Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Lista Mocy 1918-2018. Karol Śliwka

25.01.2019
Autor: Beata Dązbłaż, Fot. Dawid Halimoniuk/Agencja Gazeta
Karol Śliwka

1932–2018
artysta grafik, legenda polskiej grafiki użytkowej

Nazywany jest „królem polskich logotypów. Należał do Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Urodzony w rodzinie chłopskiej na Pogórzu Śląskim, od najmłodszych lat fascynował się malarstwem. Jego ojciec widział w nim następcę w gospodarstwie, więc fascynacja syna budziła jego sprzeciw. Karol uczył się sztuki z książek znajdowanych po wojnie na śmietnikach(zwykle z poniemieckich domów).

Gdy miał 13 lat, rozbrajał zapalniki od min i w wyniku wybuchu jednego z nich stracił oko.

W 1946 r. rozpoczął edukację plastyczną w Wieczorowej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Bielsku-Białej, do której, nie mając pieniędzy, jeździł na gapę, ukryty w wagonie bydlęcym. Później uczęszczał do Państwowego Liceum Technik Plastycznych i tam w 1953 r. uzyskał świadectwo dojrzałości. Rozpoczął egzaminy wstępne do Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, przerwał je jednak z braku pieniędzy na utrzymanie. Mimo to został wpisany na listę warunkową, gdyż jego prace znalazły uznanie w oczach egzaminatorów. Przyznano mu też stypendium i akademik. Ucieszył się tak bardzo, że...przyjechał na rozpoczęcie roku akademickiego o miesiąc za wcześnie.

Mimo że początkowo Karol Śliwka chciał być przede wszystkim malarzem, w trakcie studiów zajął się grafiką. Zmuszony przez niekorzystną sytuację finansową, wystartował w konkursie na opracowanie znaku graficznego Wydawnictw Naukowo-Technicznych. Wtedy konkursu nie wygrał, ale startował w kolejnych i dość szybko przyszły pierwsze sukcesy – zdobył m.in. pierwsze miejsce w konkursie na słynny logotyp fabryki kosmetyków Uroda oraz otrzymał nagrody za znaki dla pięciu fabryk obuwia. Później  mówił, że był to „taki dzwon, który obudził w nim grafika . Od tego momentu odstawił sztalugi i skoncentrował się na grafice.

W swojej karierze zaprojektował ponad 400 znaków graficznych, w tym tak znane, jak logo Instytutu Matki i Dziecka, logo PKO BP – słynną skarbonkę, od nazwiska autora zwaną przez pracowników banku „śliwką ,logo Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Projektował opakowania popularnych produktów, m.in. kosmetyków Wars, czekolad Wedla, papierosów Giewont i Syrena.

Swoje prace wykonywał na papierze. Koledzy po fachu nawet nie przystępowali do konkursów na logotypy firm, jeśli do rywalizacji przygotowywał się również Karol Śliwka, było bowiem jasne, że wygra.Za swoje osiągnięcia otrzymał szereg nagród i odznaczeń, m.in.: Nagrodę Ministra Kultury i Nauki, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi i medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W prestiżowej publikacji „Logo Modernism” z 2015 r. zaliczono go do grona ośmiu najwybitniejszych twórców współczesnych logotypów. Jest bohaterem filmu dokumentalnego „Twentieth Century Design –Karol Śliwka (2010)”.
 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas