Debata MEiN i UNICEF: niepełnosprawność nie może wykluczać z systemu edukacyjnego
Edukacja włączająca to nie jest ideologia, ani założenie, że szkoły specjalne przestaną istnieć. Edukacja włączająca nie wyklucza z systemu edukacyjnego, daje każdemu dziecku szanse na efektywne, satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne - mówili uczestnicy piątkowej debaty MEiN i UNICEF "Dziecko jest dzieckiem. Krajowy dialog na temat promowania dostępnej i włączającej edukacji", którą zorganizowano w piątek na Uniwersytecie Warszawskim.
Głółwnym założeniem edukacji włączającej jest stworzenie optymalnych warunków do rozwoju, bez względu na to, z jakimi ograniczeniami zmaga się dana osoba. Edukacja włączająca zakłada, że wszyscy uczniowie biorą udział‚ w tych samych zajęciach, uczących się wspólnie i nikt nie jest wykluczany. Osoby, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, otrzymują dodatkowe wsparcie, by móc zyskać wykształcenie i uczyś się w pełni efektywnie.
To nie ideologia
Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek poinformowała, że 4-5 proc. dzieci w Polsce ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - ze względu na niepełnosprawność, ale nie tylko. 35 proc. dzieci uzyskuje takie orzeczenie, ponieważ potrzebuje pomocy psychologicznej, pedagogicznej - wskazała.
- Edukacja włączająca to nie jest ideologia. I to nie jest myśl, że szkoły specjalne mają nie istnieć. Edukacja włączająca, także w myśl programów rządowych, daje dziecku największe szanse na efektywne satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne" - powiedziała.
Zwróciła uwagę, że "najwięksi pracodawcy w Polsce, osoby odpowiedzialne za zatrudnienie deklarują, że chcieliby wesprzeć działania MEiN na rzecz edukacji włączającej, z przyczyn absolutnie praktycznych". "Nie chcę, żeby dzielić dzieci z powodu niedobrze dobranej edukacji, nie chcę, by później były wykluczone z życia zawodowego. Chcę przygotowywać dzieci do samodzielnego, mądrego życia" - stwierdziła wiceminister Machałek.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak wskazała, że niezbędnym atrybutem edukacji włączającej jest dostępność - Dostępność w jej wielu różnych aspektach. Powinniśmy o nią dbać poprzez ujęcie tematyki dostępności w programach nauczania, poprzez dostępność materiałółw edukacyjnych, czy też dostępność techniczną samych placówek, w których kształcą się dzieci - powiedziała.
Dostępna szkoła
- Edukacja włączająca est jednym z celów rządowego programu Dostępność Plus , który jest realizowany z sukcesem już prawie od pięciu lat. Te liczne i konkretne działania na rzecz edukacji włączjaącej, ale również jej dostępności na wszystkich szczeblach edukacji, stanowią jeden z mocnych atutów całego programu Dostępność Plus. Właśnie ten komponent programu buduje wrażliiwość na potrzeby drugiego człowieka jużod najmłodszych lat. A taka postawa na pewno będzie procentować w przyszłości - stwierdziła.
Podkreślia, że prace nad edukacją włączającą w Polsce są coraz bardziej zaawansowane. - Dostrzegamy już ich efekty. Realizując program Dostępność Plus staramy się najmocniej wspierać ten proces, działamy na bardzo wielu poziomach edukacji, poprzez równe formy jak konkursy, granty, dziaĹ‚ania promocyjne czy też tworzenie odpowiednich standardów. To różne drogi do osiągnięcia jednego celu - budowy świadomości, że wszystkie osoby, także te ze szczególnymi potrzebami, powinny mieć takie same szanse, by uczyć się i nie musieć przy tym pokonywać rozlicznych barier" - powiedziała Jarosińska-Jedynak.
Niepełnosprawność nie może wykluczać
Zdaniem wiceministra rodziny, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Pawła WdĂówika, zmiany, które w tej chwili się toczą, czyli budowa systemu wsparcia, jest jedynym właściwym kierunkiem. Wdówik zastrzegł‚, że niepełnosprawność jest cechą, któłra nie może wykluczaać z systemu edukacyjnego. - W polskim systemie mamy szkolnictwo specjalistyczne i włączające, a rodzic decyduje gdzie jego dziecko będzie się kształcić" - podkreślił‚.
- Po raz pierwszy przekroczyliśmy podziały sektorowe - ministerstwo rodziny, a zwłaszcza PFRON, we współpracy z ministerstwem edukacji tworzą system wsparcia także w zakresie doboru i udostępniania technologii asystujących najwyższej jakości. Technologie asystujące są rozwiązaniem, które likwiduje bariery w znakomitym stopniu, zwłaszcza w dostępie do informacji" - podkreślił Paweł Wdówik.
- Uruchamiamy też wsparcie w likwidacji barier architektonicznych. W zeszłym tygodniu rada nadzorcza PFRON przyjęła program z budżetem 300 mln zł‚ o nazwie Dostępna przestrzeń publiczna , gdzie samorządy będą mogły wnioskować o zapewnienie dostępności budynków edukacyjnych, kultury" - dodał wiceminister Wdówik.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz