Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nie mieć, ale być

26.08.2010
Autor: Tomasz Przybysz-Przybyszewski. Fot. Piotr Stanisławski

Lidia Lewandowska ma naprawdę niewiele. Jej emerytura to nieco ponad 600 zł, do tego dochodzi renta w wysokości 500 zł i dodatek pielęgnacyjny syna. 33-letni Jarosław ma bowiem zespół Downa.

Samo mieszkanie kosztuje ich miesięcznie 400 zł, plus 100 zł muszą zapłacić za prąd, do tego 40 zł za telewizor i internet oraz 25 zł za telefon. Oprócz tego minimum 150 zł wydają na leki, bo ze zdrowiem obojga nie jest ostatnio najlepiej. Syn w ciągu półtora roku schudł 25 kg. Nie do końca wiadomo, dlaczego. Na finansowane z NFZ wizyty u lekarzy i badania trzeba czekać miesiącami, już półtora roku czekają na zrobienie EKG wysiłkowego. Do endokrynologa dostali się dzięki własnej zaradności.

– On potrzebuje gastrologa, neurologa, kardiologa, ale ci wszyscy lekarze są dla nas niedostępni – wzdycha pani Lidia, bo wie, że nie stać jej na wizyty prywatne.

Nie może sobie też pozwolić na kupowanie wszystkich leków, musi wybierać, prosić o tańsze.

– Ja też nie jestem zdrową osobą – mówi. – Cały czas się leczę. Nie mam grupy inwalidzkiej, ale mam wydatki na leczenie.

Nie uważa się jednak za osobę ubogą. – Dla mnie ubogi człowiek to ten, kto nie ma na chleb. Ja na chleb jeszcze mam – tłumaczy. – Ale na pewno czuję, że piętrzy się przede mną coraz więcej takich rzeczy, które mnie wykluczają ze społeczeństwa.

Wykluczają ją, a także jej syna, dla którego już od siedmiu lat nie może się doprosić dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego, który pozwoliłby nieco podbudować jego zdrowie. Pani Lidia napisała w tym roku odwołanie; nic jednak nie dało, poza tym, że poczuła się jak osoba roszczeniowa, a za wszelką cenę nie chce nią być. Mimo swoich problemów nie chodzi do opieki społecznej. Nie zniosłaby tego.

Rezygnacja z inwigilacji
– Znam bardzo dużą grupę ludzi, którym godność po prostu nie pozwala na uczestniczenie w jakichś wywiadach, w których trzeba się spowiadać z rzeczy oczywistych – mówi Ewa Wiśniewska, prezes Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób Głęboko Upośledzonych „Maja”. – Oni są wręcz prześwietlani, inwigilowani, rezygnują więc z takiej procedury. I muszą sobie radzić. Nie wiem, w jaki sposób.

Zdaniem Ewy Wiśniewskiej, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że rodziny, w których pojawiło się dziecko z niepełnosprawnością, wpadną w tarapaty finansowe.

– To zależy też od rodzaju i stopnia niepełnosprawności – tłumaczy – ale jeżeli pociąga ona za sobą konieczność np. ustawicznej opieki nad osobą niepełnosprawną, pielęgnacji, bycia z nią, towarzyszenia jej w każdym aspekcie życia, nawet w edukacji, wychodzenia z tą osobą praktycznie wszędzie, to wiadomo, że ktoś z rodziny tę funkcję musi sprawować.

Najczęściej oznacza to rezygnację z pracy zawodowej, a że nasze państwo zbyt słabo wspiera rodziny będące w takiej sytuacji, do kłopotów finansowych już niedaleko.
Opinię Ewy Wiśniewskiej potwierdzają badania GUS z 2008 r. Wśród gospodarstw domowych, w których znajdowało się przynajmniej jedno dziecko z niepełnosprawnością, aż 11,5 proc. osób zagrożonych jest ubóstwem skrajnym (patrz: ramka), podczas gdy dla wszystkich Polaków wskaźnik ten wynosi 5,6 proc.

W całej Unii Europejskiej ok. 80 mln ludzi stoi w obliczu biedy, choć mierzonej nieco inaczej (patrz: ramka) niż skrajne ubóstwo. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem, rok 2010 ogłoszono Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym. Komisja Europejska skupiła się na dzieciach i osobach starszych.

– Zarówno ubóstwo wśród dzieci, jak i osób starszych jest wyższe niż średnia ubóstwa w Europie – tłumaczył „Integracji” László Andor, unijny komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego. – W związku z tym to są dla nas kluczowe przykłady. Najważniejsze są również dlatego, że procent dzieci i osób starszych w ogóle populacji jest dość istotny. Nie skupiamy się jednak tylko na nich. Uwzględniamy tutaj również osoby o różnych niesprawnościach. To ewidentnie czynnik zwiększający ryzyko ubóstwa. Niekoniecznie oznacza to, że jak ktoś jest niepełnosprawny, to musi być ubogi, ale ryzyko jest większe. Chcemy zająć się również tzw. ubóstwem w pracy, ludźmi, którzy pracują, ale zarabiają za mało. Samo skupienie się na osobach starszych i dzieciach nie da nam pełnego obrazu, ale są to akurat najgłówniejsze przykłady z powodu wagi problemu.

Komisja Europejska planuje do 2020 r. wydźwignąć z ubóstwa 20 mln osób. Każde państwo członkowskie będzie opracowywało w tym zakresie swoją strategię. Tymczasem Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym ma m.in. przeciwdziałać stereotypom. A tych związanych z biedą jest wiele.

 

Ubóstwo i jego cień
Ubóstwo może dotknąć ludzi, którzy nigdy nie spodziewali się, że będą musieli zmagać się z tym problemem. Żeby znaleźć się w nieciekawym położeniu, wystarczy stracić pracę i nie móc przez dłuższy czas znaleźć nowej posady. Szczególnie jeśli nie można liczyć na wsparcie rodziny czy znajomych.
– Często budżet domowy zżerają terapia i rehabilitacja, bo nagle w rodzinie, w której się dobrze powodziło, ktoś zaczyna chorować. Okazuje się, że pieniędzy zaczyna brakować i cała rodzina, bo już nie jedna osoba, ląduje po tzw. drugiej stronie – mówi Małgorzata Lelonkiewicz, dyrektor Federacji Polskich Banków Żywności, jednej z organizacji zrzeszonych w Polskim Komitecie Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu.

Ta „druga strona” ma różne oblicza. Bieda może mieć twarz dziecka, osoby starszej; jest bieda wiejska, miejska; może być widoczna gołym okiem lub wstydliwie ukryta. Wbrew obiegowym opiniom, bieda często nie jest wynikiem niezaradności życiowej, efektem nadużywania alkoholu czy wyborem. Może być skutkiem załamania, zwykłego życiowego pecha, jak choćby ostatnio w przypadku powodzi. Często cechuje ją za to bezradność. Nie można więc generalizować, mówić, że przecież jest dużo pracy, a klienci pomocy społecznej to sami kombinatorzy. Każdy człowiek ma swoją historię, którą warto poznać, nim wyda się o nim krzywdzącą opinię. To ważne, bo tylko wówczas można skutecznie pomagać i indywidualizować wsparcie. Gdy jest nieodpowiednie, problemy się pogłębiają.

Za ubóstwem podąża bowiem jego cień – wykluczenie społeczne. Przyjmując wiele uproszczeń, osobę wykluczoną społecznie można rozumieć jako taką, która z przyczyn od siebie niezależnych nie może robić tego, co reszta społeczeństwa, choć bardzo by chciała. Przyczyną wykluczenia może być brak pieniędzy, bezrobocie, stan zdrowia, niepełnosprawność, dyskryminacja, brak dostępu do opieki medycznej, a także do edukacji czy nowoczesnych technologii – komputera i internetu.

Pomoc musi być więc szybka, bo im dłuższy czas trwania w zapaści, tym większe szkody. Ważne też, by pomagać, nie upokarzając i nie stygmatyzując.
– Z niektórymi można coś zrobić, wspierać ich tak, żeby jak najszybciej przedostali się na drugą stronę granicy ubóstwa, a z niektórymi być może nie da się zrobić nic, można tylko pomagać zasiłkami, pomocą żywnościową – mówi Małgorzata Lelonkiewicz. – Wiele osób mówi: „nie trzeba dawać ryby, lecz wędkę”. Oczywiście, ale te osoby muszą umieć ją trzymać, złożyć, korzystać z niej. Czasem potrzebna jest terapia u psychologa – są różne uzależnienia, różne problemy psychologiczne.

Zdaniem Małgorzaty Lelonkiewicz, pomagać może każdy z nas. Niekoniecznie chodzi o dawanie pieniędzy proszącym na ulicy. Lepiej wspierać pieniędzmi, darami rzeczowymi i pracą wolontariacką organizacje pozarządowe, które niosą pomoc osobom ubogim.

Tępa siekiera
Często nie ma co liczyć na władze lokalne, które teoretycznie powinny się zajmować problemem ubóstwa i wykluczenia społecznego. Okazuje się, że ważniejsza jest dla nich choćby budowa dróg, więc strategie rozwiązywania lokalnych problemów społecznych bywają fikcją. One istnieją, ale nie są realizowane, a osoby potrzebujące wsparcia jak tkwiły w marazmie, tak tkwią w nim nadal. W Polsce często stosuje się przestarzałe, nieskuteczne metody pomocy potrzebującym, a zaliczyć można do nich wieloletnie dawanie zasiłków. Nie motywuje to do zmiany swojej sytuacji, a jedynie frustruje pracowników socjalnych, którzy przestają czuć, że mogą cokolwiek zmienić.

– To jest takie podejście faceta, który rąbie tępą siekierą drzewa w lesie – ironizuje prof. dr hab. Julian Auleytner, specjalista ds. polityki społecznej, rektor Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie. – Ktoś mu mówi: „Panie, niech pan tę siekierę naostrzy, żeby panu łatwiej robota szła”, na co drwal odpowiada: „Niech mi pan głowy nie zawraca, niech pan zobaczy, ile jeszcze mam drzewa do ścięcia, nie mam czasu”.

Zdaniem prof. Auleytnera, sposobem na ubóstwo i marginalizację jest aktywność. Wszędzie wokół nas jest jakaś praca do wykonania. Samemu wiele się nie zrobi, ale można się grupować, szukać różnego rodzaju portali, forów dyskusyjnych i łączyć z ludźmi o wspólnych zainteresowaniach. Przez internet można też się uczyć.

– Edukacja rozszerza perspektywy, daje nową argumentację, potrzebę włączania się – uważa prof. Auleytner. – Na naszej uczelni mamy już ponad 100 osób niepełnosprawnych kształcących się na odległość, przez internet. Dzięki temu możemy tych ludzi zaktywizować, dawać im szanse edukacyjne, żeby czuli się obywatelami naszego kraju. To jest system, który na całym świecie znakomicie się sprawdza. To nie jest kształcenie dla elit, lecz dla mas. Ci, którzy chcą się kształcić elitarnie, mają pieniądze i jadą na studia za granicę. A my musimy patrzeć na edukację dla osób niepełnosprawnych, ludzi biednych, również starszych, od dołu, a nie od góry.
Sposobem na aktywność jest też wolontariat. Mogą w nim brać udział praktycznie wszyscy. Chodzi o zaangażowanie się w cokolwiek. Prof. Auleytner podał przykład wielkiego akwarium na Florydzie, gdzie seniorzy – wolontariusze opowiadają dzieciom o delfinach i rybach, które tam pływają. Starsi ludzie spełniają się w tym, ogromnie się cieszą, że ktoś chce ich słuchać, że są komuś potrzebni, a ich wiedza się nie marnuje.

– Poprzez wolontariat pobudzamy przedsiębiorczość jednostek – uważa prof. Auleytner. – Takich, które do tej pory tkwiły w marazmie, w poczuciu beznadziejności i niemożności działania. Wolontariat nagle otwiera im nowe perspektywy. To jest pierwszy krok do walki z ubóstwem i marginalizacją.

Aktywność to życie
Doskonale wie o tym Lidia Lewandowska. Jako wolontariuszka działa, gdzie tylko może. Robi to z myślą o synu, żeby cały czas był aktywny. Dzięki niej Jarosław występował w teatrze, uczył się korzystania z internetu, chodził na kółka turystyczne i historyczne. Pani Lidia nie chce jednak niczego za darmo. Stara się dać w zamian swoją pracę. Nie tylko brać. Ostatnio otrzymała od stowarzyszenia z Żychlina 100-złotowe dofinansowanie do wykupienia recepty. Po raz pierwszy przyjęła taką pomoc, jednak tylko dlatego, że to stowarzyszenie miało wobec niej dług wdzięczności.

– Mam koleżanki w stowarzyszeniach, piszę im projekty i w zamian za to mój syn może uczestniczyć np. w wymianach międzynarodowych – tłumaczy. – Udział Jarosława w wycieczkach, w różnych imprezach, jest przeze mnie odpracowany.

Dzięki temu byli w Czechach i na żaglach w Rajgrodzie. Ostatnio pani Lidia napisała projekt wymiany z Hiszpanami, dobrze oceniony merytorycznie, który jednak przepadł z dość błahej przyczyny formalnej. Działa jednak na wielu frontach. Jest jedną z twarzy Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym, w czerwcu była w grupie delegatów do Brukseli na europejskim spotkaniu osób doświadczających takich problemów. Napisała też wolontarystycznie dla dzierżonowskiego Związku Emerytów i Rencistów projekt integracji międzypokoleniowej seniorów i młodzieży. Do aktywności i wolontariatu zachęca każdego.

– Szczególnie aktywne muszą być osoby ubogie, niepełnosprawne, bo ta aktywność to dla nas życie – uważa. – Mój syn, który ma znaczny stopień niepełnosprawności, też chce pomagać. Mówi, że pomoże innym dzieciom.

Zdaniem pani Lidii, lepiej jest dawać niż czekać na pomoc. Oczywiście, pieniądze są potrzebne do życia, ale nie jest tak, że bez nich niczego się nie zrobi.

– Ale trzeba wtedy dać coś z siebie – zastrzega pani Lidia. – Trzeba działać. Bo samo nic nie przyjdzie.

6,5 mln Polaków na granicy ubóstwa
Czym jest ubóstwo skrajne? Do jego określenia stosuje się tzw. minimum egzystencji, zwane również minimum biologicznym. To miesięczne wydatki, które pozwalają jedynie na przeżycie; granica, poniżej której rozwój i życie są zagrożone. W 2008 r. w Polsce minimum egzystencji w jednoosobowym gospodarstwie pracowniczym szacowano na 413,20 zł, w dwuosobowym – na 690,50 zł, aż do 1804,70 zł w pięcioosobowym. W gospodarstwach emeryckich minimum egzystencji szacowano na 389,50 zł w jednoosobowym gospodarstwie i 643,20 zł w gospodarstwie dwuosobowym.

Ubóstwo, ale już nieskrajne, mierzy się na kilka sposobów. Unia Europejska oblicza je na podstawie średnich dochodow mieszkańców w danym kraju członkowskim. Zdaniem UE, w Polsce w 2008 r. granicą zagrożenia ubóstwem był dochód na poziomie 207,75 euro dla jednoosobowego gospodarstwa domowego, czyli ok. 830 zł miesięcznie. Dla czteroosobowej rodziny granicę tę wyliczono na ok. 1750 zł. Gdy przyjmie się unijne wskaźniki, okaże się, że zagrożonych ubóstwem jest 17 proc. Polaków, czyli niemal 6,5 mln osób.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Wstyd tak pisać!
    okradziona emerytka
    10.01.2012, 20:37
    Autorka publikacji najwyraźniej wychodzi z założenia, że biedny=głupi.A ludzie umieją i liczyć i myśleć. Widzą ile pieniędzy pochłania wojna w Iraku i Afganistanie i wysokość budżetu MON! Nakłady na NATO potrafią porównać z nakładami na Pomoc Społeczną. Każda tzw. "pomoc wolontaryjna" oszczędza rządowi wydatków na likwidację ubóstwa. Przypomnę jeszcze, że naczelnym obowiązkiem każdego Państwa jest dbałość o dobrobyt swoich obywateli a nie prowadzenie wojen napastniczych za nasze, najwyższe w całej Europie podatki.Cóż myśleć o Państwie, którego prezydent zdolnym jeszcze do pracy emerytom odbiera emerytury, a emeryta, rzetelnie pracującego przez 40 lat zrównuje w kwotowej waloryzacji emerytury z leniem, który 35 lat przewałkonił a przepracował tylko 5 lat - dokładnie tyle, aby załapać się na świadczenia emerytalne? Cóż sądzić o Państwie, w którym 60-cio letnim emerytkom oraz 65-cio letnim emerytom z ich głodowej emerytury to - w założeniu - opiekuńcze wobec seniorów Państwo, przymusem wydziera niebagatelne kwoty na...fundusz rentowy. I to w sytuacji, gdy nie istnieją przepisy dozwalające na zbieg tych dwóch świadczeń. Żaden emeryt nigdy przecież renty nie dostanie. Co sądzić o prezydencie, który bez skrupułów rabuje pieniądze gromadzone przez człowieka na OFE cynicznie przy tym oświadczając, że w przyszłości dla 30-to letnich obecnie Polaków planuje emerytury o 1/3 niższe niż obecne minimum? Gdzie są pieniądze, które obecni emeryci odprowadzali do ZUS przez 35 lat, dlaczego 5% z każdej transakcji prywatyzacyjnej nie trafia na fundusze rentowe i emerytalne, lecz jest trwonione np.na zakup amerykańskiego złomu wojskowego? Dlaczego po śmierci emeryta, jego fundusz emerytalny nie podlega dziedziczeniu, jak dzieje się to w całej UE? Na te pytania niech odpowie autorka tego żałosnego, obliczonego na naszą głupotę propagandowego tekstu. Nie jest on o tym jak pomagać ubogim, tylko jak pomagać zbrodniczemu rządowi jeszcze więcej pieniędzy na nas oszczędzać. Za tzw. "komuny" wszystkie leki były przez Państwo refundowane, każdy miał pracę. Ale wówczas nie należeliśmy ani do UE ani do NATO, Polska nie wdawała się w awantury wojenne na cudzych ziemiach ojczystych. Co nam dały te polityczno-gospodarcze struktury poza nędzą, ubóstwem, grabieżą majątku narodowego i kursem politycznym, który nie waham się nazwać eutanazyjnym wobec chorych, niepełnosprawnych i seniorów?!
    odpowiedz na komentarz
  • ubóstwo
    10.03.2011, 20:00
    Witam , człowieku nie czepiaj się Tuska , tylko weź się za sprawy ze swojego terenu
    odpowiedz na komentarz
  • spoldzielnie socjalne
    10.03.2011, 19:56
    Witam, osoby niepełnosprawne , zrzeszajcie się i zakładajcie własne spółdzielnie socjalne
    odpowiedz na komentarz
  • chcąca pracować
    ON stopień znaczny
    01.09.2010, 18:34
    Mam wrodzoną chorobę. Przepracowałam ok. 30 lat i prawie cały czas mając rentę, pracowałam. Nie myślę więc, że ktos będzie na mnie pracował. Ja podwójnie płaciłam ZUS i dwukrotnie byłam "ukarana" przez ZUS za przekroczenie dopuszczalnej kwoty. Może czas aby i do nas dotarły w końcu dobrodziejstwa unijne abyśmy nie byli żebrakami w naszych "szanownych" MOPS-ach, GOPSA-ch. Stwierdzono, że jeżeli przekraczmy 380..coś tam zł, to opływamy we wszystko. Doplata na leki nie ok. 100 zł m-cznie. Na życie pozostaje mi ok. 200 zł, renty mam 760 zł, tyle lat przepracowanych. Może by wziąć pod uwagę, że swoje wypracowałam, może by tak od lat pracy przyznac wysokość renty, a którzy nie mogą pracować niech powołana do tego instytucja MOPS wesprze te ON. Nich nas przestaną upodlać.Niedaj Bóg przyzanc się w MOPS, że sie ma samochód (ze srodków PEFRON i tylko dla tego, że pracowałam)albo inne "wynalazki" współczesnego świata. Dlaczego kradnie się ON pieniądze, które powinny isc na poprawę życia poprzez prace, wciąż idą do cwaniaków, dlaczego nie pomoże się nam prowadzić własne zaklady jednoosobowe ale za to potrzeba 3 poręczycieli zarabiających po 8 tys. m-cznie, dlaczego?????????? wreszcie dlaczego wciąż to nowi wyciągają swoje łapska po nie swoje. Dajcie nam normalnie życ i przenieście z Unii to co poprawi nasze codzienne życie a nie tyklo podwyżki wg unijnych zarobków, zróbcie z nas Osób Niepełnosprawnych ludzi niedyskryminowanych na codzień nie tyklo w zapisach o niedyskryminacji czy ta jakichś innych. Pomórzcie życ na scywilizowanym, europejskim poziomie.
    odpowiedz na komentarz
  • bieda
    czaruś
    27.08.2010, 19:15
    WRESZCIE RZĄD TUSKA CHCE ZROBIĆ WALORYZACJE KWOTOWĄ A NIE PROCENTOWĄ---HURA.POWOLI ZACZYNA ROBIĆ SIĘ SPRAWIEDLIWIE-POPIERAM
    odpowiedz na komentarz
  • Aktywnosc to zycie Niepelnosprawnych
    ON 3
    27.08.2010, 10:48
    Super artykol.Od lat powtarzam,nie lekajcie sie ON,organizujmy sie w silna strukture ktora bedzie walczyc o prawa on ibedzie wymuszac na wladzy realizacje naszych postulatow.Sprawdzianem niech bedzie ustawa o rentach i emeryturach rozpatrywana przez Rzad TUSKA. Badzmy w tym dniu z transparentami przed kancelaria Premiera.Pomozmy sobie sami/pozyczmy troche determinacji o tych co juz tyle miesiecy tkwia przy krzyzu przy palacu Prezydenta/,wykazmy aktywnosc,gdy jej nie bedzie zginiemy i nasze rodziny z glodu i chorob.Pochwalam Rzad Tuska za podwyzke rent kwotowa a nie %.Brawo!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Nie m ieć,ale.....................
    Stella
    27.08.2010, 04:41
    A co my,inni-bezwózkowi!!!!!!!!!!!!!!!!!Oni wejdą wszędzie-zatrudnienie bez obaw... Ja osoba wyglądająca na całkowicie sprawną -nie mam szans-----------------------na nic....Gdzie pójdę,to traktują mnie-jakbym komuś coś zabrała.Nie moja wina,że chora jestem tak a nie inaczej...........Teraz żałuję,że nie na wózku-wszystko prędzejlepiej........ Ja jestem niepełnosprawna całkowicie-ale-na ty,le sprawbna,że jaMNIK SPROWADZA mnie na spacer,że Sędzina prowadząca noją rozprawę "o zakłócanie spokoju"/chyba 5-lub6/bawi się moją obecnoscia........A JA................JA z powodu tak strasznego stresu już sama nie wie3m,jak mam żyć?????????????A ja jestem sama-nikogo-Egzystuję dzięki mojej kochanej przyjaciólki-a sędzina bawwi sie.Najwyrażniej coś sie kobiecie spodobało.Ale ja ju8ż nie mam siły psychicznej,aby to wszystko wytrzymaać............Ja tą Panią Sędzinę oddam pod Trybunał Sędziowski.Tylko teraz mnodlę się-aby ta sprawa dob iegła końca.Przeoraszam za moje pismo i ortografię-ale dlaczego,komu i za co? mam się tłumaczyć?
    odpowiedz na komentarz
  • Nie mieć ale być?????
    ONKA
    26.08.2010, 18:45
    Ok zgadzam się z artykułem, ale jak zaradzić jak np w małym miasteczku czy wsi nie ma pracy, a czasem tych ON jest w 1-3 osoby?Jak znaleźć pracę gdy się jest z UP odpychanym bo nieatrakcyjny(a).Jak się zrzeszyć? Po 3 latach nie przedłużono mi umowy bo rzekomo była reorganizacja etatu, a tu raptem po 2-3 dniach na to miejsce zatrudniono drugą osobę.ON często czuje się oszukany.Wyrzucony ze statusu społeczeństwa jak śmieć. Okradziony z własnej godności.Nie każdego stać na komputer, a np. PCPR czy PFRON odmawia bo nie należy się, bo brak kasy,bo ma się dwie ręce w miarę sprawne lub jak mi powiedziano chora od urodzenia co nie było zgodne z prawdą.Nie każdy od razu zna swoje prawa. Bo wiele osób staje się ON już po szkołach, podczas codziennego życia. Nawet nie spodziewając się, że można nim się stać. To trudny temat, ale przeszłam przez te bariery dlatego, że mam rodziców, rodzinę która mnie wspomaga. Co ma zrobić osoba samotna, a już nie daj Bóg mająca niesprawne dziecko bez względu na wiek.Już teraz się zamartwiam co będzie gdy najbliższych zabraknie. Wiem jedno. Mnie już nikt nigdzie nie zatrudni.Nie ten wiek nie ta sprawność.Smutne, ale prawdziwe.
    odpowiedz na komentarz
  • Ubóstwo
    bodo
    26.08.2010, 17:42
    Piszecie że w polsce jest 6,5 mil osób w ubóstwie jest ich o wiele więcej mieszkam w Warszawie na woli widzę ile ludzi przychodzi do fundacji po żywnośc bo na nią ich nie jest stać ja sam mam 1-grupę inwalidzką mam ok 1000 zł za sam czynsz płace 600 zł więc o czym tu mówimy LUDZIE ZA MORDĘ BRAĆ RZĄDZĄCYCH MAJĄ DZIESIĄTKI TYŚ MIESIĘCZNIE ZA MORDĘ DONALDA I JEGO EKIPĘ kiedy zmondrzejecie i wyjdziecie na ulice....
    odpowiedz na komentarz
  • Jest dobrze?
    Rrrr
    26.08.2010, 17:34
    17% Polaków żyjących w ubóstwie według standardów Unijnych, no a takich chyba powinniśmy używać skoro ciągle jest podkreślane, że jesteśmy w Uni i politycy chodzą z tego powodu dumni, tylko czemu Pan TUSK mówi, że jest tak dobrze i gospodarka sie rozwija, a Polska jest wręcz zieloną wyspą w walce z kryzysem, a jedna szósta obywateli żyje w ubóstwie to jakieś kpiny normalnie. Niepełnosprawny od urodzenia ze znacznym stopniem niepełnosprawności dostaje nieco ponad 670zł i za co on ma się aktywizować, wychodzić do ludzi i narażać się tylko na pogardę z ich strony. Światem rządzą pieniądze i nic tego nie zmieni, a ten kto ich nie ma nie liczy się w ogóle ani dla społeczeństwa ani dla rządzących, bo oni i tak stołki będą grzać nawet jak do wyborów pójdzie 20% i nie muszą dbać o biednych, bo im to wisi. Dobra wygadałem się hehe, a i tak nic nie zmienimy jeszcze długo długo długo..., bo to Polska jest właśnie!
    odpowiedz na komentarz
  • NIE BĘDZIE DOBRZE...,
    Kaśka
    26.08.2010, 16:38
    gdyż nawet biorąc pod uwagę, że osoby z niepełnosprawnością, które przechodzą tzw. proces aktywizacji nie podejmują zatrudnienia. Najpierw organizowane są szkolenia integracyjne i zawodowe, a po ich ukończeniu niepełnosprawni trafiają do PUP-ów i tam pozostają jakieś trzy- cztery miesiące na potwierdzaniu gotowości. Jednak nikt dalej nie interesuje się nimi. Za ciężkie unijne pieniądze organizuje się wspomniane szkolenia i niewiele, jak ok. kilka procent podejmuje zarobkowanie. Nie ma ciągłości podnoszenia kwalifikacji. Pracodawcy nie mają chęci do dalszego utrzymywania w aktywności, a sami niepełnosprawni nie mają czasem siły na walkę o własne dobro. Brak jakiejkolwiek promocji zatrudnienia ze strony PUP i starostw. Są powiaty, gdzie jest min. kilkuset osób sprawnych inaczej, chcących i mogących pracować. Jednak nikt z urzędników nie potrafi wymyślić sposobu zaktywizowanie tych osób. Niedawno obdzwoniłam kilka PUP i środki na stworzenie miejsc pracy, czy założenie wł. działalności dla niepełnosprawnych są do chwili obecnej niewykorzystane w 100%. Dlatego, że w PUP tylko się starszy pytających, że musi mieć zabezpieczenie. Jednak już nikomu nie zależy, żeby pomóc w udrożnieniu ścieżki pozyskania, a są różne formy. Więc nawet po szkoleniach Ci poszukujący pracy niepełnosprawni są pozostawieni samym sobie. A przecież jest tyle zajęć, które niepełnosprawni mogliby wykonywać. Praca jest jedną z najlepszych form rehabilitacji, a zarobienie pieniędzy wywołuje kupowanie dóbr i usług. Dzięki czemu niepełnosprawni nie tylko sami na siebie zarobią, ale i z własnej pracy płacą podatki i składki do ZUS. Więc ich stopa życiowa się w jakimś stopniu podwyższa. Więc również stać ich na to żeby, nie tylko wykupić rehabilitację, ale i leki oraz w miarę zapewnić utrzymanie sobie. Dopóki jak największa liczba osób sprawnych inaczej nie będzie miała możliwości podjęcia zarobkowania po m.in. szkoleniach, dopóty zdrowi będą dopłacać do utrzymania niepełnosprawnych. Bo tak prawda. I te środki idące na aktywizację będą jak do tej pory marnowane. A rezultat po ukończeniu programów aktywizacyjnych będzie nikły. Oczywiście to, że od wielu lat zatrudnienie podjęło już kilkadziesiąt tysięcy niepełnosprawnych to jest już coś. Jednak są miejsca, gdzie zatrudnienie jest bardzo słabe, a wręcz żadne. W dalszym ciągu wygrywa niska świadomość pracodawców np. w turystyce, że mogą mieć określone korzyści, jak również, że ON są bardzo wartościowymi pracownikami. Tylko trzeba je przygotować na wykonywanie określonych prac, albo zatrudnić do prac, które mogą wykonywać. Inną sprawą jest zapewnienie pomocy osobą trwale niezdolnym do jakiegokolwiek zarobkowania. Tym osobom to już Państwo, poprzez OPS-y powinno zapewnić w miarę byt.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas