Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Obowiązek informowania pracodawcy o niepełnosprawności

04.04.2016
Autor: Katarzyna

Witam. Posiadam umiarkowany stopień niepełnosprawności, czy muszę o tym fakcie informować potencjalnego pracodawcę podczas procesu rekrutacyjnego? Ostatnie świadectwo pracy zawiera informację o wypłaconym ekwiwalencie za dodatkowy urlop, więc nawet jakbym chciała ten fakt zataić, to nie ma takiej możliwości. Aplikowałam na kilka stanowisk, gdzie problemem jest zatrudnienie mnie z powodu posiadanego orzeczenia. Czy mimo adnotacji w świadectwie pracy, mogę zostać zatrudniona jako pracownik pełnosprawny i jak ewentualnie informować o tym, bądź nie, potencjalnego pracodawcę. Proszę o odpowiedź na wskazany adres e-mail. Dziekuję

Szanowna Pani,

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o posiadaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Korzystanie przez osobę z niepełnosprawnością z uprawnień pracowniczych przewidzianych w Ustawie o rehabilitacji jest prawem, a nie obowiązkiem danego pracownika. Decyzja o poinformowaniu pracodawcy o posiadanym orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności należy wyłącznie do pracownika, a nieprzekazanie ww. informacji pracodawcy nie niesie za sobą konsekwencji.

Pracownik, który nie poinformuje pracodawcy o posiadanym statusie osoby niepełnosprawnej, nie może korzystać z uprawnień przysługujących niepełnosprawnym pracownikom. Równocześnie pracodawca nie może korzystać z przysługujących mu uprawnień z tytułu zatrudniania pracownika z niepełnosprawnością.

Polecamy artykuł na naszym portalu, w którym rozważamy, czy informować o niepełnosprawności, a jeśli tak, to kiedy.

Z poważaniem,

Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas