Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Uprawnienia na poczcie

10.12.2014
Autor: fot. A. Prochyra
budynek poczty polskiej z zewnątrz z podjazdem

Na podstawie Ustawy Prawo pocztowe bezpłatna usługa doręczenia listów, paczek i przekazów bezpośrednio do domu przysługuje osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności, przy czym do tego typu usług mają prawo tylko osoby: korzystające z wózka inwalidzkiego, niewidome, ociemniałe.

AKTUALIZACJA: 24.05.2019

Listonosz powinien także przyjąć od takiej osoby zwykły, opłacony list i wrzucić go do skrzynki. Nie może być to tzw. przesyłka rejestrowana, czyli np. list polecony.

Zapotrzebowanie na tę usługę i wymagane dokumenty (orzeczenie o stopniu niepełnosprawności) zgłasza się w urzędzie pocztowym w miejscu stałego pobytu lub u listonosza obsługującego rejon.

Oprócz tego placówki pocztowe muszą wydzielić specjalnie przystosowane i oznakowane stanowiska do obsługi osób z niepełnosprawnością i dostosować skrzynki do ich potrzeb.

UWAGA! Osoby niewidome mają dodatkowo prawo do całkowitego zwolnienia z opłat za przesyłki nadawane do innej osoby niewidomej, biblioteki lub organizacji, które działają na rzecz osób z takim rodzajem niepełnosprawności, oraz przesyłek adresowanych przez te instytucje do osób niewidzących.

Od 1 czerwca 2019 r. bez kolejki

Od 1 czerwca 2019 r. osoby z niepełnosprawnościami, kobiety w ciąży i osoby z dziećmi do 2. roku życia będą mogły skorzystać z usług Poczty Polskiej bez stania w kolejce.

Kwestia priorytetowej obsługi klientów uprzywilejowanych nie jest obecnie uregulowana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Wprowadzenie tego rodzaju zasad zależy od usługodawcy. W Poczcie Polskiej obowiązywały standardy, które określały, jak obsługiwać klientów uprzywilejowanych. Ponieważ do operatora dochodziły sygnały, że mogą być różnie interpretowane, zastąpiono je wewnętrznym aktem prawnym, który oprócz obsługi poza kolejnością reguluje kwestię oznaczeń umieszczanych w miejscach widocznych dla klientów.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Ordynarna kierowniczka Poczty Polskiej
    czech1000
    08.07.2020, 17:01
    Dostałem mejla że na poczcie w Gryficach na ul Dworcowej 20 jest przesyłka do odebrania podjechałem po odbiór tej przesyłki ale pani w okienku odpowiedziała mi że nie ma dla mnie żadnej przesyłki . Przyjechałem do domu i po 15min otrzymuję SMS a że jest przesyłka do odebrania pojechałem po nownje na pocztę i mówię tej pani żeby nie robiła ze mnie latawca i niech dobrze sprawdza .Usłyszała to kierowniczka tej poczty i przy ludziach zaczęła mnie na cały głos uświadamiać żebym na drugi raz nie zamawiał przesyłek z odbiorem u nich na poczcie !Oświadczyłem i pokazałem legitymację że jestem niepełnosprawny z grupą ZNACZNĄ mam chore nogi i 72 lata i żeby zeszła z wysokiego tonu Ale ona że ją to nie interesuje moja legitymacja i wiek !! POCZUŁEM SIĘ JAK BYM W MORDĘ DOSTAŁ !!! No i zabrała się i poszła do swojej dziupli na swój TRON ! Ludzie tylko głowami poruszyli .OMIJAĆ ten " UP " na ulicy pocztowej w GRYFICACH !!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Skulsk- poczta w tej miejscowości (pow.Konin)
    Robert na wózku
    11.01.2016, 12:34
    są dwa okienka z czego jedno ciągle nieczynne, żadnych udogodnień ani usprawnień, nawet wjechać jest ciężko na wózku bo trzeba być atletą by pokonać siłownik w drzwiach a co dopiero na wózku- nie ma nic, nawet pełnosprawni mają problemy....
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Sonda

Jak często spotykasz się z niemiłym komentarzem lub nieprzyjemną reakcją dotyczącą niepełnosprawności Twojej, Twojego dziecka lub innej osoby, którą się opiekujesz?

Biuletyn

Wspierają nas