Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Szczegółowy spis obowiązków w pracy

29.10.2015
Autor: Anna

Pracodawca, a właściwie jego sekretarka kazała mi pisać, jaką pracę wykonałam w ciągu moich 7 godzin pracy, bo mam 2 grupę i jestem sprzątaczką. Muszę szczegółowo napisać, co zrobiłam, np.: zmyłam zlewy, wyszorowałam podłogę, wytarłam parapety itd. Czy to powinno tak być? Czy to nie jest poniżanie pracownika?

Szanowna Pani,

Rozumiemy, że poczuła się Pani zaniepokojona. W opisanej przez Panią sytuacji nie widzimy jednak niczego niewłaściwego. Pracodawca może żądać od pracownika, by szczegółowo wykazał czynności wykonane w ciągu dnia pracy.

Art. 22 §1 Kodeksu pracy mówi: „Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem”.

Zatem wydanie polecenia, o którym Pani mówi, nie stoi w sprzeczności z ww. przepisem.

Co więcej, w art. 100 Kodeksu pracy czytamy: „Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę”.

Trudno uznać polecenie pracodawcy o konieczności szczegółowego wykazania wykonanych czynności za sprzeczne z przepisami.

W razie wątpliwości, proponujemy kontakt z Państwową Inspekcją Pracy.

Z poważaniem,

Ewa Szymczuk, doradca socjalny w Centrum Integracja w Warszawie

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas