Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zwrot dofinansowania do likwidacji barier

12.01.2016
Autor: Małgorzata

Dostałam nakaz zwrotu dofinansowania do łazienki, gdyż założyłam kabinę prysznicową z brodzikiem bez powiadomienia MOPS-u (dla swojego bezpieczeństwa, gdyż kilkakrotnie poślizgnęłam się, łazienka ma wymiary 2.17 na 1.56 cm. Nie jestem osobą na wózku inwalidzkim ani o kulach. Co mogę zrobić, aby nie zwracać dofinansowania? Jestem osobą bezrobotną.

Szanowna Pani,

Nie wiemy dokładnie, dlaczego dostała Pani decyzję o konieczności zwrotu przyznanego dofinansowania na likwidację barier architektonicznych. Zgodnie z przepisami decyzja o konieczności zwrotu przyznanego dofinansowania jest wydawana, gdy nie zostały dopełnione warunki umowy lub środki zostały wydane niezgodnie z przeznaczeniem. Czy nie dopełniła Pani warunków umowy? Jeśli tak, to PCPR może żądać zwrotu przyznanych środków.

Zgodnie z przepisami, podstawę dofinansowania ze środków PFRON na likwidację barier architektonicznych stanowi umowa zawarta przez upoważnioną osobę z osobą niepełnosprawną. Dofinansowanie obejmuje koszt zakupu urządzeń, materiałów budowlanych oraz budowy lub robót budowlanych albo innych usług z zakresu likwidacji barier, zakupionych bądź wykonanych po przyznaniu środków finansowych i zawarciu przez wnioskodawcę umowy. Zakres rzeczowy i finansowy prac w zakresie likwidacji barier architektonicznych określa zweryfikowany kosztorys. Umowa ta zawiera szczegółowe zasady udzielenia dofinansowania. Może określać, że do osoby niepełnosprawnej należy uzyskanie uzgodnień, opinii i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi oraz pozwolenia na budowę, a także zapewnienia nadzoru inwestorskiego − w koniecznych przypadkach itp., oraz to, że osoba niepełnosprawna znajduje wykonawcę i nadzoruje wykonanie prac. Osoba niepełnosprawna zobowiązana jest do powiadomienia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w formie pisemnej o każdej zmianie mającej wpływ na realizację zobowiązań wynikających z umowy, w terminie 7 dni od zaistnienia zdarzenia. W razie niedopełnienia warunków umowy, np. niezakupienia odpowiedniego sprzętu, nie dokonania ustalonych prac itp., będzie konieczne zwrócenie otrzymanych środków wraz z odsetkami.

Proponujemy złożenie do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pisma, w którym wyjaśni Pani wszystkie okoliczności i poprosi o anulowanie decyzji.

Z poważaniem,

Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas