Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Opiekunowie osób dorosłych w sądzie. Czy wywalczą świadczenie pielęgnacyjne?

10.08.2017
Autor: Mateusz Różański
obok kół wózka inwalidzkiego jest przytwierdzona taśmą klejącą kartka A4 z napisem "równość"

- Nie ma podstaw do zawarcia ugody – stwierdziła podczas rozprawy w sądzie, 10 sierpnia, reprezentująca Skarb Państwa mecenas Magdalena Kwiatkowska, odnosząc się do wniosku, złożonego przez grupę około stu opiekunów osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wniosek dotyczył wypłat świadczeń pielęgnacyjnych. Sprawa przed sądem rejonowym Warszawa Śródmieście zakończyła się oddaleniem wniosku.

Opiekunowie dorosłych osób, u których niepełnosprawność pojawiła się po 25 roku życia, wystąpili z wnioskiem wzywającym Skarb Państwa, a dokładnie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do zawarcia ugody. Według opiekunów, Skarb Państwa powinien wziąć odpowiedzialność za szkodę, jaką sprawia w postaci nierównego traktowania i dzielenia opiekunów na dwie grupy:

  • tych, którzy zajmują się dziećmi z niepełnosprawnością i otrzymują świadczenie pielęgnacyjne – 1406 zł
  • oraz opiekunów, zajmujących się dorosłymi osobami z niepełnosprawnością, dorosłymi pobierającymi jedynie zasiłek w wysokości 520 zł.

Opiekunowie wnioskowali też o wypłatę odszkodowań z tytułu pozbawienia ich prawa do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego. Z ich argumentacją nie zgodziło się Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które w dn. 10 sierpnia na sali rozpraw reprezentowała mec. Magdalena Kwiatkowska.

Sprawa nie dla ministra, dawno rozwiązana i przedawniona

- Minister rodziny pracy nie jest właściwym adresatem tego roszczenia, dlatego że nie uchwala żadnych ustaw. Podmiotem właściwym byłby sejm – przedstawiła stanowisko strony rządowej mec. Kwiatkowska.

reprezentująca Skarb Państwa mecenas Magdalena Kwiatkowska
Reprezentująca Skarb Państwa mecenas Magdalena Kwiatkowska

Mecenas wskazała jeszcze dwa powody oddalenia wniosku:

- Roszczenie oparte jest o wyrok trybunału konstytucyjnego z 5 grudnia 2013 roku, który w całości został wykonany poprzez wydanie ustawy z 14 kwietnia 2014 roku – mówiła. – W związku z tym, zdaniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zachodzą przesłanki do dochodzenia odpowiedzialności odszkodowawczej – podsumowała mec. Kwiatkowska.

Reprezentantka Skarbu Państwa dodała, że według ministerstwa – nawet gdyby były przesłanki do wypłacenia odszkodowań, to sprawa i tak jest już dawno przedawniona, gdyż od wyroku Trybunału Konstytucyjnego z grudnia 2013 upłynęło ponad 3 lata. Do tej argumentacji przychyliła się prowadząca rozprawę sędzina, która zakończyła rozprawę oddalając wniosek o ugodę.

Reprezentant opiekunów: Nie o ten wyrok trybunału chodzi!

- Stanowisko, które usłyszeliśmy oparte jest na błędnych założeniach. Skarb Państwa powołuje się na wyrok z grudnia 2013 roku, a nasze roszczenie na wyrok z 21 października 2014 roku – odniósł się do stanowiska ministerstwa reprezentujący opiekunów mecenas Sławomir Waliduda.

mecenas Sławomir Waliduda.
Mecenas Sławomir Waliduda reprezentuje opiekunów osób dorosłych z niepełnosprawnością

Jego zdaniem przedstawiciele ministerstwa nie przygotowali się należycie do rozprawy, gdyż wniosek opiekunów dotyczył zupełnie innego orzeczenia Trybunału niż to wskazane przez MRPiPS.

- To orzeczenie, na którym my opieramy zostało wniesione z inicjatywy posłów PiS – podkreślił adwokat.

Przytoczone przez mec. Walidudę orzeczenie wskazywało, iż uzależnianie przyznania opiekunowi świadczenia pielęgnacyjnego od wieku, w którym powstała niepełnosprawność podopiecznego, jest niezgodne z konstytucją. Zaś wypowiedź mecenas Magdaleny Kwiatkowskiej dotyczyła innego wyroku trybunału z 5 grudnia 2013 roku, czyli sprzed Ustawy  z dnia 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. To właśnie ta ustawa doprowadziła do drastycznej różnicy w świadczeniach wypłacanych opiekunom.

Opiekunowie nie składają broni

- Jesteśmy zmuszeni, by wytoczyć powództwo w trybie spornym. Natomiast, gdyby ono nie przyniosło rezultatu, to jesteśmy skłonni wystąpić o realizację praw opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych do trybunału w Strasburgu – zapowiedział już po rozprawie mecenas Waliduda. – Już nie będziemy przekonywać, tylko wystąpimy o zasądzenie konkretnych kwot dla poszczególnych osób do sądu.

Adwokat wskazał też, że w wypadku niektórych osób odszkodowania mogą wynieść nawet powyżej 50 tys. złotych.

O komentarz do decyzji sądu poprosiliśmy jedną z opiekunek osób dorosłych:

- Wyciągnęliśmy rękę do ugody, po to, by nie narażać Skarbu Państwa na dodatkowe koszty, jakie wiażą się z wchodzeniem na drogę sądową. Ta ręka została odrzucona – stwierdza Małgorzata Lipińska, która jest opiekunem swojej leżącej pod respiratorem matki.

Zdaniem Małgorzaty Lipińskiej poziom argumentacji przedstawionej przez mec. Magdalenę Kwiatkowska był żenujący i nie odnosił się do wniosku złożonego przez opiekunów.

- Cóż, będziemy walczyć dalej – stwierdziła. – Aż do Strasburga, jeśli będzie taka potrzeba. Nie odpuścimy, choć czeka nas zapewne długa i wyczerpująca batalia. Natomiast my, opiekunowie, a jest nas bardzo dużo, jesteśmy gotowi, by ją stoczyć – podkreśla Małgorzata Lipińska.

Tłumaczenie rządu: „przebiegłe, lecz nieprzekonujące”

- Wynik rozprawy i stanowisko osób reprezentujących stronę Skarbu Państwa są bulwersujące, choć niestety niezaskakujące – komentuje doktor Rafał Bakalarczyk, socjolog i działacz społeczny, zajmujący się prawami opiekunów osób dorosłych. – Wpisują się w podejście państwa do problemów tej grupy, której przedstawiciele złożyli wniosek. Konsekwentne ignorowanie postulatów i brak działań związanych z sytuacją finansową „wykluczonych opiekunów”, sprawia, że nie dziwi, iż także tym razem - rząd nie chce na ten cel wydać ani grosza więcej – dodaje doktor Bakalarczyk.

Jego zdaniem obłudne jest także uzasadnienie decyzji ministerstwa.

- Z jednej strony jest oparte o chęć przerzucania odpowiedzialności, z drugiej żerujące na tym, że ludzie mogą nie znać szczegółów – twierdzi socjolog. – Otóż, argument, że w tej sprawie należy zwrócić się do Sejmu jest słaby. Przecież od lat ten obszar działania państwa leżał w gestii resortu pracy i polityki społecznej, dotychczasowa polityka wsparcia opiekunów była kształtowana przede wszystkim właśnie tu. – tłumaczy Rafał Bakalrczyk. – Także przebiegłe, lecz nieprzekonujące jest odwoływanie się do dawnego wyroku TK z 5 grudnia 2013 (lepiej lub gorzej wykonanego przez rząd PO-PSL), nie zaś do aktualnie wymagającego wykonania, choć wciąż niezrealizowanego wyroku z 21 października 2014 roku. Warto przypomnieć, że gdy zapadł ów wyrok, to posłowie Prawa i Sprawiedliwości - a więc siły dziś tworzącej rząd, jak i mającej większość sejmową - byli wówczas wnioskodawcą. Mam nadzieję, że opiekunowie jednak się nie poddadzą. Sama sprawa pozwu i jej względny medialny rozgłos to jednak sygnał, że warto było zadziałać – dodaje socjolog.

Warto zauważyć, że w Polsce dochodziło już do pojedynczych spraw, w których opiekunom osób dorosłych udało się uzyskać świadczenie pielęgnacyjne.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • PIS I PO TO BANDA OSZUSTÓW
    Maciej
    01.02.2019, 10:31
    Powiem tak na PIS już też nigdy nie zagłosuje!!!!CO Z WASZYMI OBIETNICAMI???? Co to ma być brat opiekuje się niepełnosprawną mamą i właśnie policzyłem ile zarabia na godzinę okazuje się że 1.20zł na godzinę (620zł na miesiąc) brawo PIS i SOLIDARNE PAŃSTWO. Byle się dorwać do koryta wszyscy politycy to kłamliwe świnie
    odpowiedz na komentarz
  • odszkodowanie i wypłata świadczenia pielęgnacyjnego od momentu powstania niepełnosprawności
    Krzysztof
    22.01.2019, 20:51
    Dzisiaj Samorządowe Kolegium Odwolawcze ,uchyla zaskarżoną decyzję w całości gdyż jest niezgodna z konstytucją i przyznaje mi świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z opieką nad niepełnosprawną matką.Wniosek ten złożyłem w październiku 2018roku natomiast niepelnosprawność matki powstała w lutym 2018roku.Wniosek ten chciałem złożyć już wcześniej (czerwiec)ale pani w MOPS powiedziała mi ,że nie spełniam wymogów i nie będzie mi przysługiwał.Czy mogę starać się o odszkodowanie i wypłatę Świadczenia Pielęgnacyjnego od lutego 2018roku kiedy to powstała niepełnosprawność mojej mamy?
    odpowiedz na komentarz
  • Sanatorium ZUS
    Krystyna
    04.03.2018, 09:44
    Czy opiekun osoby dorosłej niepełnosprawnej który pobiera zasiłek- jest osobą pracującą- która może korzystać z sanatorium ZUS .
    odpowiedz na komentarz
  • opiekunowie dorosłych osób niepełnosprawnych
    Grazyna Dąbrowska
    02.03.2018, 15:49
    Kiedy wreszcie zrealizujecie postanowienie Trybunału Konstytucyjnego
    odpowiedz na komentarz
  • Ta sprawa jest przegrana....
    Gosia L.
    20.08.2017, 14:23
    I co teraz?Sąd pozew oddalił.Opiekunowie szykujcie kolejną transzę na opłatę za kolejny pozew.Chyba nic nie wskóracie,a stracicie tylko pieniądze...
    odpowiedz na komentarz
  • RZĄD WRAZB.SZYDLO OBECYWALI ZERO POMOCY LUDZI POSZKODOWANYCH LOS?
    inwalida 1 grupy glodny
    18.08.2017, 10:32
    PISMA SĄ KACERI p.PREMIERw/w RATYFIKOWAL BONI TE PISMO SPOCZYWA KACLARI POLITYCY RZADU PiS ZBLAZNILI SIĘ CO ROBILI 2.5 koplft NIC KUDZI POKRZYWADZONYCH PRZEZ JOS POLSKA GNEBI LUDZI STARSZYCH NAWEY EMERYTOW i INWAJIDOW PiS BYLI RZADZIE Z.GILOSKA ,RELIGA PARA KACZYSKICH I KURON SYNAMI PARA PREZYDECKA PORUSZALI BEZ OCHRONY LUDZIE ICH SZANOWALI TERAZ PO-PSL INNI ROBILI PUCZ SEJMNIE DO PRACY NIEROB WALCZA SWOJE DIETY i NAGRODY? NAJBIEDNIESZI KLEPIA NEDZE RZAD PiS 2.5 NIC NIEZROBIŁ RZUCIŁ OCHLAPY WIELKA WAORYZAJE
    odpowiedz na komentarz
  • wkurzona ON
    Stasiek
    16.08.2017, 19:11
    no, to klasyka; z jednej strony PIS obiecuje i deklaruje pomoc, z drugiej pokazuje środkowy palec. I my Wam ten palec też pokażemy przy nadchodzących wyborach.
    odpowiedz na komentarz
  • Trzymajmy się razem, a damy radę;
    Janusz
    13.08.2017, 09:32
    Ocenienie pozwu pani mecenas to czysta żenada;
    odpowiedz na komentarz
  • To Państwo prawników.
    janek.
    11.08.2017, 13:55
    Polska nie jest Państwem Prawa tylko Państwem prawników,gdzie prawnik reprezentujący urząd czy urzędnika wspólnie z sędziami i biegłymi sądowymi ustalają wyrok,a zwykli obywatele tego kraju nie mają żadnych szans na sprawiedliwy wyrok zgodny z obowiązującymi przepisami i ustawami.Jakikolwiek urząd zamiast wypłacić świadczenie obywatelowi,woli wystąpić do Sądu aby tego obywatela pozbawić należnych świadczeń.Przez 3 lata rządzący nie zrobili nic aby ustosunkować się do wyroku Trybunału traktując wszystkich opiekunów osób niepełnosprawnych jednakowo.
    odpowiedz na komentarz
  • ktoś w MPIPS czegoś nie rozumie
    urszula
    11.08.2017, 12:23
    drukuj zapisz Powrót do listy III SA/Gd 444/17 - Wyrok WSA w Gdańsku Data orzeczenia 2017-07-13 orzeczenie nieprawomocne Data wpływu 2017-06-05 Sąd Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku Sędziowie Alina Dominiak Felicja Kajut /przewodniczący sprawozdawca/ Jolanta Sudoł Symbol z opisem 6329 Inne o symbolu podstawowym 632 Hasła tematyczne Pomoc społeczna Skarżony organ Samorządowe Kolegium Odwoławcze Treść wyniku Uchylono decyzję II i I instancji Powołane przepisy Dz.U. 2016 poz 1518 art. 17 ust. 1, art. 17 ust. 1b Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych Dz.U. 1997 nr 78 poz 483 art. 32 ust. 1 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. Dz.U. 2016 poz 718 art. 145 par. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 135 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity SENTENCJA Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Felicja Kajut (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 lipca 2017 r. sprawy ze skargi U. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 21 kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ja decyzję Burmistrza z dnia 17 lutego 2017 r. nr UZASADNIENIE Decyzją z dnia 15 lutego 2017 r. nr [...] Burmistrz, na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) – dalej powoływanej jako: "k.p.a.", art. 1, art. 2, art. 3, art. 17 ust. 1, ust. 1a, ust. 1b, ust. 3, ust. 4, ust. 5 pkt 2 lit. a, art. 20 ust. 3, ust. 4, art. 23 ust. 1- 5 c, art. 24 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1518 ze zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2015 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny i specjalny zasiłek opiekuńczy, wysokości świadczeń rodzinnych oraz wysokości zasiłku dla opiekuna (Dz. U. z 2015 r. poz. 1238) oraz rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. z 2015 r. poz. 2284), odmówił U. D. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad mężem – P. D. W uzasadnieniu organ wskazał, że U. D. (dalej zwana: "stroną", "skarżącą") w dniu 28 października 2016 r. złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad mężem. Postanowieniem z dnia 2 listopada 2016 r. zawieszono postępowanie w sprawie powyższego wniosku, gdyż organ nie otrzymał rozstrzygnięcia skargi strony skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z w sprawie decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 4 lipca 2016 r. odnoszącej się do odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym w stopniu znacznym mężem. Postanowieniem z dnia 20 stycznia 2017 r. organ podjął postępowanie w sprawie. Organ zaznaczył, że P. D. legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z dnia 28 lutego 2013 r. wydanym na stałe przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawność C. nr [...]. Jest on po udarze mózgu, epileptykiem, wiosną 2016 r. zdiagnozowano nowotwór złośliwy pęcherza moczowego. Strona sprawuje opiekę nad mężem, pomaga w codziennym funkcjonowaniu, wykonuje wszystkie zabiegi związane z codzienną higieną i pielęgnacją, przygotowuje i podaje rozdrobione posiłki, nawilża skórę, oklepuje, podaje lekarstwa wg zaleceń lekarskich itp. Ponadto pilnuje terminów wizyt i konsultacji medycznych, towarzyszy mężowi podczas hospitalizacji (dane pochodzą z wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w celu ustalenia prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na okres zasiłkowy 2015/2016). Z materiału dowodowego wynika nadto, że małżonkowie posiadają córki: A. oraz M., które mają własne rodziny i nie mieszkają w O., nie są w stanie opiekować się ojcem lub pomóc stronie w opiece. Strona otrzymywała świadczenie w formie specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad mężem P. D. w kwocie 520 zł miesięcznie w okresie od 1 lutego 2015 r. do 31 października 2016 r. W przeciwieństwie jednak do specjalnego zasiłku opiekuńczego, o którym mowa w art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne nie może być przyznane małżonkowi sprawującemu opiekę nad swoim małżonkiem. Wprost wynika to z dyspozycji art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych. Warunkiem pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku jest łączne spełnienie wszystkich przesłanek określonych w art. 17 ust. 1 ww. ustawy oraz brak przesłanek negatywnych określonych w art. 17 ust. 5 ustawy. W ocenie organu strona nie spełnia przesłanek do przyznania świadczenia bowiem pozostaje w związku małżeńskim, oraz niepełnosprawność jej mężna nie powstała zgodnie z art 17 pkt 1b ustawy, tj. nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Z orzeczenia wynika że ustalony stopień niepełnosprawności P. D. istnieje od dnia 31 grudnia 2012 r., zaś daty powstania niepełnosprawności nie można ustalić. Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. nr 139, poz. 1328 ze zm.) określenie daty lub okresu powstania niepełnosprawności jest obligatoryjnym elementem orzeczenia o niepełnosprawności. W sytuacji, gdy okoliczności tej nie da się ustalić, to w myśl § 14 ust. 4 powołanego rozporządzenia, zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności zobowiązany jest zamieścić w treści swego orzeczenia sformułowanie: "nie da się ustalić". Ustawodawca wyraźnie określił warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz zasady ich wypłacania. Normy prawne zawarte w ustawie o świadczeniach rodzinnych są normami bezwzględnie obowiązującymi i organ nie może stosować ich inaczej, niż to wynika wprost z ich literalnego brzmienia. Strona odwołała się od decyzji organu pierwszej instancji podnosząc, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 10 listopada 2016 r. o sygn. akt III SA/Gd 839/16 oddalił jej skargę w sprawie świadczenia pielęgnacyjnego, niemniej Sąd wskazał, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego strona nabędzie, gdy ustanie prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego, który pobierała na męża. Dalej uznała jako niezasadne powody, którymi kierował się organ odmawiając świadczenia. W piśmie uzupełniającym z dnia 22 lutego 2017 r. wskazała na orzecznictwo sądów administracyjnych w podobnych sprawach. Zdaniem odwołującej Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 21 października 2014 r. w sprawie K 38/13 przesądził brak podstaw do różnicowania sytuacji osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi w zależności od momentu, w którym wystąpiła ich niepełnosprawność. Tym samym przepis art. 17 ust. 1b ustawy, ograniczający prawo do nabycia świadczenia w odniesieniu do dorosłych niepełnosprawnych, nie powinien mieć zastosowania. Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 21 kwietnia 2017 r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Organ odwoławczy stwierdził, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego zostało uzależnione od spełnienia dodatkowego wymogu, w świetle którego niepełnosprawność u osoby wymagającej opieki musi powstać nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Warunek ten nie został spełniony, na co wskazuje orzeczenie o niepełnosprawności P. D. Orzeczenie potwierdza, że stwierdzenie niepełnosprawności w stopniu znacznym dotyczy osoby dorosłej. Okoliczności tej nie zmienia wskazanie w orzeczeniu, iż nie jest możliwe ustalenie momentu powstania niepełnosprawności. Kolegium nie może przyjąć innego momentu ustalenia znacznego stopnia niepełnosprawności niż wskazany (tj. od dnia 31 grudnia 2012 r.). Mąż strony mógł być niepełnosprawny w dzieciństwie ale żaden z dowodów nie wskazuje, że chodziło o niepełnosprawność w stopniu znacznym, wymaganą dla uwzględnienia wniosku. W świetle art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje: matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełno sprawności, - jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. W art. 17 ust. 1b unormowano, że świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała: nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Przepis art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw i obowiązuje od dnia 1 stycznia 2013 r. Przepisy ustawy nowelizującej, wprowadziły świadczenia różnicujące sytuację prawną opiekunów osób niepełnosprawnych, a podstawą tego rozróżnienia stał się wiek powstania niepełnosprawności. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 21 października 2014 r. (sygn. akt K 38/13), orzekł, że art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Uznano bowiem, że stosowanie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych jako kryterium identyfikacji beneficjentów świadczenia pielęgnacyjnego prowadzi do takiego zróżnicowania w obrębie prawa do świadczeń opiekuńczych, które traci swoje konstytucyjne uzasadnienie. Trybunał wskazał, że ustawodawca miał na celu takie ukształtowanie przesłanek przyznawania tego świadczenia, aby przysługiwało ono rodzicom dzieci niepełnosprawnych, którzy rzeczywiście sprawują nad nimi opiekę. Powiązanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z momentem powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki wynikało z założenia, że osoby dorosłe, których niepełnosprawność nie powstała w okresie nauki, były najczęściej samodzielne i miały możliwość wypracowania własnych źródeł dochodu, a tym samym finansowania lub współfinansowania opieki, bez konieczności dodatkowego wsparcia budżetu państwa. Wskazanym wyrokiem Trybunał stwierdził niezgodność z Konstytucją art. 17 ust. 1b ww. ustawy, ale wyłącznie w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności. Trybunał Konstytucyjny orzekł zatem ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z powyższego przepisu. Co ważne, w uzasadnieniu wyroku Trybunał zaznaczył, że skutkiem wejścia w życie niniejszego wyroku nie jest ani uchylenie art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, ani uchylenie decyzji przyznających świadczenia, ani wykreowanie "prawa" do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność podopiecznych nie powstała w okresie dzieciństwa. W związku z tym wyrok Trybunału, choć orzekł o niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy, nie zmienił sytuacji prawnej osób, które nie spełniają zawartych w tym przepisie przesłanek, które zmuszone zostały czekać na nowe rozwiązania ustawowe. Wskazano, że poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy wyłącznie do ustawodawcy. W konsekwencji należy przyjąć, że art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nadal wiąże organy administracji publicznej. Przyjęcie poglądu zaprezentowanego przez stronę prowadziłoby de facto do braku możliwości zastosowania całej normy zawartej w art. 17 ust. 1b ww. ustawy, a nie - jak chce tego Trybunał - jej części. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że wyrok Trybunał Konstytucyjny orzekł wprawdzie "o niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy nie zmienił jednak sytuacji prawnej skarżącego, musi on bowiem czekać na rozwiązania ustawowe" ( por. wyrok NSA z dnia 10 lutego 2015 r. sygn. akt I OSK 2926/14 oraz z dnia 1 października 2015 r. I OSK 519/14). Kolegium podzieliło pogląd wyrażony w tych wyrokach NSA mimo, że jest on kwestionowany w orzecznictwie innych sądów administracyjnych. Organ odwoławczy podważył jedynie argumentację organu niższej instancji jeśli idzie o prawa do świadczenia pielęgnacyjnego wnioskowanego przez małżonka w związku z opieką nad małżonkiem. W tym zakresie nie można uznać za uzasadnione stanowiska, że fakt pozostawania w związku małżeńskim osoby wymagającej opieki stanowi przesłankę do wydania odmownego rozstrzygnięcia. Odmienna ocena prawna wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2008 r. (sygn. akt P 27/07), zgodnie z którą prawo do ubiegania się o świadczenie pielęgnacyjne wywodzi się z istnienia obowiązku alimentacyjnego. Fakt pozostawania w związku małżeńskim przez osobę, nad którą ma być sprawowana opieka nie niweczy uprawnienia innych osób do świadczenia biorąc pod uwagę obowiązek alimentacyjny wynikający z ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Końcowo organ odwoławczy uznał, że Burmistrz dokonał prawidłowych ustaleń i wydał rozstrzygniecie odpowiadające prawu. U. D. zaskarżyła decyzję organu odwoławczego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wskazując na naruszenie prawa materialnego. W uzasadnieniu wskazał, że do końca października 2016 r otrzymywała specjalny zasiłek opiekuńczy. Obecnie nie posiada żadnych dochodów, nie otrzymuję żadnych świadczeń i nie posiadamy gospodarstwa rolnego, jej rodzina żyje z niskiej renty męża. Z tego powodu, mając możliwość wyboru, zdecydowałam się nie składać wniosku o specjalny zasiłek opiekuńczy, który jest niższy lecz o świadczenie pielęgnacyjne. Skarżąca twierdziła, że spełnia wszystkie warunki ustawowe do przyznania świadczenia. Sprawa niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, w następstwie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie K 38/13, nie budzi wątpliwości. Jednak w niniejszej sprawie organy nie ustaliły treści normy prawnej. TK stwierdzających niekonstytucyjność przepisów prawa, zawsze powinien determinować kierunek dalszych analiz konkretnej sprawy, a przede wszystkim tezę, że ocena wszelkich konsekwencji prawnych rozstrzygnięcia TK musi uwzględniać kształtujący efekt tego rozstrzygnięcia (następujący od momentu wejścia w życie). W odniesieniu do opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych wnoszących o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego po wyroku Trybunału o sygn. akt K 38/13 z dnia 21 października 2014 r., sądy administracyjne orzekały o konieczności uchylenia decyzji odmawiających świadczeń pielęgnacyjnych (np.: wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2015 r. sygn. akt VIII SA/Wa 1026/14, wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 1 czerwca 2015 r. sygn. akt II SA/Bd 366/15 czy wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 sierpnia 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 623/15). W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze wniosło o jej oddalenie podtrzymując dotychczasową argumentację. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje: W myśl art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1066 ze zm.) sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.), dalej zwanej "p.p.s.a.", stanowi, że sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skarga jest zasadna. W myśl art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2016r. poz.1518 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje: 1) matce albo ojcu, 2) opiekunowi faktycznemu dziecka, 3) osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, 4) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności - jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała :1) nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub 2) w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia. Podkreślenia wymaga, że z przepisu art. 17 ust. 1 ustawy wynika, że stwierdzenie niepełnosprawności oraz daty jej powstania powinno być zawarte w orzeczeniu wydanym w innym postępowaniu, poprzedzającym postępowanie w sprawie ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. W konsekwencji organy rozpoznające wniosek o przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego nie są kompetentne do ustalenia we własnym zakresie daty powstania niepełnosprawności, ponieważ związane są - co do daty powstania niepełnosprawności i co do jej stopnia, orzeczeniem wydanym przez uprawnioną do tego jednostkę (por. wyrok WSA w Warszawie z 16 października 2014r., sygn. akt VIII SA/Wa 4/14, publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, www. nsa.gov.pl). Jak wynika z niespornego w sprawie stanu faktycznego, skarżąca w dniu 28 października 2016 r. wniosła o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad mężem P. D. Na mocy orzeczenia z dnia 28 lutego 2013 r. został on zaliczony do znacznego stopnia niepełnosprawności. Z orzeczenia wynika, że ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od dnia 31 grudnia 2012r., nie da się natomiast ustalić, od kiedy niepełnosprawność istnieje. Z orzeczenia wynika, że wymaga on stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji. Istota sporu w przedmiotowej sprawie sprowadza się do tego, czy na gruncie obowiązujących przepisów opiekunowi może przysługiwać świadczenie pielęgnacyjne, o którym mowa w art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych, pomimo że niepełnosprawność dorosłej osoby niepełnosprawnej, która pozostaje pod jego opieką, nie powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej. Przy rozważaniu tej kwestii konieczne jest wzięcie pod uwagę treści i skutków płynących z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 dla określenia ich wpływu na sytuację prawną skarżącej. W niniejszej sprawie organy uznały, że skarżąca nie spełnia warunku do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego określonego w art. 17 ust. 1 b ustawy , ponieważ termin powstania niepełnosprawności jej męża, nad którym sprawuje opiekę, nie jest znany, a znaczny stopień niepełnosprawności został ustalony od 31 grudnia 2012r. Warunkiem przyznania wnioskowanego świadczenia jest powstanie niepełnosprawności u osoby wymagającej opieki nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia, co wynika wprost z treści art. 17ust. 1b ustawy. Trybunał Konstytucyjny w punkcie drugim sentencji wyroku z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1443) orzekł, że art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji. Skoro w wyroku Trybunału została stwierdzona niezgodność we wskazanym zakresie przepisu ustawy z Konstytucją, to sąd administracyjny nie może tej okoliczności nie brać pod uwagę lub ją pomijać. Przedmiotowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego jest wyrokiem zakresowym, czyli takim, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdza zgodność albo niezgodność z Konstytucją przepisu prawnego w określonym (podmiotowym, przedmiotowym lub czasowym) zakresie jego zastosowania. W konsekwencji atrybut konstytucyjności albo niekonstytucyjności nie jest przypisywany całemu aktowi prawnemu albo jego jednostce redakcyjnej (przepisowi), lecz jego fragmentowi, a ściślej rzecz biorąc jakiejś normie (normom) wywiedzionej z tego przepisu. Wyrok zakresowy rozstrzyga o przepisie, którego rozumienie nie jest sporne, lecz zarzut niekonstytucyjności odnosi się do wyraźnego zakresu zastosowania tego przepisu (por. M. Florczak-Wątor, Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ich skutki prawne, Poznań 2006, s. 104). Przywołany wyrok odnosi się do negatywnego zakresu przepisu art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, na co wskazuje zwrot "w zakresie, w jakim różnicuje". Istotą tego rozstrzygnięcia jest uznanie za niezgodne z konstytucyjną zasadą równości pominięcie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego innych osób, niż wskazanych w tym przepisie, przy czym niekonstytucyjności takiego ograniczenia Trybunał upatruje w zróżnicowaniu prawa podmiotowego opiekunów osób niepełnosprawnych ze względu na wiek powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki. Skutkiem tego wyroku jest zmiana zakresu zastosowania przepisu art. 17 ust. 1b ustawy w zakresie treści w nim ujętej, będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 17 ust. 1 tej ustawy, który określa ogólne przesłanki prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Zakresowe wyeliminowanie ograniczeń o charakterze podmiotowym (wieku powstania niepełnosprawności podopiecznych) nie powoduje dysfunkcjonalności ustawy, gdyż jak zasadnie wskazał WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 1 czerwca 2015 r., sygn. akt II SA/Bd 366/15 (publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych), możliwe jest odnalezienie w treści art. 17 ustawy i przepisów z nim skorelowanych wszystkich elementów podmiotowych, przedmiotowych i czasowych koniecznych dla zrekonstruowania normy (norm) prawnej określającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Nie jest to zatem przypadek tzw. pominięcia prawodawczego, które polega na wskazaniu przez Trybunał braku pewnych treści normatywnych w kontrolowanym przepisie (por. A. Kustra, Wyroki zakresowe Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Sejmowy, nr 4/2011, s. 60). Trybunał Konstytucyjny derogował bowiem fragment pełnego i jednoznacznego pod względem zakresowym przepisu, realizując tym samym klasyczną i nie budzącą kontrowersji funkcję "negatywnego prawodawcy" (por. S. Wronkowska, Kilka uwag o "prawodawcy negatywnym", P i P nr 10/2008). Stanowisko to Sąd orzekający w niniejszej sprawie podziela. Trybunał Konstytucyjny derogując w powołanym wyżej zakresie przepis art. 17 ust.1b ustawy nie odroczył utraty jego mocy obowiązującej (art. 190 ust. 3 Konstytucji RP). Oznacza to, że bezpośrednim skutkiem orzeczenia jest utrata przez ten przepis we wskazanym w wyroku zakresie domniemania konstytucyjności. Innymi słowy, skutkiem ww. orzeczenia jest stwierdzenie niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, i to począwszy od dnia ogłoszenia wyroku. Przedmiotowy wyrok został ogłoszony w Dzienniku Ustaw RP z dnia 23 października 2014 r. pod poz. 1443 i z tym dniem orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego weszło w życie. Omawiany przepis ustawy- art.17 ust. 1b - jako niekonstytucyjny w określonym przez wyrok zakresie - nie powinien mieć od tego momentu zastosowania, gdyż Trybunał Konstytucyjny wprost stwierdził jego niekonstytucyjność. Stwierdzenie niekonstytucyjności przepisu przekłada się na ukształtowanie nowego stanu prawnego. Zgodnie z art. 6 Kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji posiadają uprawnienie do działania jedynie na mocy obowiązujących przepisów. Zauważyć należy, że Trybunał Konstytucyjny nie może uzasadnieniem swego wyroku przesądzić o tym, że jednoznaczna sentencja wyroku może obowiązywać w innym zakresie, niż wynika to z jej brzmienia lub z zasad prawa konstytucyjnego (art. 190 Konstytucji RP), które obowiązują także Trybunał, stojący na straży ich przestrzegania. Ani treść uzasadnienia wyroku, ani tym bardziej interpretacja fragmentu uzasadnienia nie może modyfikować treści sentencji wyroku, ani też zmieniać wynikających z przepisów prawa skutków orzeczeń wydawanych przez Trybunał Konstytucyjny. Zgodnie z dominującym poglądem doktryny uzasadnienia orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego nie wiążą sądów (poza ewentualnie sądem pytającym w przypadku tzw. pytania prawnego), brak jest bowiem przesłanek warunkujących uznanie takiej kompetencji (por. J. Mikołajewicz, Zasady orzecznicze Trybunału Konstytucyjnego. Zagadnienia teoretyczne, Poznań 2008, s. 84). W przywołanym wyżej wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy stwierdził, że w uzasadnieniu wyroku Trybunał, m.in. po rozważeniu braku przesłanek do zróżnicowania sytuacji prawnej opiekunów osób niepełnosprawnych ze względu na czas (wiek) powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki wskazał, że skutkiem wyroku jest stwierdzenie w punkcie 8, iż opiekunowie dorosłych osób niepełnosprawnych muszą być traktowani przez ustawodawcę jako podmioty należące do tej samej klasy. Stwierdzenie to, podobnie jak następne dwa akapity, odnosi się bezpośrednio do ustawodawcy (tzw. sygnalizacja). Natomiast w akapicie czwartym punktu 8 uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego znajdują się rozważania dotyczące skutku wyroku dla stanu prawnego i sytuacji prawnej adresatów przepisu art. 17 ust. 1b ustawy – "skutkiem wejścia w życie wyroku nie jest ani uchylenie art. 17 ust. 1b u.ś.r., ani uchylenie decyzji przyznających świadczenia, ani wykreowanie "prawa" do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych, jeżeli niepełnosprawność podopiecznych nie powstała w okresie dzieciństwa. Trybunał Konstytucyjny orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b u.ś.r. Poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy w ocenie Trybunału wyłącznie do ustawodawcy, który - biorąc pod uwagę skutki społeczne rozstrzygnięć podejmowanych w badanej materii - powinien dokonać tego bez zbędnej zwłoki". Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wskazuje dalej, że fragment ten potwierdza charakterystykę zakresowego typu wyroku. Jeśli zaś chodzi o fragmenty odnoszące się do "uchylenia decyzji przyznających świadczenia" oraz "wykreowanie prawa do żądania świadczenia dla opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych" to dosłownie pojmując treść tego zapisu brak byłoby podstaw do stosowania przepisu art. 17 ust. 1b ustawy w zakresowo derogowanym brzmieniu, bez ingerencji ustawodawcy. Takie stwierdzenie przeczy sentencji wyroku i możliwości zrekonstruowania wszystkich konstytutywnych elementów prawa do świadczenia pielęgnacyjnego po wyłączeniu norm wynikających z derogowanego zakresu przepisu. Zapis zawarty w punkcie 8 uzasadnienia wyroku należy zatem potraktować jako wskazówkę interpretacyjną, nie zaś element rozstrzygający o zakresie derogacji i jej skutku dla obowiązywania prawa. Podzielając powyższe stanowisko stwierdzić należy, że skoro wyrok Trybunału Konstytucyjnego odniósł bezpośredni skutek, to zadaniem sądu administracyjnego, realizującego ustrojową funkcję gwaranta praw i wolności obywatelskich jest ustalenie możliwości jego zastosowania zgodnie z wzorcem konstytucyjnym. Zawarta bowiem w sentencji wyroku Trybunału derogacja nie powoduje powstania luki konstrukcyjnej, a zmodyfikowany przepis 17 ust. 1b ustawy, w dopełnieniu z ust. 1 tego artykułu, może być stosowany. W świetle poczynionych rozważań nie można uznać, że wydany przez Trybunał Konstytucyjny wyrok nie zmieniał sytuacji prawnej strony. Przeciwnie, wynika z niego, że organy rozpoznając wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego złożony przez opiekuna dorosłej osoby niepełnosprawnej, w obecnym stanie prawnym (dopóki w tej materii nie zostaną wprowadzone nowe rozwiązania ustawowe) mają obowiązek zbadać, czy wnioskodawca spełnia warunki do przyznania tego świadczenia określone w art. 17 ustawy, tj. z wyłączeniem tej części tego przepisu, która z dniem 23 października 2014 r. została ostatecznie uznana za niekonstytucyjną. W niniejszej sprawie organy z tego obowiązku się nie wywiązały. Jak już podniesiono, wyroki Trybunału Konstytucyjnego są wiążące co do swojej sentencji, ta zaś w przedmiotowej sprawie jednoznacznie stanowi o niekonstytucyjności przepisu art. 17 ust. 1b ustawy w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności. Zaistniała zatem podstawa do uwzględnienia skargi, bowiem przedmiotowym wyrokiem Trybunał orzekł o niezgodności z Konstytucją RP przepisu art. 17 ust. 1b ustawy w zakresie, który stanowił podstawę orzekania w niniejszej sprawie. Sąd orzekający w niniejszej sprawie podziela linię orzeczniczą sądów administracyjnych, które w odniesieniu do opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych wnoszących o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego po wyroku Trybunału, dostrzegają jego wpływ na obecną sytuację tych podmiotów i stwierdzają o konieczności uchylenia decyzji (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 sierpnia 2016 r. sygn. akt I OSK 923/16 oraz wyrok z dnia 4 listopada 2016 r. sygn.. akt I OSK 1578/16, wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2015 r., sygn. akt VIII SA/Wa 1026/14, wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 sierpnia 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 623/15 czy cytowany powyżej wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 1 czerwca 2015r., sygn. akt II SA/Bd 366/15publ. CBOSA). Sąd nie podziela tym samym poglądu wyrażonego w innych orzeczeniach, w których przyjęto, że wejście w życie przedmiotowego wyroku Trybunału nie ma wpływu na kształt obowiązujących przepisów, z uwagi na zawarte w jego uzasadnieniu wyjaśnienia (np. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt IV SA/Gl 1085/14 wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 sierpnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 464/15 , publ. CBOSA). Na koniec Sąd stwierdza, że prawidłowe jest stanowisko organu odwoławczego zgodnie z którym okoliczność, że skarżąca sprawuje opiekę nad niepełnosprawnym w stopniu znacznym małżonkiem nie stanowi podstawy do odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że wyłączenie małżonka z kręgu uprawnionych do wsparcia, a tym samym uznanie, że obowiązek współmałżonków do wzajemnego dostarczania środków utrzymania nie jest obowiązkiem alimentacyjnym w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, pozostawałoby w sprzeczności z aksjologiczną racjonalnością ustawodawcy (por. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt III SA/Ol 456/11, LEX nr 898242; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 8 marca 2011 r., sygn. akt II SA/Rz 40/11, LEX nr 957330; wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 stycznia 2011 r., sygn. akt IV SA/Gl 467/10, LEX nr 758385). Mając powyższe na uwadze Sąd, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 135 p.p.s.a., uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą, gdyż naruszają przepisy prawa materialnego w sposób mający wpływ na wynik sprawy. Ponownie rozpoznając sprawę organy uwzględnią wykładnię art. 17 ustawy przedstawioną powyżej. Organy dokonają merytorycznego rozpoznania wniosku skarżącej badając, czy ustalony w sprawie stan faktyczny wypełnia dyspozycję normy prawnej wynikającej z art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych, przy uwzględnieniu zakresu, w jakim przepis ten został uznany za niekonstytucyjny na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Organ pierwszej instancji uwzględni nadto, że fakt iż skarżąca sprawuje opiekę nad niepełnosprawnym w stopniu znacznym małżonkiem nie stanowi podstawy do odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego
    odpowiedz na komentarz
  • oszukani..
    senka
    11.08.2017, 10:51
    opiekunowie dorosłych osób niepełnosprawnych czyli dzieci na rodziców którzy pobierają 1400 zł (. bo rodzic niepełnosprawny od urodzenia ) na 2,3,4 miesiace w roku oddają ich do domu starców maja wolne wyjeżdzają pózniej znowu biorą na 2,3,4 miesiące do domu i oni cały czas pobierają 1400 zł nikt ich nie kontroluje nikt nad tymi osobami nie czuwa. Natomiast przy ZDO 520zł wda razy w roku kontrola z MOPS-u to jest paranoja.
    odpowiedz na komentarz
  • skandal
    opiekunka
    11.08.2017, 10:44
    Fałsz, zakłamanie, obłuda i podłość tego NIERZĄDU nie ma sobie równych.
    odpowiedz na komentarz
  • PEFRON
    orzeszek
    11.08.2017, 09:46
    Pieniędzy z PEFRON-u starczyłoby na normalne pensje dla opiekunów a i może więcej ( opieka właściwie 24 godz. ) gdyby nie naciągane stopnie służące jedynie pracodawcom np. firmom ochroniarskim z 90 % zatrudnieniem "niepełnosprawnych"
    odpowiedz na komentarz
  • znieczulica
    danuta
    11.08.2017, 01:55
    Uchwaly w innych mniej waznych sprawach,rzad potrafi zalatwic w ciagu jednej nocy i po cichu.Celowo rozciagaja to w czasie i czekaja na przedawnienie,by nie dac nawet grosza tym ktorych losem tak bardzo przejmowali sie przed wyborami,ktorym pomniki chcieli stawiac
    odpowiedz na komentarz
  • PARODIA SĄDOWNICTWA
    RZECZNIK PIS
    11.08.2017, 00:32
    To już jest prawdziwy blamaż MPRiPS a przede wszystkim Pani minister E.Rafalskiej. Jednocześnie szczere wyrazy współczucia dla Pani M.Kwiatkowskiej że musiała wystąpić w tak niewdzięcznej roli i totalnie publicznie się skompromitować. Również szczere wyrazy współczucia dla składu orzekającego. No cóż taki mamy klimat PRAWO i SPRAWIEDLIWOŚĆ.....buhahahahaaaaaaa !!!!
    odpowiedz na komentarz
  • bez tego
    ila
    10.08.2017, 20:56
    Czemu czepiaja sie dzieci,rodzice tych sa młodzi ,traca wszystko na starcie.Kazdy ma ciezko ,ale niech napisza własna ustawe o swiadczeniu pod inna nazwa.To jedyne rozwiazanie.bo chore dzieci sa inne niz chorzy dorosli,czego innego potrzebuja oprocz opieki pielegnacyjnej i podawania leków
    odpowiedz na komentarz
  • precz z niesprawiedliwością!
    Krycha
    10.08.2017, 18:25
    Rząd PIS-u ujawnił prawdziwe oblicze! O to dobra zmiana! Wstyd, żeby tak niesprawiedliwie traktować opiekunów! I to ma być państwo prawa?
    odpowiedz na komentarz
  • Teresa Ludwin
    ,T
    10.08.2017, 17:46
    Macie rację. Rząd tworzy plany pomocy dzieciom, a dorośli niepełnosprawni, to na bruk? Czym różni się opieka nad dzieckiem, a osobą niepełnosprawną dorosłą? niczym Skupcie się na tym, że podwójnie często finansujecie pobyt całodzienny osoby niepełnosprawnej w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Środowiskowym Domy Samopomocy i płacicie zasiłek opiekuńczy 1400, a osobie dorosłej zamkniętej w domu, wymagającej 24 h opieki, płacicie 520 złotych. To jest sprawiedliwe? No nie!!!!
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas