Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Jak zmienia się kolej?

13.12.2017
Autor: Mateusz Różański
Źródło: Integracja 5/2017
okładka publikacji Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością w podróży

PKP Intercity modernizuje swoją flotę, aby zapewnić osobom z niepełnosprawnością komfortową podróż. W zakresie realizowanych inwestycji przewoźnik zwiększa liczbę pociągów dostosowanych do ich potrzeb. Wszelkie informacje dotyczące planowania podróży składami PKP Intercity znajdują się na stronie internetowej przewoźnika w specjalnej zakładce.

W PKP Intercity obowiązują jasne i precyzyjne zasady organizowania pomocy oraz przejazdów osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Informacje na ten temat znajdują się w nowej zakładce na stronie przewoźnika: www.intercity.pl. Ponadto jest tam specjalna wyszukiwarka składów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością. To oczywiście niejedyne działania, jakie podejmuje największy polski przewoźnik dalekobieżny.

- Naszym priorytetem jest zagwarantowanie wszystkim grupom pasażerów komfortowego i bezpiecznego przejazdu. Poprzez wdrożenie nowych zasad chcemy zapewnić odpowiednie warunki przejazdu osobom z różnymi niepełnosprawnościami, gwarantujące zarówno bezpieczeństwo podróżnego, jak i personelu, który na co dzień udziela pomocy na pokładach składów PKP Intercity – powiedział prezes Zarządu PKP Intercity, Marek Chraniuk.

Za tymi słowami idzie szereg konkretnych rozwiązań, które sprawiają, że podróż koleją jest komfortowa.

Nowoczesne pociągi

PKP Intercity przeprowadza zakrojoną na szeroką skalę modernizację taboru. W zakresie realizowanych inwestycji zwiększona zostanie liczba pociągów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W ramach aktualnie realizowanej strategii taborowej na lata 2016–2020 na polskich torach pojawi się 40 wielofunkcyjnych wagonów COMBO o podwyższonym standardzie. Na ich pokładach znajdą się m.in. udogodnienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Już teraz coraz więcej składów PKP Intercity, jeżdżących po naszych torach, jest wyposażonych w windy i platformy, ale też w szereg udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących, np. miejsca siedzące oznaczone są alfabetem Braille’a.

W składach zespolonych, czyli pociągach typu Pendolino, PesaDART i Flirt3, podróżni mogą skorzystać z oferty gastronomicznej, gdyż ta usługa proponowana jest obok miejsca zajmowanego przez osobę z niepełnosprawnością.

Ponadto elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone są w funkcjonalne toalety. Zainstalowano w nich przyciski alarmowe, dzięki czemu w nieprzewidzianych sytuacjach pasażerowie mogą liczyć na szybką pomoc drużyn konduktorskich.

Przeszkolona obsługa

PKP Intercity, mając na względzie bezpieczeństwo i komfort osób z niepełnosprawnością, zaleca im korzystanie z przejazdów pociągami wyposażonymi w specjalne udogodnienia. Drużyna konduktorska świadczy w nich usługę asysty. W przeprowadzanych wspólnie z Integracją szkoleniach (do czerwca 2018 r.) weźmie udział aż 1900 pracowników PKP Intercity. To kolejna okazja, by utrwalili oni sobie wiedzę na temat tego, w jaki sposób pomagać osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym poruszającym się na wózkach. Przeszkoleni konduktorzy pomogą przy wchodzeniu do pociągu i wychodzeniu z niego oraz w dostaniu się do toalety.

Trzeba pamiętać, że o potrzebie skorzystania z asysty przed podróżą oraz przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu należy poinformować PKP Intercity co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.

 

Łatwiejsze planowanie

Aby zaplanować jak najbardziej komfortową podróż i skorzystać ze wszystkich udogodnień, jakie PKP Intercity przygotowało dla osób z niepełnosprawnością, należy dobrze zaplanować podróż.

Wszelkie informacje, jak również formularz zamówienia asysty czy inne dane niezbędne w planowaniu podróży osób z niepełnosprawnościami można znaleźć w zakładce „Dla Pasażera”, wybierając „Informacje dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej”.

W celu ułatwienia pasażerom wyboru pociągu z udogodnieniami odpowiednimi dla konkretnych potrzeb powstała specjalna wyszukiwarka. Podróżny po wpisaniu szczegółów podróży (daty, nazwy stacji początkowej i docelowej) oraz wybraniu interesujących go usprawnień otrzyma listę dostosowanych składów. Warto podkreślić, że w razie wystąpienia wątpliwości co do wyboru dostosowanego taboru pomocą pasażerowi z niepełnosprawnością lub jego opiekunowi służą konsultanci Infolinii 703 200 200* oraz kasjerzy.

Do dyspozycji pasażerów w czasie przejazdu jest oczywiście obsługa pociągu. Udziela ona wszelkich informacji dotyczących połączenia, udogodnień w składzie oraz zasad bezpieczeństwa. Ponadto konduktorzy informują pasażera o aktualnym położeniu pociągu i stacji docelowej.

Ze względu na wygodę pasażera rekomendowany jest zakup biletu z wyprzedzeniem. Wynika to m.in. z tego, że w dostosowanych składach znajduje się ograniczona liczba miejsc dla osób podróżujących na wózkach.

Savoir-vivre nie tylko w pociągu

Czy pasażerowi poruszającemu się na wózku można zaproponować pomoc w umieszczeniu bagażu na półce? Czy pozwolić dziecku na zabawę z psem przewodnikiem niewidomego podróżnego? Jak porozumieć się z osobą niesłyszącą? Na te i inne pytania podróżni znajdą odpowiedzi w publikacji Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością.

Poradnik jest zbiorem ilustracji, które przedstawiają sceny z życia codziennego osób z różnymi niepełnosprawnościami. Zawiera wskazówki dotyczące mile widzianych zachowań w kontaktach z pasażerami niewidomymi, niesłyszącymi i poruszającymi się na wózkach.

- Poprzez takie działania odpowiadamy nie tylko na potrzeby osób poruszających się koleją, ale całego społeczeństwa – podkreśla Piotr Pawłowski, prezes Fundacji Integracja. – Do Integracji często trafiają pytania, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie na wózku, jak pomóc komuś, kto nie radzi sobie z poruszaniem się koleją czy też komunikacją miejską. Mamy bariery w głowach, brakuje nam wiedzy na temat odpowiedniego zachowania. Poprzez tę akcję chcemy pokazać, że osoby z niepełnosprawnością nie są przybyszami z innej planety i nie funkcjonują jakoś specjalnie inaczej, choć ja częściej zmieniam opony niż buty, bo one mi się szybciej zużywają.

Publikacja dostępna jest na stronie: intercity.pl/savoir-vivre oraz w Centrach Obsługi Klienta w całym kraju. O uniwersalnych dobrych manierach przypominają slajdy wyświetlane w pociągach Pendolino, PesaDART i Flirt3 oraz na ekranach przy kasach.

Infolinia pod nr. 703 200 200 dla abonentów krajowych sieci stacjonarnych i komórkowych. Opłata za minutę połączenia to 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A. Infolinia pod nr. 22 391 97 57 dla abonentów sieci zagranicznych i dla połączeń zagranicznych. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora.


Partnerem materiału jest

logo PKP Intercity

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas