Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dodatkowy urlop – pracodawca nie chce udzielić

24.06.2016
Autor: Stefan

Mam stopień niepełnosprawności umiarkowany. Wiem, że z tego tytułu należy mi się dodatkowy 10-dniowy urlop. Niestety, pracodawca nie chce mi go udzielić twierdząc, iż zakład nigdzie nie zgłaszał, że zatrudnia osobę niepełnosprawną i nie otrzymuje z tego tytułu korzyści i że zatrudniono mnie na „normalnych” warunkach. Zatrudniając się w tym zakładzie przedstawiłem im dokument, iż jestem osobą niepełnosprawną. Czy wobec powyższego zakład pracy ma prawo mi odmówić należnego mi urlopu? Czy abym mógł otrzymać taki urlop, zakład pracy musiał zgłosić gdzieś fakt, iż zatrudnił osobę niepełnosprawną? Dodam tylko, że praca, którą wykonuję, nie musi mieć specjalnie przystosowanego stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych.

Szanowny Panie,

Pracownik, przy rozmowie kwalifikacyjnej, chcąc korzystać z uprawnień wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, musi przedstawić przyszłemu pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności. Informacja o posiadanej niepełnosprawności powinna zostać uwzględniona przy zawieraniu umowy o pracę, gdzie powinno być odniesienie do normy czasu pracy.

Pracodawca po otrzymaniu orzeczenia ma obowiązek zastosowania przepisów wynikających z powyższej ustawy, jak i zgłoszenia zatrudnionego pracownika oraz faktu posiadanego przez niego orzeczenia oraz informacji, czy na chwilę obecną pracownik pobiera świadczenie rentowe, czy też nie.

Zupełnie inną kwestą, jest pobieranie przez pracodawcę dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, jest to opcjonalne, czyli pracodawca może z tego skorzystać lub też nie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba ta nabywa po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Urlop, o którym mowa, nie przysługuje osobie uprawnionej do urlopu wypoczynkowego w wymiarze przekraczającym 26 dni roboczych lub do urlopu dodatkowego na podstawie odrębnych przepisów. W związku z powyższym, pracodawca ma obowiązek przyznania pracownikowi z niepełnosprawnością dodatkowego dziesięciodniowego urlopu, do którego nabył prawa.

Jeżeli pracodawca znał fakt posiadania przez Pana orzeczenia o niepełnosprawności i mimo to zdecydował się na zatrudnienie Pana, a umowa o pracę nie ma odniesienia do przepisów z ustawy o rehabilitacji, to mamy tu do czynienia z nadużyciem ze strony pracodawcy i w takiej sytuacji zasadnym byłoby zgłoszenie tego faktu do Państwowej Inspekcji Pracy. Kwestia egzekwowania uprawnień względem pracodawcy zostaje oczywiście w gestii samego pracownika.

Warto także wiedzieć, że w przypadku umów cywilnoprawnych, czyli pracy na umowę zlecenie, jak i na umowę o dzieło, niepełnosprawność nie ma właściwie żadnego znaczenia, a więc nie mówimy tu o dodatkowym urlopie, nadgodzinach i zmniejszonej normie czasu pracy.


Podstawa prawna:


Z poważaniem,

Anna Dobkowska, specjalista ds. osób z niepełnosprawnością w Centrum Integracja w Gdyni

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas