Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

ŁKA: do pracy i na uczelnię

09.04.2018
Autor: oprac. Ewa Raczyńska-Buława, fot. archiwum ŁKA
Źródło: Integracja 1/2018
kobieta na wózku wysiada z pociągu Łódzkich Kolei Aglomeracyjnej

Kolej w obszarze aglomeracji i regionu jest przede wszystkim środkiem transportu wykorzystywanym codziennie w drodze do pracy lub na uczelnię. Tym samym musi być w pełni dostępna dla każdego użytkownika. Podróż planowana z 48-godzinnym wyprzedzeniem i za każdym razem zgłaszana? Nie w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej!

W pełni dostępne pociągi

Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) jest jednym z najnowocześniejszych przewoźników kolejowych. Pociągi ŁKA kursują z Łodzi do Skierniewic, Koluszek, Zgierza, Łowicza, Kutna i Sieradza, a w weekendy także do Warszawy. Przewoźnik dysponuje wyłącznie nowoczesnym i w pełni dostępnym taborem, zgodnie z zapisami technicznymi specyfikacji interoperacyjności dotyczącymi dostępności dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest to 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT3 produkowanych przez firmę Stadler. Od jesieni tego roku na torach stopniowo zaczną się pojawiać bliźniacze zespoły Impuls produkcji firmy Newag.

Wszystkie pociągi mają między innymi jednakowy system głosowych zapowiedzi stacji i przystanków. Informacje są wyświetlane również na wyświetlaczach podsufitowych. Przestronne toalety są w pełni dostępne dla osób poruszających się na wózkach. Wyposażone zostały także w przewijaki istotne dla podróżujących z małymi dziećmi. Każdy z pociągów ma podnośniki umożliwiające wejście do pojazdu i wyjście z niego osobom poruszającym się na wózkach. Należy jednak zaznaczyć, że wysokość podłogi jest równa wysokości peronów na większych stacjach (Łódź Fabryczna, Łódź Widzew, Skierniewice, Koluszki – peron 1), a na wszystkich wejście do pociągu ułatwia zawsze wysuwany dodatkowy próg.

W czerwcu 2017 r. zamontowane zostało dodatkowe oznakowanie w języku Braille’a – wspierające nawigację osób niewidomych w obszarze toalety, umożliwiające identyfikację przycisków otwierających drzwi na zewnątrz pojazdu, a także pomagające znaleźć w razie potrzeby urządzenie komunikujące z maszynistą (SMA Interkom). Pojazd zgodnie z wymogami przepisów jest oznakowany i zaprojektowany w sposób bezpieczny dla osób słabowidzących.

Profesjonalna obsługa

W pełni dostępny tabor to nie wszystko. Bardzo istotna jest bieżąca pomoc dobrze wyszkolonej obsługi – w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej bardzo wysoko ocenianej przez pasażerów w badaniach satysfakcji klientów (średnio 9 punktów na 10). To wszystko sprawia, że pasażerowie ŁKA czują się pewnie i bezpiecznie podczas codziennych podróży.

Dane z systemu sprzedaży za 2017 r. pokazują, że z usług przewoźnika dziennie korzysta średnio prawie 600 pasażerów zaliczających się do kategorii osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Stąd realizowana polityka zwiększania dostępności koncentruje się na tych pasażerach i dalszym ułatwianiu im samodzielnego podróżowania.

Spółka oferuje również bezpłatną usługę asysty, szczególnie istotną na przykład dla osób rzadziej podróżujących koleją. W 2017 r. skorzystało z niej 71 pasażerów. Obejmuje m.in. pomoc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego, zajęciu miejsca, dojściu do toalety. Aby uzyskać usługę asysty, należy zgłosić taką potrzebę pod numerem 42 205 55 15 lub za pomocą formularza on-line na stronie lka.lodzkie.pl na minimum 24 godziny przed podróżą.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna stale współpracuje z Urzędem Transportu Kolejowego, grupą PKP i innymi przewoźnikami, a także z organizatorem przewozów w województwie łódzkim oraz z pasażerami i organizacjami pozarządowymi w celu podnoszenia jakości usług transportu kolejowego. Nad ciągłym doskonaleniem usług i zwiększaniem dostępności czuwa specjalnie powołany Pełnomocnik Zarządu ds. osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej – odpowiedzialny za kształtowanie polityki dostępności przewoźnika, kontakty z innymi podmiotami, organizacjami pozarządowymi i indywidualnymi osobami.

Udogodnienia nie tylko w pociągu

Celem ŁKA jest zapewnienie równego dostępu do swoich usług każdemu pasażerowi. Dostęp ten zaczyna się od etapu planowania i organizacji podróży – strona internetowa przewoźnika jest w pełni zgodna ze standardami WCAG 2.0. W 2017 r. zajęła 1. miejsce w rankingu dostępności stron kolejowych przewoźników pasażerskich, przygotowanym na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego i otrzymała certyfikat „Strona bez Barier”.

Osoby głuche mogą skorzystać za jej pośrednictwem z dostępu do tłumacza języka migowego on-line. Dostęp do Wideotłumacza – tłumacza języka migowego – jest możliwy w każdej kasie biletowej przewoźnika i w kasach agencyjnych w Pabianicach, Zduńskiej Woli i Sieradzu, ale również w Centrum Obsługi Pasażera na Dworcu Łódź Fabryczna. Co jeszcze wyróżnia Łódzką Kolej Aglomeracyjną spośród innych przewoźników? Otóż dostęp do usługi tłumacza możliwy jest również na pokładach pociągów – na tabletach obsługi konduktorskiej.

Każda kasa biletowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest wyposażona w pętle indukcyjne ułatwiające zakup biletu i uzyskanie dodatkowych informacji przez osoby słabosłyszące. Centrum Obsługi Pasażera na Dworcu Łódź Fabryczna zostało przez Fundację Integracja nagrodzone tytułem „Obiekt bez Barier”.

Nagrody i dalsze plany rozwoju

Łódzka Kolej Aglomeracyjna w zakresie dostępności może się pochwalić prestiżowymi nagrodami i tytułami: pierwsze miejsce w konkursie Urzędu Transportu Kolejowego „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” w kategorii: Pasażer z niepełnosprawnością oraz „Kolejowa firma odpowiedzialna społecznie” na Targach TRAKO 2017 za wyjątkową dostępność oferty przewozowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

- Naszym celem jest ciągłe doskonalenie usług i dalsze podnoszenie standardu obsługi osób niepełnosprawnych. Pole do dalszych działań widzimy w rozwoju technologii mobilnych i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, ale także w sprawnym i efektywnym rozwoju nowej siatki połączeń przy zapewnieniu wysokiej dostępności naszych usług dla wszystkich pasażerów – powiedział Andrzej Wasilewski, Członek Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jesteś pasażerem? Lubisz naszą kolej? Czegoś Ci brakuje? Zapraszamy do kontaktu: mprm@lka.lodzkie.pl. Każda opinia ma znaczenie.

(Uwaga! Zgłoszenia o potrzebie skorzystania z usługi asysty przyjmowane są jedynie pod nr. 42 205 55 15 lub za pomocą formularza na stronie https://lka.lodzkie.pl/informacje-dla-osob-niepelnosprawnych/).


Materiał przygotowany we współpracy z
logo Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Błąd
Prawy panel

Wspierają nas