Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

4 złote nagrody dla kampanii Integracji „Nie chcę być strażakiem!” w konkursie KTR 2016!

24.05.2016
Autor: Tomasz Przybyszewski
Noc, plan filmowy, strażacy przy płonącym domu, jeden z nich biegnie

Kampania społeczna „Nie chcę być strażakiem!”, stworzona dla Fundacji Integracja przez Agencję Walk oraz dom produkcyjny Lucky Luciano Pictures, zdobyła cztery złote nagrody oraz jedną srebrną w największym i najbardziej prestiżowym polskim festiwalu kreacji reklamowej KTR 2016.

Nagrody wręczono wieczorem 24 maja 2016 r., podczas uroczystej gali w Teatrze Polskim w Warszawie.

Na konkurs nadeszło 1097 zgłoszeń, nad którymi pracowało 107 jurorów w 12 kategoriach. Twórcy kampanii społecznej „Nie chcę być strażakiem!” otrzymali złote nagrody w czterech z nich:

  • Active Advertising, podkategoria: active video, branded content i rozrywka (nagradzana była tu komunikacja, która wykorzystuje rozwiązania we wszelkich dostępnych mediach w celu interakcji z konsumentem, wykorzystując w przypadku tej podkategorii m.in. wideo),
  • Digital&Mobile, podkategoria: komunikacja wirusowa (czyli kreatywne rozwiązania stworzone na potrzeby internetu, urządzeń mobilnych i cyfrowych kanałów komunikacji, o których – w przypadku komunikacji wirusowej – mówi cała sieć),
  • Film, podkategoria: reklama społeczna i non-profit (film stworzony w jakimkolwiek formacie na rzecz konkretnej grupy ludzi),
  • PR&Event, podkategoria: charity/non-profit PR (kategoria stworzona dla projektów marketingowych, które generują dialog z otoczeniem, w tym przypadku w imieniu lub na rzecz organizacji pozarządowej),

Dodatkowo, w kategorii Digital&Mobile (podkategoria: film, czyli stworzenie wideo na potrzeby internetu), kampania Integracji wyróżniona została srebrną nagrodą.

Wręczanie jednej z nagród dla przedstawiciela agencji Walk za kampanię Nie chcę być strażakiem
Wręczenie jednej z nagród za kampanię „Nie chcę być strażakiem!”

Strażacy, jakich świat nie widział

Jurorzy docenili odwagę i dystans twórców kampanii „Nie chcę być strażakiem!”. Jej bohaterami są osoby z niepełnosprawnością, występujące w rolach... strażaków. Pewnie nikt, nigdy ich przy takiej pracy nie zobaczy, ponieważ osoby na wózkach, niewidome czy niesłyszące nie szukają zatrudnienia w tym zawodzie. Jak same podkreślają, są specjalistami w innych dziedzinach i to w nich chcą się realizować.

Kontaktom z osobami z niepełnosprawnością często towarzyszą lęk, niepewność, obawa przed niezręcznością i odruchowa nadopiekuńczość. W przypadku pracodawców dochodzą do tego jeszcze obawy związane z efektywnością pracy, kosztami zatrudnienia czy biurokracją. Tymczasem wszystkie te elementy są w dużej mierze wynikiem braku rzetelnej wiedzy na temat tej grupy ludzi, ich potrzeb i możliwości.

Nie jest również korzystny obecny system orzekania o niezdolności do pracy. Opiera się on bowiem na założeniu, że osoby z niepełnosprawnością są niezdolne do pracy – w ich orzeczeniach często widnieje zapis: „częściowo/całkowicie niezdolny do pracy” lub „całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji”, choć mogą one wykonywać wiele zawodów bez większych przeszkód.

Głośne pro bono

Kampanią społeczną „Nie chcę być strażakiem!” Fundacja Integracja nie tylko promuje zatrudnianie osób z niepełnosprawnością, ale i zmienia postawy społeczne. Pokazuje te osoby jako wykształcone, aktywne, mające do siebie duży dystans. Tym samym przełamuje społeczne tabu.

Przewrotny pomysł Agencji Walk zdobył uznanie internautów. Tylko w serwisie YouTube spot obejrzało do tej pory ponad 275 tys. osób, a o kampanii głośno było dzięki największym polskim mediom.

Cztery osoby stoją z mieczami - nagrodami w konkursie KTR
Twórcy kampanii z czterema złotymi mieczami – nagrodami zdobytymi za kampanię „Nie chcę być strażakiem!”

Film emitowany w internecie zachęcał również do odwiedzenia portalu Sprawniwpracy.pl, który jest serwisem rekrutacyjnym oraz platformą wymiany wiedzy na temat zatrudniania osób z niepełnosprawnością. W ramach kampanii powstała również petycja na rzecz zmiany dyskryminującego nazewnictwa w polskim systemie orzekania o niezdolności do pracy.

Warto podkreślić, że zarówno Agencja Walk, jak i dom produkcyjny Lucky Luciano Pictures oraz cała ekipa realizacyjna, na czele z reżyserem Maciejem Kowalczukiem, pracowali nad kampanią pro bono.

Nagrody także dzień wcześniej

Łącznie w konkursie KTR 2016 wręczono 33 złote nagrody, 62 srebrne i 86 brązowych.

- Dużo złota, dużo srebra i dużo brązu, i bardzo dobrze! Od lat nie mieliśmy tylu ciekawych prac w konkursie! Mamy też Grand Prix i Nagrodę Członków KTR, które wspaniale się uzupełniają, pokazując oryginalność i kreatywność w kompletnie różnych sferach komunikacji. To był dobry rok, ten 2015! – komentuje Przemek Bogdanowicz, przewodniczący Zarządu Klubu Twórców Reklamy.

Dzień wcześniej kampania „Nie chcę być strażakiem!” zdobyła Grand Prix w kategorii działanie społeczne w Konkursie Innovation AD #Award 2016. Odważny spot kampanii zdobył także złoto w kategorii Insight.

To już druga tak dobrze odebrana kampania społeczna, stworzona przez Agencję Walk dla Integracji. Nagrodami w 2015 r. obsypana została też kampania „Szacun Tropików”, przestrzegająca przed nieodpowiedzialnymi skokami do wody – nowa odsłona realizowanej przez Integrację od niemal 20 lat kampanii „Płytka wyobraźnia to kalectwo”. „Szacun Tropików” zdobył m.in. tytuł Kampanii Społecznej Roku, a jego twórcy otrzymali cztery nagrody w konkursie KTR.


Wszystkie nagrodzone prace w polskim konkursie reklamy KTR 2016 można obejrzeć na stronie organizatora.

Więcej o kampanii społecznej „Nie chcę być strażakiem!” przeczytać można na naszym portalu.

Warto także obejrzeć poświęcony kampanii „Nie chcę być strażakiem!” odcinek programu „Misja Integracja”.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas