Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy wiesz, czym tak naprawdę jest autyzm? Odpowiedź w programie „Misja Integracja”

16.02.2017
Autor: Magdalena Dąbek
trzech chłopców z pelerynami

Wariat, szaleniec, osoba niepoczytalna – tak dr Piotr Nowak, profesor Uniwersytetu w Białymstoku, nazwał studenta z zespołem Aspergera, którego opisał w artykule opublikowanym w weekendowym dodatku do „Rzeczpospolitej”. Na tekst głośno zareagowały środowiska naukowe, fundacje i dziennikarze dużych wydawnictw, oburzeni tezami i językiem używanym przez nauczyciela akademickiego. Czym właściwie jest zespół Aspergera i zaburzenia ze spectrum autyzmu? Jak wygląda edukacja i adaptacja osób z tymi zaburzeniami w Polsce? Joanna Ławicka, prezes Fundacji Prodeste, odpowiada na te i wiele innych pytań. Premiera odcinka programu „Misja Integracja” w sobotę 18 lutego o godz. 8.40 w TVP3. Powtórka w niedzielę 19 lutego o godz 6.20.

Joanna Ławicka jest autorką petycji do redakcji Rzeczpospolitej, w której sprzeciwia się dyskryminacji osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Najbardziej uderza ją język tekstu, w którym dr Nowak wrzuca do „jednej szuflady” zarówno osoby z autyzmem, jak i chore psychicznie, z niepełnosprawnością intelektualną i z zaburzeniami ze spectrum autyzmu.

Joanna Ławicka

- Osoby z zespołem Aspergera mają trudności w komunikacji społecznej, bardzo wąskie, wyspecjalizowane zainteresowania przy prawidłowym rozwoju mowy i prawidłowym rozwoju intelektualnym – tłumaczy Ławicka. – Paradoksalnie, ja pana profesora rozumiem. Student z zaburzeniami w komunikacji społecznej może być trudnym studentem. To istotny problem społeczny i być może cała ta historia z tym nieszczęsnym artykułem otworzy nam szersze pole do dyskusji w tym temacie, ale nie takimi słowami – dodaje gość „Misji Integracja”.

Prezes Fundacji Prodeste zajmującej się osobami z zaburzeniami ze spectrum autyzmu zwraca uwagę na to, jak trudno takim osobom odnaleźć się w polskim systemie edukacji:

 -Teraz system wyrzuca osoby ze spektrum poza nawias. Bardzo dużo osób z zaburzeniami ze spectrum realizuje nauczanie indywidualne. Taka osoba zdaje maturę, nierzadko z bardzo dobrymi wynikami, ale to nie znaczy, że będzie sobie radziła społecznie – mówi Ławicka. – W przypadku osób z autyzmem przykłada się ogromny nacisk do tego, żeby te osoby były takie same jak osoby neurotypowe. Ale nigdy człowiek ze spectrum autyzmu nie stanie się człowiekiem bez autyzmu – zaznacza gość „Misji Integracja”.

student z autyzmem patrzy w lustro

W programie pokazujemy fragmenty filmu, który zwyciężył w I Przeglądzie Twórczości osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu „Out Film”. Materiał zrealizowany przez podopiecznych Fundacji Fiona, pokazuje jak bogatą wyobraźnię mogą mieć osoby z zaburzeniami ze spectrum.

Prezentujemy też trailer nominowanego do Oscara filmu pt. „Życie animowane”(reż. Roger Ross Williams, dystr. Mayfly). To historia chłopca z autyzmem, który dzięki filmom Disneya znajduje formę porozumienia ze swoimi bliskimi.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Uogólnianie
    Monika
    01.03.2017, 16:54
    W tego typu tekstach często pojawia się problem uogólniania, tymczasem autyzm autyzmowi nierówny. Jest tak dużo cech, a nie wiem czy ktokolwiek ma komplet. Więc każdy z tym zaburzeniem dostaje zestaw innych cech. Mając autyzm często można się nauczyć żyć w społeczeństwie. Można się nauczyć wielu rzeczy, ale to i tak zależy od osoby, od tego jak postrzega świat. Zastanawiam się, czy jeśli ktoś nie ma autyzmu, to naprawdę jest w stanie zrozumieć jak to dokładnie działa?
    odpowiedz na komentarz
  • poprawna pisownia
    Hania
    17.02.2017, 10:04
    Dlaczego wyraz "spektrum" jest pisany przez "c"? Przecież istnieje słowo spektrum.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas