspieraniem osób z niepełnosprawnościami. Zamierzamy się wsłuchać w ich głos – powiedział Janusz Cieszyński.

Komitet Dostępności Plus dla zdrowia będzie aktywny w całym okresie realizacji projektu – począwszy od wypracowania standardów dostępności dla szpitali i przychodni, przez monitorowanie wdrażanych w placówkach medycznych działań, aż po opracowanie rekomendacji końcowych.

Komentarz

  • Pomoc asystencka w placówkach medycznych.
    Niewidoma
    01.02.2019, 12:07
    Jako osoba niewidoma oczekuję pomocy specjalnie oddelegowanego asystenta, który będzie do mojej dyspozycji podczas mojego pobytu w przychodni lub w szpitalu. Wskaże kiedy przyszła moja kolejka do lekarza, podprowadzi do odpowiedniego gabinetu, a także zaprowadzi mnie do sali, w której leży krewny, którego chcę odwiedzić. Ostatnio zdarzało się, że personel szpitala w takiej kwestii odmawiał mi pomocy tłumacząc, że nawet na chwilę nie może zostawić swoich obowiązków.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas