Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Integracja 2/2015

22.04.2015
Autor: oprac. Agnieszka Fiedorowicz
Okładka magazynu Integracja. Na okładce uczeń bez rąk, trzymający w stopach ołówek. Obok zdjęcie Nicka Vujicica

„Zbyt często wmawiamy sobie, że nie jesteśmy wystarczająco inteligentni, atrakcyjni lub utalentowani, żeby realizować swe marzenia. Bezkrytycznie przyjmujemy to, co mówią o nas inni, i pozwalamy zamknąć się w klatce najróżniejszych ograniczeń. Pomyśl też, co by było, gdybyś uwolnił się od tych ograniczeń. Jak wyglądałoby Twoje życie, gdyby wszystko było możliwe?” – pyta 32-letni Australijczyk, Nick Vujicic, bohater naszego tekstu „Mistrz motywacji”. Choć urodził się bez nóg i rąk, żyje pełnią życia: gra w golfa, nurkuje, skacze ze spadochronem, surfuje, jest szczęśliwym mężem i ojcem 2-letniego synka. 30 kwietnia 2015 r. odwiedzi Poznań.

Gościem specjalnym spotkania na Stadionie INEA będzie 11-letni poznaniak, Miłosz Bronisz, który podobnie jak Nick urodził się z fokomelią i z równie wielkim zapałem udowadnia, że „świat nie ma żadnych ograniczeń”. Spędziliśmy z Miłoszem wyjątkowy dzień, towarzysząc mu podczas lekcji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej im. Króla Dawida w Poznaniu, gdzie uczy się w IV klasie, na zajęciach z pływania i podpatrując, jak troskliwie opiekuje się młodszą siostrzyczką i buduje pojazdy z klocków LEGO. Wszystko to bohater reportażu „Moja prawa stopa” robi za pomocą stóp.

Nie tylko historia Miłosza Bronisza pokazuje, że integracja w szkole dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością jest możliwa. Egzamin z tzw. edukacji włączającej zdała celująco szkoła w niewielkich mazowieckich Łajskach, która prócz tabliczki mnożenia czy czytania ze zrozumieniem uczy przed wszystkim otwarcia na różnorodność i tolerancji. Na lekcje w Łajskach zabierze Was reportaż „Szkoła na szóstkę”.

Placówek takich, jak ta w Łajskach, wciąż jest za mało. Eksperci przekonują, że „edukacja włączająca jest przyszłością polskiej szkoły”. Wciąż wiele jest do zrobienia m.in. w kwestii szkoleń dla nauczycieli ze szkół ogólnodostępnych, którzy boją się pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach, dostępności architektonicznej placówek, a także dodatkowego wsparcia dla dzieci np. w postaci logopedów czy nauczycieli wspomagających. O tym wszystkim przeczytacie w raporcie „Śladami Einsteina”.

„Pamiętam Martę, z porażeniem mózgowym, z którą do dziś utrzymuję kontakt, która przyjęła nas jak intruzów. Powiedziała: „Żadnej pomocy społecznej nie potrzebuję”. Musiało minąć trochę czasu, nim się do siebie przekonaliśmy” – o przyjaźniach, jakie zawiązały się pomiędzy dziećmi z zespołem Downa albo porażeniem mózgowym a nastoletnimi działaczami świdnickiego Koła Przyjaciół Chorych Dzieci „Serce”, opowiada współzałożyciel stowarzyszenia, a obecnie Rzecznik Praw Dziecka, minister Marek Michalak. W wywiadzie „Im człowiek młodszy, tym bariery mniejsze” przeczytacie też, dlaczego warto wprowadzać edukację włączającą, z jakimi problemami zwracają się do Rzecznika dzieci oraz dorośli i po co nam tzw. książeczki zdrowia.

Z kolei z ministrem Jarosławem Dudą, Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, rozmawiamy o wzroście zatrudnienia osób z niepełnosprawnością, trenerach pracy, reformie systemu orzekania i „prywatyzacji” idei 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Miłośników nowych technologii zapraszamy do lektury tekstu „W ślad za okiem”, który prezentuje C-Eye. Polski wynalazek, stworzony przez naukowców z firmy AssisTech, wykorzystując technologię śledzenia wzorku (tzw. eye-tracking), umożliwia komunikowanie się z osobami, z którymi kontakt był do tej pory bardzo utrudniony: wybudzonymi ze śpiączki lub chorymi na stwardnienie zanikowe boczne.

Zachęcamy też do przyłączenia się 15 maja do obchodów Światowego Dnia Świadomości Dostępności. Intregracja już po raz drugi organizuje tego dnia akcję „Godzina bez myszy”. Polega ona na zachęceniu jak największej liczby użytkowników komputerów, aby spróbowali przez godzinę korzystać z komputera tylko za pomocą klawiatury. Na własnej skórze przekonają się wtedy, jak z komputerów korzystają osoby z niepełnosprawnościami i jakie napotykają bariery.

W magazynie także kolejna odsłona kampanii, przygotowanej z okazji 20-lecia Integracji „Więcej nas łączy, niż dzieli”, w której partnerami Integracji są media koncernu Ringier Axel Springer Polska (RASP) i Grupa Onet. Zwracamy w niej uwagę, że „barierami połączeni” w życiu codziennym w równym stopniu są osoby z niepełnosprawnością i pełnosprawne, kobiety i mężczyźni, dorośli i dzieci. Tym razem Urszula Salach, mama najmłodszego bohatera kampanii, niespełna 3-letniego Stasia Salacha, który urodził się bez rąk, opowiada o tym, jak Staś codziennie zaskakuje ją swoją samodzielnością, za pomocą nóg nie tylko je, bawi się, maluje, ale korzysta też z tabletu czy telefonu.

W kategorii poradników „Integracji” tym razem przygotowaliśmy:

  • „Nie tylko pszczółki i motylki” – poradnik dla rodziców i wychowawców osób, dotyczący potrzeb i problemów seksualnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Poradnik rehabilitacyjny „W trosce o pacjenta”, pomagający wybrać wózek, który nie tylko aktywizuje do działania, ale także chroni kręgosłup.
  • Na wiosnę przyda się też porcja witamin, a o tym, ile nam ich potrzeba i jakie produkty są w nie najbogatsze, przeczytacie w poradniku „Witamina – cząsteczka życia”.

W numerze 2/2015 Czytelnicy znajdą też oczywiście kolejną porcję informacji z kraju i ze świata, propozycje ciekawych książek, stron internetowych oraz artykułów z czasopism ważnych dla naszego środowiska.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas