Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zagrożone „koperty”. Działaj, póki nie jest za późno!

16.01.2019
Autor: Mateusz Różański, fot. sxc.hu, M. Różański
Namalowany na jezdni symbol osoby na wózku na niebieskim tle. Zdjęcie przykrywa znak zapytania

Czy weterani będą mogli parkować na tzw. kopertach? Takie rozwiązanie grozi tym, że realnie mniej tych miejsc będzie dostępnych dla osób z niepełnosprawnością. Jest to szczególnie istotne w centrach miast i na ciasnych osiedlowych parkingach. Projekt ustawy, który poszerza grono uprawnionych do zajmowania „kopert”, trafił do sejmowej podkomisji. Warto wziąć udział w posiedzeniu lub w inny sposób zgłosić swoje uwagi do projektu.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, wieczorem 15 stycznia 2019 r., odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy, która zakłada przyznanie członkom Korpusu Weteranów kart, które dadzą im te same uprawnienia co karty parkingowe. Co jednak najważniejsze: bezterminowo i niezależnie od poziomu sprawności, czyli bez konieczności stawania na komisji orzeczniczej.

Projekt, choć wyszedł od polityków opozycji, ma poparcie rządu, ale też Rzecznika Praw Obywatelskich i oczywiście środowisk kombatanckich.

Sala pełna siedzących przy stołach słuchaczy
Wtorkowe posiedzenie sejmowej komisji nt. nowych uprawnień dla weteranów mimo późnej pory zgromadziło liczne grono kombatantów. Z kolei środowisko osób z niepełnosprawnością nie było reprezentowane niemal zupełnie

Efekt skarg kombatantów

Pomysł stworzenia dokumentu, który zrówna prawa kombatantów i posiadaczy kart parkingowych, to efekt wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) i skarg ze strony środowiska kombatantów, negatywnie oceniających funkcjonujące nowe przepisy dotyczące kart parkingowych.

Przypomnijmy, że od 1 lipca 2015 r. mogą się nimi posługiwać tylko:

  • osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności i znacznie ograniczonymi możliwościami samodzielnego poruszania się,
  • osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, ze znacznie ograniczonymi możliwościami samodzielnego poruszania się i z kodami w orzeczeniu 04-O (choroby narządu wzroku) lub 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna),
  • osoby do 16. roku życia ze znacznie ograniczonymi możliwościami samodzielnego poruszania się,
  • placówki zajmujące się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.

Po zmianie przepisów część kombatantów straciła możliwość posiadania karty parkingowej.

Porozumienie ponad podziałami

W ramach trwających od 2017 r. prac powstał więc projekt ustawy, który zakłada konieczność stworzenia bezterminowych kart kombatanta, które uprawniałyby m.in. do parkowania na „kopertach”. Już niemal dwa lata temu w środowisku osób z niepełnosprawnością zawrzało. Głos w tej sprawie, w oparciu o opinie Czytelników portalu Niepelnosprawni.pl, zajął swego czasu prezes Integracji Piotr Pawłowski.

„Z uwagą, ale i dużym niepokojem przyjąłem informację na temat próby rozszerzenia grona uprawnionych do używania kart parkingowych na wszystkich kombatantów, niezależnie od stopnia niepełnosprawności, a także wydawania im tych dokumentów bezterminowo. Jestem oczywiście pełen podziwu dla ich czynów i szacunku dla ich wieku, ale karta parkingowa nie jest nagrodą za zasługi” – napisał w petycji do Marszałka Senatu Piotr Pawłowski, dodając, że możliwość korzystania z „kopert” jest prawem, a nie przywilejem, bo osobom, które mają znaczne trudności w poruszaniu się, jest to niezbędne do normalnego funkcjonowania.

Po posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny wygląda jednak na to, że porzucenie tego pomysłu nie jest możliwe. Dostrzegalne jest „porozumienie ponad politycznymi podziałami”, ponieważ zarówno odpowiedzialny za projekt senator Jan Rulewski (Platforma Obywatelska), jak i przedstawiciele rządu są zgodni co do celowości przyjęcia nowych przepisów.

Poseł Piechota: wprowadźmy terminowość

Podczas wspomnianego posiedzenia swojego uwagi do projektu jako jedyny wyraził jednak poseł Sławomir Piechota (PO).

- W 2013 roku nowelizowaliśmy przepisy dotyczące karty parkingowej, widząc, że ma ona coraz mniejsze praktyczne znaczenie – podkreślił. – Tych kart było tak dużo, że osoba, która naprawdę ich potrzebowała, nie była w stanie znaleźć miejsca parkingowego.

Poseł Piechota był jedną z osób odpowiedzialnych za zmianę przepisów, które zawęziły grono osób, które mogą otrzymać kartę parkingową. Ogromny udział w uszczelnianiu prawa w tym zakresie miała też Integracja.

Poseł Piechota zaapelował o to, by nie tworzyć nowego wzoru dokumentu, gdyż obecnie wydawana karta parkingowa jest skonstruowana tak, by wszystkie służby w Polsce i w Unii Europejskiej wiedziały, jakie prawa ma jej posiadacz.

Poseł Sławomir Piechota przemawia do mikrofonu ustawionego na stole
Dzięki interwencji posła Sławomira Piechoty, projekt ustawy ma szanse zostać dopracowany w bardzo istotnych szczegółach

- Trzeba rozważyć też kwestię okresu ważności tego uprawnienia do parkowania – podkreślił. – Czym innym jest karta kombatanta, wydawana na zawsze i nie podlega weryfikowaniu, a czym innym karta parkingowa. Dlaczego wprowadziliśmy dla tego dokumentu terminowość? Bo służby coraz częściej ustalały, że posługiwano się kartami parkingowymi osób nieżyjących.

Jego zdaniem istnieje realne ryzyko, że kartą kombatanta będą się również posługiwać jego bliscy, nawet po śmierci jej posiadacza.

- Stąd ten okres pięciu lat, po których trzeba potwierdzić, że dana osoba dalej potrzebuje takiego uprawnienia – zauważył polityk opozycji.

Zawnioskował o to, by projekt ustawy skierować do dalszych prac w podkomisji stałej do spraw polityki społecznej.

Senator Rulewski uspokaja

- Trudno o wydawanie kart okresowo w wypadku kombatantów, którzy mają po ponad 80 lat. Ta karta musi być inna – odpowiadał na uwagi posła Piechoty senator Rulewski.

Zapewnił, że karty będą przygotowane w sposób, który uniemożliwi ich skopiowanie na kserokopiarce, a wszystkie wydane kombatantom dokumenty będą ujęte w specjalnym rejestrze.

- Po śmierci weterana jego karta będzie nieważna – powiedział Jan Rulewski. – Prawdopodobnie w CEPiK-u będą ujęte te wszystkie 4 tysiące kart.

Weź udział w posiedzeniu lub zgłoś swoje uwagi!

Kwestia kart parkingowych i „kopert” jest niezwykle ważna dla osób z niepełnosprawnością. Jednak bez wsparcia z ich strony nowe przepisy zostaną uchwalone w obecnie projektowanej wersji.

Jeśli więc nie zgadzasz się z nowymi regulacjami lub uważasz, że jeśli już muszą wejść w życie, to warto wprowadzić terminowość nowych kart, proponujemy konkretne działania:

  1. wzięcie udziału w posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. polityki społecznej – żeby to zrobić, musisz wysłać e-maila z prośbą o wzięcie udziału jako strona społeczna (reprezentant organizacji pozarządowej, w której działasz) na adres: kpsr@sejm.gov.pl (o terminie posiedzenia poinformujemy na naszym portalu);
  2. wyrażanie swojej opinii na ten temat w komentarzu pod tym artykułem lub w e-mailu do naszej redakcji: redakcja@niepelnosprawni.pl – opinie zbierzemy i wyślemy przygotowującym nowe przepisy.

Jedno jest pewne: bez wsparcia ze strony środowiska osób z niepełnosprawnością przepisy zostaną zmienione i liczba chętnych do parkowania na „kopertach” wzrośnie w sposób niekontrolowany. Dlatego warto działać, póki nie jest za późno!

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • dyskryminacja inwalidów w POLSCE !!
    Arkadiusz
    02.02.2020, 18:09
    Jestem inwalidą od 1990 r.a od 1995 r.zaliczony zostałem do drugi grupy kalectwo trwałe . Miałem kartę parkingową wydaną na stało za którą zapłaciłem.W 2015 r rząd PO - PSL mnie okradł unieważniając moją kartę parkingową bo jakieś osoby korzystały z karty na osoby zmarłe to żyjących inwalidów można poniewierać zmuszać do udawania się do P C P R , składać pisma ,dostarczać dokumentacje medyczną stawiać się na komisie itd. I co orzecznik P C P R zaliczył mnie do 3 grupy i karty parkingowy nie wydali,pomimo miałem skończone 75 lat i dostaje dodatek opiekuńczy.Uważam że wszystkim którzy dostają opiekuńcze należy się pierwsza grupa Pamiętam że emeryci nie płacili za leki ale rząd twierdził że ktoś tam na babcie pobrał leki to teraz babcia 100% płaci !!!
    odpowiedz na komentarz
  • Wiarygodnosc karty pargingowej
    normalnainternautka
    11.03.2019, 12:50
    Do kogo moge zwrocic sie o sprawdzenie i czy uzyskam odpowiedz
    odpowiedz na komentarz
  • 3 x NIE!!!
    DUSIA
    18.02.2019, 15:01
    Nie dla zdrowych Nie za status kombatanta lecz za brak zdrowia Nie, bo to niemoralne i nieetyczne
    odpowiedz na komentarz
  • Koperty tylko dla niepełnosprawnych
    Anna
    04.02.2019, 17:28
    Jeżeli kombatant jest sprawny ruchowo, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby zaparkował na normalnym miejscu parkingowym, nawet dalej, bo może bez problemu sobie dojść. Co innego jak też jest niepełnosprawny, ale wtedy powinien mieć orzeczenie o niepełnosprawności i prawo do koperty. Jako osoba niepełnosprawna a nie jako kombatant!!! Z całym szacunkiem! Dla mnie, osoby po ciężkim wylewie, niezmiernie trudno jest daleko iść i na dodatek wysiadać w tłoku samochodów. Koperta jest dla mnie dużym ułatwieniem w moim, i tak już niełatwym przez niepełnosprawność, życiu. Uważam, że przyznanie przywileju parkowania na kopercie osobom sprawnym ruchowo jest wysoce niesprawiedliwe i krzywdzące.
    odpowiedz na komentarz
  • po co komplikować
    Adam
    02.02.2019, 22:09
    Takie przywileje bardziej należą się osobom z lekkim stopniem niepełnosprawności a nie zdrowym byczkom w sile wieku. Najlepszym wyjściem - skoro ci kombatanci (o dobrych dochodach i skróconych okresach pracy) czują się tak ważni - będzie (by móc jeszcze więcej dorabiać w supermarketach i służbach ochrony) wydanie kart zwalniających z opłat parkingowych, a już na pewno i niewątpliwie należy się to tym chorym z lekkim stopniem muszącym dojeżdżać do pracy, poradni czy na rehabilitację, a skrzywdzonych przez orzeczników klasyfikujących ich niepełnosprawność.
    odpowiedz na komentarz
  • Koperta to ułatwienie, nie przywilej
    Jadwiga
    31.01.2019, 08:52
    Na pewno wiele osób podnosiło już ten argument, ale powiem raz jeszcze - możliwość parkowania na kopercie to dla wielu osób niepełnosprawnych (w tym mnie) jedyna opcja jako takiej pewności, że po powrocie do zaparkowanego samochodu będę w stanie do niego z powrotem wsiąć. Szerokość kopert to nie jakies widzimisię - to konieczność dla osoby poruszającej się na wózku. Poruszam się na wózku i sama prowadzę samochód. Parkuję na kopertach nawet nie ze względu na ich bliskość do miejsca, w którym chcę się znaleźć, ale na ich szerokość. Zwykłe miejsce parkingowe jest po prostu za wąskie, żebym mogła na nim zaparkować, a potem wyjąć wózek i na niego wsiąść. Dla innych osób niepełnosprawnych istotna z kolei jest ta bliskość do wejścia, bo chociażby nie mogą przebywać dalekich odległości ze względu na swoją niepełnosprawność. Dlatego uważam, że przyznanie kombatantom - osobom niewątpliwie zasłużonym dla kraju - bezterminowej (a podkreślę, że nawet ja, która nigdy nie wstanę z wózka i mam orzeczenie o niepełnosprawności przyznane bezterminowo, muszę co 5 lat odnawiac kartę parkingową) możliwości zajmowania miejsc dla niepełnosprawnych, których ilość prawie nigdzie nie jest zgodna z ustawą i jest za mała w stosunku do potrzeb, to całkowita pomyłka i niemalże splunięcie na wszystkich, którzy tego miejsca faktycznie potrzebują. Można wymyślić dziesiątki innych rozwiązań, które ułatwią życie kombatantom nie utrudniając go przy tym innym grupom. Zmiany przeprowadzone pare lat temu w systemie wydawania kart według moich obserwacji w dużym stopniu zmniejszyły ich nadużywanie, ale dalej nie jest idealnie. Przyznanie kombatantowm prawa do parkowania na kopertach byłoby wielkim krokiem wstecz.
    odpowiedz na komentarz
  • Kto się komu chce podobać?
    Kazia
    29.01.2019, 19:57
    Dajcie finansowe uposażenia kombatantów i inne przywileje osobom niepełnosprawnym, a będą parkować na parkingach płatnych. Kto się komu chce podobać, to już gubimy się zupełnie. Skłóćcie wszystkich, bo już większą część społeczeństwa jest.
    odpowiedz na komentarz
  • gość
    zzzzzzzzz
    29.01.2019, 15:00
    Uważam,że karta parkingowa powinna przysługiwać na zasadach aktualnie obowiązujących . Pomijam już fakt dalszego zaostrzenia przepisów, karta powinna przysługiwać osobie ze stopniem znacznym. Jeśli Kombatanci chcą uprawnienia w postaci karty parkingowej mogą przecież złożyć wniosek do Zespołu i poddać się weryfikacji orzeczniczej. Mieszkam z osobą 89 letnią i do głowy narazie nie przychodzi mi, żeby namawiać do uzyskania karty parkingowej. Osoba ta ma trudności z poruszaniem, ale daje radę, do lekarza też chodzi i czasami karta by się przydała, ale nie o to wtym wszystkim chodzi. Może Kombatanci z całym szacunkiem do nich niech popatrzą wokół siebie ilu jest wokół nich ludzi pokrzywdzonych przez choroby. Wprowadzono w 2014 roku nowe zasady i nie widzę potrzeby ich zmiany.
    odpowiedz na komentarz
  • koperty dla osób niepełnosprawnych
    Elwira Dukarska
    27.01.2019, 23:57
    Witam, wolne koperty dla osób niepełnosprawnych już w chwili obecnej są trudne do znalezienia. Wiele osób korzysta z kart babci, dziadka czy rodziców i niekoniecznie są to osoby niepełnosprawne. Trzeba zrobić porządek z tymi problemami. Nie wyobrażam sobie że będą z tych miejsc korzystali jeszcze kombatanci :(((
    odpowiedz na komentarz
  • karty parkingowe
    tomek
    27.01.2019, 22:56
    Pomysł, by karty otrzymywali ludzie nie mający problemów z poruszaniem się jest nieprawdopodobny. Jaki jest sens takiego rozwiązania ? Czy politycy chcą nagradzać kombatantów kosztem niepełnosprawnych ? Zaiste, szczodrzy są politycy – nadają uprawnienia tym , którym są zbędne, a ograniczają tym , którym są niezbędne… ! Większego idiotyzmu i podłości trudno się doszukiwać wśród i tak skompromitowanego klanu jakim są politycy w Polsce.
    odpowiedz na komentarz
  • ''Zagrożone „koperty”
    Maria
    25.01.2019, 11:03
    '' karta parkingowa nie jest nagrodą za zasługi” sw.pamieci p.Pawlowski bardzo trafnie to okreslil. Takze uwazam, iz dla weteranow powinna byc inne zasady na parkowanïe pojazdow a juz napewno nie bez orzeczonej niepelnosprawnosci oraz bezterminowosci.
    odpowiedz na komentarz
  • Ewa Mędrzycka
    Ewa
    24.01.2019, 23:28
    Jestem osoba niepełnosprawną i wiem z jakimi kłopotami spotykam się na co dzień, kiedy poszukuję miejsca dla mojego samochodu. Często miejsce jest zajęte przez osobę nieuprawnioną i zdarza się, że miejsce jest wolne ale zastawione. A teraz jeszcze kombatanci (fizycznie sprawni) będą mieli prawo do zajmowania takich miejsc. Nie zgadzam się, chyba, że są niepełnosprawni. Ewentualnie oznaczyć można wydzielone miejsca dla kombatantów, a nie ograniczać dostęp do miejsc dla niepełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • A było już normalnie
    mama niepełnosprawnego
    23.01.2019, 13:37
    każdy niepełnosprawny dziecko ,młody czy stary ,również kombatant niepełnosprawny staje na komisji i tam dostaje uprawnienia do karty parkingowej ze względu na stan zdrowia ,jeżeli jest taka potrzeba .Proste i logiczne .Mówię Nie ! ! ! rozdawnictwu Kart Parkingowych kombatantom
    odpowiedz na komentarz
  • Tylko dla komatantów z potwierdzoną niepełnosprawnością
    Hanna Wojna Najmark
    23.01.2019, 11:48
    Miejsc dla osób z kartą parkingowe jest bardzo mało, szczególnie przy sklepach. szpitalach, bankach a nawet na osiedlach. Udostępnienie kart dużej grupie pełnosprawnym kombatantom całkowicie pozbawi szans korzystanie z nich inwalidów. Posunięcie to byłoby wielką krzywdą wyrządzoną już przez los skarconych ludzi.
    odpowiedz na komentarz
  • ja
    asia
    23.01.2019, 10:52
    Czyli będzie jeszcze trudniej nam na wózkach wyjść z domu, znów staniemy się więźniami. Nie zgadzam się!
    odpowiedz na komentarz
  • Kombatanci z.....wojska, solidarności?
    romi
    22.01.2019, 12:38
    Byli wojskowi służący na misjach też są kombatantami, mają często po 40-45 lat. Już teraz nie ma zainteresowania kto przyjechał samochodem a jedynie czasami służby sprawdzą czy karta parkingowa jest za szybą.
    odpowiedz na komentarz
  • Do Marek
    orzeszek
    22.01.2019, 10:14
    Nie bądź naiwny, kartę mam od ponad 20 lat 1 x mnie kontrolowano w ?? Preszowie ( Słowacja ). Policja i Straż Miejska niechętnie przyjeżdżają nawet po zgłoszeniu telefonicznym i szukaja powodów aby nie wszczynać procedury. A co dopiero akcja "koperta" - marzyciel
    odpowiedz na komentarz
  • wiek uprawnionych
    orzeszek
    21.01.2019, 21:51
    Do Barbara - Mylisz się jest już część kombatantów "sierpniowych" nie tacy starzy.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa
    Marek
    21.01.2019, 21:03
    Wielokrotnie widziałem kto tak naprawdę parkuje na miejscach dla niepełnosprawnych. Okazuje się, że w większości wypadków karty dla niepełnosprawnych wykorzystuje rodzina lub znajomi oczywiście nie przewożąc uprawnionych osób. Jeżeli zostaną wydane karty dla kombatantów to nie wyobrażam sobie jak będą oblegane miejsca dla niepełnosprawnych, bo podejrzewam, że znowu znajdą się takie osoby co będą używały karty bez uprawnień . Jestem posiadaczem karty dla niepełnosprawnych od 12 lat i do tej pory ani razu nie byłem kontrolowany czy jestem jej właścicielem, a jeżdżę samochodem codziennie. A rada jest bardzo prosta, wystarczy jak policja lub inna uprawniona służba wykona raz po raz akcję "KOPERTA" to może w końcu wyeliminuje nieuczciwych pseudo niepełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta Parkingowa.
    Barbra
    21.01.2019, 13:32
    Pierwsze pytanie które mi się nasuwa jest następujące : dlaczego kombatanci mają dostawać karty bezterminowe? osoba z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu znacznym na stałe, otrzymuje kartę na lat 10. To nie jest równe traktowanie. Nie martwiłabym się uprawnieniem do kart nadanym kombatantom, choćby dlatego że nie jest to liczna grupa. Z przyczyn oczywisty z roku na rok ich ubywa. Natomiast obawiam się, tak jak wielu przedmówców, że karty te po śmierci osoby uprawnionej zostaną " w spadku" przejęte przez krewnych lub znajomych. Nagminne jest wykorzystywanie kart po osobach zmarłych, lub kart które utraciły swoją ważność. Choćby przykład z ostatniego tygodnia, karta parkingowa wyłożona zdjęciem do góry, tak aby nie było widać daty ważności karty. I nic nie można z tym zrobić. A ja pchając wózek przez zaspy zastanawiam się uprawniony czy nie?
    odpowiedz na komentarz
  • Stanowcze nie dla kart dla kombatantów
    Miki
    21.01.2019, 10:53
    Jeśli kombatant ma trudności w poruszaniu to z całą pewnością posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności i ma prawo do karty parkingowej albo już ją ma. Nie od dziś wiadomo, że karty te są wykorzystywane przez osoby zdrowe, które mają szczęście mieć w rodzinie osobę uprawnioną do karty. Karta parkingowa nie jest nagrodą za zasługi tylko ułatwieniem życia tym, którzy tego potrzebują. Jeśli kombatanci dostaną je bezterminowo to jest jasne jak słońce, że członkowie rodziny będą ją wykorzystywać po śmierci uprawnionego i nie wierzę w żadne jej wygaśnięcie z automatu. Polak potrafi i z obejściem każdego przepisu sobie poradzi. A znając słabość polskiego państwa to tak właśnie będzie. Ci którzy ten projekt forsują mają zwyczajnie w tym interes, bo mamy rok wyborczy. Dopóki środowisko niepełnosprawnych nie zacznie mówić jednym głosem i głośno domagać się o prawa tej grupy osób to sytuacja ludzi z niepełnosprawnością się nie zmieni. Powtarzam to nie po raz pierwszy. Tylko silni w tym kraju mają rację a władza postawiona pod ścianę zaczyna rozmawiać z daną grupą społeczną. Środowisko niepełnosprawnych jest podzielone i nie ma woli stworzenia szerokiego frontu na rzecz poprawy sytuacji tych ludzi. Władza ten fakt wykorzystuje, więc mamy co mamy.
    odpowiedz na komentarz
  • nie, dla kombatantów
    Dorota
    20.01.2019, 15:01
    Proszę sobie wyobrazić dwie osoby 25 latka na wózku, niesamodzielnego i 75-80 latka chodzącego (jak jest na wózku to kartę ma ) , który z nich jest w stanie wysiąść z auta na normalnym miejscu parkingowym ? Ja to bym jeszcze bardziej rygorystycznie podeszła do wydawania kart a jeszcze bardziej do ich kontrolowania.
    odpowiedz na komentarz
  • Karty parkingowe
    orzeszek
    19.01.2019, 23:57
    w większości przypadków to fikcja. Nie dalej jak dzisiaj pod Biedronką czekałem na żonę, na dwóch miejscach z wózkiem stały dwa pojazdy z kartami za szybą. W międzyczasie wyszło dwóch mężczyzn z pełnymi siatkami bez jakichkolwiek oznak "trudności w poruszaniu się". Po pierwsze - orzecznicy ( zwłaszcza emeryci ) lekką ręką rozdają karty na byle "korzonki", albo jakieś wymyślone zapalenie stawów. Po drugie nagminne jest przywożenie ludzi starszych na komisję, a następnie wykorzystywanie karty przez całą rodzinę ( policja, straż miejska nie specjalnie interesują się tym procederem, mała szkodliwość ). Co do kombatantów to najlepszym rozwiązaniem jest aby gmina wydawała karty " parkingowe kombatanta" co zwalniało by z opłat - bo o to chodzi i niech parkują gdzie chcą. A niektórzy politycy wymienieni w art. zawsze byli niepoważni. Pomysł wydawania kart inwalidzkich za zasługi uważam za wyjątkowo szkodliy i bezsensowny
    odpowiedz na komentarz
  • PZPR i PSL itd
    Norisa
    19.01.2019, 17:29
    Klakiery partyjni wszelkiej masci,banderowcy,itd dajcie wszystkim karty parkingowe.Ci co walczyli po 1945 r nie maja zadnych praw do niczego!!!!!!Ciag dalszy robta co chceta>
    odpowiedz na komentarz
  • NIE dla nowych uprawnień
    Agnieszka
    19.01.2019, 13:47
    Jeżdżę na wózku inwalidzkim. Trudno znaleźć wolne miejsce dla ON. Niemozliwym jest przejechać po parkingu między autami. Jak jest śnieg to nawet nie ma o czym marzyć. Zdecydownie dla NIE dla pomysłu z kombatantami. Te przywileje mają dotyczyć tylko osób z niepełnosprawnością ruchową. I wtedy ma to sens. Wolałabym być zdrowa i parkować w najdalszej części parkingu. Nie ma czego zazdrościć. Wierzcie.
    odpowiedz na komentarz
  • Stare wraca!
    Andrzej
    19.01.2019, 11:27
    Ze zdziwieniem czytam o powrocie do starych praktyk przyznawania tzw. uprawnień wg zasług, to przecież praktykowało się w minionych czasach. Koperty w swojej idei miały choć w tak nikły sposób umożliwić funkcjonowanie osób niepełnosprawnych (po weryfikacji - prawdziwie niepełnosprawnych) w coraz bardziej zurbanizowanej przestrzeni. Tu nie chodziło o wiek, ale o stan i sprawność. Kto z kombatantów ma problemy fizyczne, może stanąć na komisję i uzyskać stopień inwalidztwa. Dlaczego nie mówi się o całej nowej fali kombatantów postsolidarnościowych i ich rodzinach, przecież to są zazwyczaj ludzie zdrowi i w pełni wieku. Gdzie etyka? Koperty to nie przywilej, to nie nagroda, to solidarne podzielenie się ze słabszymi możliwością egzystencji.
    odpowiedz na komentarz
  • Karty tylko dla faktycznie potrzebujących
    niepełnosprawna
    19.01.2019, 03:31
    Już jest zbyt mało kopert dla potrzebujących tych miejsc do parkowania. Jeśli ktoś ma niepełnosprawność w takim stopniu że ma trudności w poruszaniu się i należy mu się karta to powinien ją otrzymać też kombatant ale po badaniu komisji lekarskiej do tego uprawnionej. I na takich samych zasadach jak osoby z niepełnosprawnością ruchową.
    odpowiedz na komentarz
  • zdecydowanie nie, to wprowadzi chaos
    mike
    18.01.2019, 17:35
    To jest bardzo glupi pomysl, zwlaszcza ze do konca nie wiemy kogo wedle tych nowych projektow uznaja za kombatanta. Nie mam nic przeciwko schorowanym kombatantom wojennym w podeszlym wieku. Jednak i tak wiekszosc z nich ma grupy inw. co uprawnia ich do otrzymania karty parkingowej. Ilosc miejsc parkingowych dla ON w kraju jest i tak bardzo mała.
    odpowiedz na komentarz
  • zdecydowanie nie, to wprowadzi chaos
    mike
    18.01.2019, 11:49
    To jest bardzo glupi pomysl, zwlaszcza ze do konca nie wiemy kogo wedle tych nowych projektow uznaja za kombatanta. Nie mam nic przeciwko schorowanym kombatantom wojennym w podeszlym wieku. Jednak i tak wiekszosc z nich ma grupy inw. co uprawnia ich do otrzymania karty parkingowej. Ilosc miejsc parkingowych dla ON w kraju jest i tak bardzo mała.
    odpowiedz na komentarz
  • skandal
    Bolo
    18.01.2019, 10:31
    To juz jest wszystko chore.aby najemnicy mieli takie przywileje ONI NIE POWINNI NIC NIE DOSTAC OD NAS POLAKOW.ONI SZKALUJA NAS,zyja naszym kosztem darmozjady itd
    odpowiedz na komentarz
  • aby skłócić społeczeńsywo ?
    Marta
    18.01.2019, 08:26
    specyfiką tego rządu jest rozdawnictwo jednym kosztem innych. Prowadzi to tylko do wzajemnych pretensji i skłócania. Wiadomo, że przy rozszerzeniu o kombatantów miejsc parkingowych będzie brakować dla najbardziej potrzebujących niepełnosprawnych . Przecież każdy kombatant może pójść do lekarza orzecznika, który wyda orzeczenie i wtedy jak każdy niepełnosprawny może wnioskować o kartę parkingową. Dlaczego posłowie chcą znowu podzielić i skłócić niepełnosprawnych z kombatantami ??? Kto wpadł na ten idiotyczny pomysł ???
    odpowiedz na komentarz
  • Karty dla narządu ruchu
    Józef Patkiewicz
    17.01.2019, 21:42
    W pełni popieram wypowiedź P. Pawłowskiego "...karta parkingowa nie jest nagrodą za zasługi, możliwość korzystania z „kopert” jest prawem, a nie przywilejem, bo osobom, które mają znaczne trudności w poruszaniu się, jest to niezbędne do normalnego funkcjonowania."
    odpowiedz na komentarz
  • Dziki kraj
    borzoi
    17.01.2019, 21:10
    Mam orzeczenie (znaczny) kartę miałem już bezterminowo. Już mi zabrano. Ale nie czuję nienawiści do tych którym dano. PO łamiąc prawo zabrało niepełnosprawnym karty parkingowe. Teraz chce wydać karty kombatantom z solidarności i kombatantom z MON. Czyli swoim. Nie są niepełnosprawni więc jak się to ma do tego znak człowieka na wózku inwalidzkim. Są już koperty dla matek z dziećmi (przykład Lidl) no to stworzyć koperty dla kombatantów. Znak da się wymyślić. Obie te partie PO i PiS (powstałe z AWS) nie mogą liczyć na mój głos w żadnych wyborach. Gdyby niepełnosprawny byli solidarni dali by tym partiom i wszystkim z tego rodzaju pomysłami skuteczny odpór. Tych kombatantów są tysiące. Nie postawicie kochani niepełnosprawni nigdzie samochodu a jeszcze zdrowy kombatant jak go zdenerwujecie wyślę was na dodatkowe leczenie. Dziki kraj. Ciekawe też czy ich karty będą honorowane za granicą. Jak to się ma do prawa europejskiego. Nie jestem prawnikiem ale pewnie by się taki znalazł. Gdyby niepełnosprawni byli solidarni to by matki niepełnosprawnych dzieci nie musiały w sejmie koczować. Każda partyjka by o was zabiegała. Powtórzę. Nie potraficie korzystać z demokracji. Dziki kraj, ciemni i nienawidzący się nawzajem ludzie.
    odpowiedz na komentarz
  • Kombatanci to starasi ludzie,
    Może inaczej?
    17.01.2019, 18:43
    jeśli są niesprawni, to mogą tak samo jak każdy stanąć na komisji, i wtedy powinni otrzymać taką kartę. Kolejną smutną sprawą jest to, że nikt nie pomyślał że osoby z umiarkowanym stopniem, ze schorzeniami układu oddechowego czy krążeniowego również mają poważne problemy z poruszaniem się, a takich kart nie otrzymują. To jest właśnie smutne, że ustawodawcom brakuje zdrowego rozsądku. Jest proste rozwiązanie, rozszerzyć uprawnienia, tak jak dzieje się to np w innych krajach, i obowiązkowo stworzyć znacznie więcej miejsc parkingowych dla ON, dlatego że ON przybywa, coraz więcej ludzi chce też "wychodzić" z domu, dajmy szansę a nie zamykajmy ON w domach, tylko dlatego, że ma problemy z przejściem kilku minut.
    odpowiedz na komentarz
  • Okno na Planty w cenie.
    miłosz
    17.01.2019, 18:22
    Strefa parkowania w centrach miast lub całkowity zakaz np Kazimierz Kraków -Pokolenie 1981 r zabezpiecza się na przyszłość . Kamienice i ulice w pakiecie.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa dla kombatantów
    Paweł Grzegolec
    17.01.2019, 18:01
    Witam, Nie rozumiem jednego 80-letni człowiek w razie potrzeby musi się stawić na komisji w celu przedłużenia okresu przyznania renty. Kombatant nie musi bo to starszy człowiek. Osiemdziesięcioletni rencista to nie jest starszy człowiek? To pierwsza kwestia. Druga taka że jak kombatanci chcą naszych kopert i to jeszcze na lepszych warunkach niż ON to niech sobie wezmą razem z naszymi niepełnosprawnościami. Jak swój "przywilej" chętnie oddam jeszcze mogę dopłacić takiemu kombatantowi trochę kasy. Z całym szacunkiem dla kombatantów i w pewnym sensie ich przeżyć z przeszłości oraz zapewne w jakiejś części napewno nabytych niesprawności powojennych oraz wieku, uważam jednak to za niesprawiedliwe wobec ON. Niech stają na komisję jak ON dostają kartę na 5 lat albo na okres obowiązywania orzeczenia, niech będą traktowani na równi z osobami niepełnosprawnymi, a nie jakieś specjalne przywileje się dla nich wymyśla. NAJLEPIEJ NIECH SOBIE WEZMĄ WSZYSTKIE KOPERTY I WSZYSTKIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI OSÓB KTÓRYM ONE PRZYSŁUGUJĄ. NAPEWNO KAŻDY CHĘTNIE SIĘ ZAMIENI !!!!!! Mam nadzieję że śp. PIOTR PAWŁOWSKI czuwa nad tematem z góry i nie dopuści do czegoś takiego. Albo na równych zasadach albo w ogóle albo tak jak napisałem wcześniej niech biorą wszystkie niepełnosprawności ON i wszystkie koperty. Wtedy wszyscy będą szczęśliwi.
    odpowiedz na komentarz
  • Nie do wiary!
    niepełnosprawny 05-R
    17.01.2019, 17:43
    To jest jakieś nieporozumienie, napiszę krótko, jeśli taki "kombatant" potrzebuje karty parkingowej to niech sobie ją załatwia na takich samych zasadach jak osoba niepełnosprawna. Czyli stanie na komisję, otrzyma odpowiedni stopień niepełnosprawności, i na tej podstawie może się ubiegać o kartę parkingową, i tyle w temacie.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta to nie przywilej a konieczność.
    gg
    17.01.2019, 15:43
    Nikt nie zauważył jeszcze dla kogo te przepisy teraz są robione. Ludzie kojarzą kombatanta ze staruszkiem, co walczył na wojnie a to mylne odniesienie. Za chwilę będzie cała rzesza kombatantów z czasów "Solidarności", tych którzy właśnie uchwalają dla siebie nowe przywileje na czas, jak już nie będą mieć ulg, immunitetów itd., które dziś ułatwiają im życie ... Takie mamy elity, które wierzą iż są wybraną kastą i wszystko im się należy choćby moralnie było to podłe. Karta parkingowa dla chorych i niepełnosprawnych bywa, że jest jedyną drogą do wyjścia do społeczeństwa, lekarza itd. Wiele osób z faktycznymi problemami w poruszaniu się takowej karty nie otrzymało. Gdzie moralna odpowiedzialność polityków wobec nich? Jeśli kombatant ma autentyczną niepełnosprawność tak jak inni ludzie otrzyma kartę. Jeśli jest sprawny to nie będzie miał potrzeby parkować na szerszym miejscu dla niepełnosprawnych. Mówię NIE dla zajmowania przez kombatantów miejsc dla niepełnosprawnych! Skoro jest taka potrzeba niech stworzą specjalne miejsca parkingowe dla kombatantów - niech ludzie widzą jakie przywileje serwują sobie politycy mając za nic resztę społeczeństwa.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa
    JEDRULA
    17.01.2019, 11:51
    Prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem, o co w przypadku tej decyzji chodzi. Najmłodszy kombatant ma wg moich obliczeń min 90 lat (miał ca 16 lat na koniec II wojny światowej). Ile to jest osób, niestety nie potrafię oszacować, bo dane GUS niestety pozostawiają wiele do życzenia w tym wymiarze. Oczywiście wkurzającym może być fakt, że dodatkowa grupa ludzi uzyska dostęp do „przywilejów” i tak już wykorzystywanych przez różnego rodzaju CWANIAKÓW. Od kilku lat poruszam się na wózku inwalidzkim i po wielokroć doświadczyłem sytuacji, gdzie wyznaczone miejsce zajmowane jest np. przez hożą młódkę, czy barczystego troglodytę o spojrzeniu wykluczjącym jakąkolwiek możliwość interwencji. Wiele razy zdarzyło mi się również prosić o przestawienie mojego samochodu, gdyż „sąsiad”, pomimo znajdującego się oznakowania – specjalna naklejka z prośbą o zachowanie min 1 m odstępu, a gdyby ktoś nie potrafił czytać, stosowna ikonka z wózkiem inwalidzkim – skutecznie uniemożliwił mi wejście do środka. Najważniejszym jest wg mnie to, byśmy szanowali prawo, bo stworzone w tym przypadku zostało ono dla tych, którzy i tak mają duże trudności w pokonywaniu nierówności dróg, wysokich krawężników, dziurawych chodników itp. Jeśli z miejsc oznaczonych niebieską kopertą korzystać będą ludzie do tego upoważnieni, to i głosów sprzeciwu będzie również zdecydowanie mniej.
    odpowiedz na komentarz
  • idiotyzmy
    Kulawy
    17.01.2019, 11:46
    POseł Piechota tak zamącił,że ci inwalidzi którzy mieli poprzednio karty bezterminowe,musieli stawać w kolejkach do lekarzy orzeczników i w kolejkach składać nowe wnioski.Wbrew Konstytucji PO uchyliło prawo wstecz odnośnie orzeczeń bezterminowych...
    odpowiedz na komentarz
  • Jestem przeciwna rozszerzaniu uprawnień w/s posiadania kart parkingowych !
    mama ewk
    17.01.2019, 08:33
    Karta parkingowa nadal powinna być przyznawana osobom z orzeczonym stopniem niepełnosprawności, w tym kombatantom jeżeli mają takie orzeczenie od lekarza orzecznika . Obecnie jest zbyt mało miejsc wyznaczonych dla inwalidów uprawnionych do parkowania a rozszerzenie tego na kombatantów sprawnych ruchowo spowoduje że osoby niepełnosprawne będą musiały szukać miejsc płatnych. Jestem matka EWK z niską emeryturą, nie mam żadnych dodatków,darmowych leków dla syna czy dla mnie więc dodatkowe szukanie miejsc płatnych jest nie do przyjęcia. Nie można rozszerzać uprawnień kombatantów kosztem i tak wykluczonej grupy osób niepełnosprawnych. Mówię - NIE -dla przyznawania uprawnień bez orzeczonego stopnia niepełnosprawności. !
    odpowiedz na komentarz
  • Dlaczego kombatanci?
    Yoll
    16.01.2019, 23:53
    No mam nadzieje ze ustawa nie wejdzie w życie. Ile jest osób które korzystają z tej karty a nie wymagają szerszego miejsca albo niższego progu. Jestem osobą poruszająca się na wózku i bardzo drażni mnie gdy osoba parkujaca na miejscu dla inwalidów wychodzi z samochodu o własnych siłach i nie potrzebuje żadnego sprzętu pomocnego do poruszania się. A ma kartę bo po prostu sobie ^załatwil^. Niestety spotkałam się z sytuacją gdzie pewna osoba zaczęła się licytować kto jest bardziej niepełnosprawny. Do czego to dochodzi! Sorry według mnie kartę powinny dostawać osoby które rzeczywiście są niepełnosprawne i potrzebują więcej miejsca na otwarcie drzwi.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta Parkingowa na 5 lat ( aż )
    Henryk
    16.01.2019, 22:18
    Dlaczego Karta Parkingowa jest ważna ... aż 5 ? Przez 5 lat można się bardziej rozchorować lub przez 3 lata zostać wyleczonym, i być lekko niepełnosprawnym, i nie mieć prawa do Karty Parkingowej, a nadal się ją ma i z niej korzysta. Dużo obserwuję niepełnosprawnych kierowców wykladających pod szybą swojego auta Kartę Parkingową, a później odchodzą od pojazdu bez oznak jakiejkolwiek znacznie ograniczonej możliwości poruszania się. Czy na komisjach orzekających stopień niepełnosprawności potrafią się tak samo zachować. ♿ ♿ ♿ to aktualny symbol niepełnosprawności ruchowej , 🚹 🚹 🚹 oznacza idącą osobę. Może powinni mieć taki symbol Karty Parkingowej.
    odpowiedz na komentarz
  • jestem przeciwna rozszerzeniu grupy uprawnionych do krzystania z kopert
    Małgorzata F
    16.01.2019, 22:09
    Jestem matką 15 letniego syna który ma niedowład od pasa w dół, wciąż musiałam rokrocznie stawać na komisji bo miał się zdarzyć cud gdzie było wiadomo że ten cud nigdy nie nastąpi, nogami syna jest wózek inwalidzki, mam kartę na czas trwania orzeczenia, niektórzy kombatanci mają się bardzo dobrze a ci co są bardzo schorowani zapraszamy na komisję i po kartę jak będzie się należała tak jak my. Jeżeli to wejdzie w życie to już nie będziemy wstanie zaparkować na kopercie, już teraz są nadużycia, wystarczy przejść się po mieście, przy marketach i popatrzeć ilu super sprawnych parkuje na tych miejscach. Mieszkam w bloku syn Bartek dziecko uczące się, jak to bywa osiedlowy parking ciasny - to ja chodziłam do spółdzielni i załatwiałam takie miejsce a teraz co? stanie mi taki kombatant (z całym szacunkiem dla tych ludzi ) i wyjedzie raz w tygodniu do kościoła, a ja będę szukać po kilka razy dziennie miejsca i przeciskać się między samochodami, porzucając Bartka na ulicy bo nie będę mogła przedostać się na chodnik. Dojazdy do szkoły, rehabilitację, lekarze - mówię stanowcze NIE - NIE ZGADZAM SIĘ
    odpowiedz na komentarz
  • Karta parkingowa wyłącznie dla osób niepełnosprawnych ruchowo
    Robert Mikołajczyk
    16.01.2019, 19:34
    Uważam, iż karta parkingowa powinna należeć się wyłącznie osobom niepełnosprawnym ruchowo. Jestem przeciwny przyznawaniu jej odgórnie wszystkim kombatantom.
    odpowiedz na komentarz
  • Jestem przeciwny poszerzeniu grupy uprawnionych do korzystania z kopert.
    WOJMAR
    16.01.2019, 18:00
    Nie zgadzam się z tą propozycją. Przecież kombatant, jeśli ma problemy z chodzeniem zawsze może wyrobić kartę na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności. To jest moim zdaniem bardzo zły pomysł) bo już teraz jest problem z parkowanie przed szpitala, przychodniami i blokami. Tu trzeba rozwagi bo znów skrzywdzimy tych co tego naprawdę potrzebują.Karta ułatwia funkcjonowanie dając możliwość korzystania z koperty
    odpowiedz na komentarz
  • Jestem przeciwny poszerzeniu grupy uprawnionych do korzystania z kopert.
    Paweł Różyło
    16.01.2019, 17:43
    Jestem przeciwny poszerzeniu grupy uprawnionych do kopert. Ponieważ zgadzam się z opinią Piotra Pawłowskiego, ze Karta Parkingowa nie jest nagrodą za zasługi. Ma ona za zadanie "wyrównywania szans", ale mi szans nikt nie wyrówna i nikt mi nóg nie wymieni. Tylko trochę ułatwia mi funkcjonowanie możliwość korzystania z koperty. Poza tym ktoś dostaje kartę bo jest starszym człowiekiem a co będzie jak ja też będę starszym to co dostanę drugą kartę?
    odpowiedz na komentarz
  • Karty parkingowe
    Bożena Kolenda
    16.01.2019, 16:17
    Nie zgadzam się z tą propozycją. Przecież kombatant, jeśli ma problemy z chodzeniem zawsze może wyrobić kartę na podstawie orze zenia o niepełnosprawności. To jest moim zdaniem bardzo zły pomysł) bo już teraz jest problem z parkowanie przed szpitala, przychodniami i blokami. Tu trzeba rozwagi bo znów skrxywdzimy tych co tego naprawdę potrzebują. Nie liczy na ludzką empatię bo każdy, kto czy trzeba czy nie będzie tego naduzywal. Wiem ile emocji wzbudzał mój syn, który chodzi tylko o kulach i to przy asekuracji dorosłego. Zimą problemem jest przejście i w ten sposób kilku metrów a odsniezam i sypie piaskiem sama. Nie mam o to pretensji bo nie jestem pepkiem świata ale koperta jest niezbędna. Proszę wziąść pod uwagę możliwości chorych ludzi i już nie utrudniać i tak ciężkiego życia.
    odpowiedz na komentarz
  • Rafal
    Rafal
    16.01.2019, 15:47
    Mam na stale orzeczenie i od 1 stycznia 2014 koperta nie dla mnie. Ile takich osob jest. Skoro nagle weterani sa upranieni to czemu ci maja na stale grupe tez nie?
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas