Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zmiana miejsca wykonywania pracy - umiarkowany stopień

25.09.2015
Autor: Martin

Dzień dobry, od 8 lat pracuję w instytucji państwowej i od 8 lat dojeżdżam 40 km do pracy w innym mieście, od kilku miesięcy mój stan zdrowia bardzo się pogorszył, otrzymałem orzeczenie o umiarkowanym stopniu (10 N i 03 L), mam potworne problemy z dojazdem do pracy i zwróciłem się z prośbą do dyrektora o przeniesienie mnie do urzędu w moim mieście (na to samo stanowisko). Z punktu widzenia pracodawcy to ta sama liczba etatów, jesteśmy zatrudnieni w, powiedzmy, centrali, a zmiana dotyczyłaby tylko miejsca wykonywania pracy, dodatkowo są wolne etaty w moim mieście. Czy istnieją jakiekolwiek przesłanki prawne, którymi mógłbym się posilić, gdyby zabrakło człowieczeństwa w Dyrektorze? Zaznaczam, że odkąd pracuję w tej instytucji 8 lat - nigdy nie miałem zwolnienia lekarskiego. Z góry dziękuje za odpowiedź. Pzdr, MP

Szanowny Panie,

Trzeba w tym przypadku rozgraniczyć dwie kwestie, które mogą wydawać się bardzo podobne: zmiana stanowiska pracy oraz zmiana miejsca świadczenia pracy. Przeniesienie Pana w inne miejsce celem świadczenia pracy jest wyłącznie dobrą wolą pracodawcy. Nie ma przepisów prawnych, regulujących zmianę miejsca świadczenia pracy, nawet jeżeli, tak jak w opisanej przez Pana sytuacji, pracodawca wydawałoby się ma taką możliwość.

Proponuję zatem porozmawiać z pracodawcą, nakreślając pokrótce Pańską sytuację i ustalić szczegóły dalszej współpracy. Możliwe, iż pracodawca, będąc zadowolony z 8-letniej współpracy z Panem, nie będzie miał nic przeciwko temu, by przeniósł się Pan do urzędu bliższego Pana miejscu zamieszkania. Takiej zmiany nie może Pan jednak od pracodawcy wymagać, opierając się o jakiekolwiek przepisy prawa.

Czym innym byłaby natomiast sytuacja, w której starałby się Pan o zmianę stanowiska pracy czy jej charakteru ze względu na chorobę.

Z poważaniem,

Joanna Hałat, doradca socjalny w Centrum Integracja w Katowicach

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas