Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Gdy raty przekraczają możliwości finansowe

16.02.2022
Autor: Mateusz Rózański, fot. pixabay.com
kalkulator leży na klawiaturze komputera

Sytuacja z życia wzięta. Bliska osoba, skuszona agresywną reklamą nabyła produkt na raty, na przykład smartfon lub laptop dla wnuczka. Niestety warunki spłaty takiego zakupu okazały się nie do udźwignięcia dla jej budżetu. Co robić w takiej sytuacji?  

Pytanie o takiej treści skierowaliśmy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Poniżej zamieszczamy odpowiedź:

„Przede wszystkim nie można takiej osoby pozostawić samej z problemem niespłacanych rat. Jeśli konsumentka lub konsument zakupili sprzęt podczas pokazu i nie minęło 14 dni, warto skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Prawo jest po stronie nabywcy i jeśli zakupiliśmy sprzęt przez internet lub na pokazie to mamy możliwość odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy. Wystarczy w tym czasie wysłać oświadczenie o odstąpieniu, a w ciągu kolejnych 14 dni odesłać produkty. Nie trzeba przy tym podawać powodów. Rezygnacja z zakupu wiąże się jednocześnie z rozwiązaniem umowy o zakup na raty. Dzieje się to automatycznie i zgodnie z przepisami nie wymaga dodatkowych działań po stronie kupujących. Z ostrożności, warto jednak wysłać odrębne oświadczenie o odstąpieniu od umowy kredytowej również do banku, żeby zapobiec uruchomieniu środków.

Kto może pomóc?

Znacznie trudniejsze przypadki będą jeśli od umowy minęło więcej niż ustawowy termin na odstąpienie. Wówczas każdorazowo zachęcamy do kontaktu z prawnikami, by ocenili sytuację w której znajduje się osoba mająca problem ze spłatą rat. Konsumenci mogą bezpłatnie skorzystać z pomocy prawnej pisząc na porady@dlakonsumentow.pl lub dzwoniąc pod numer 801 440 220 lub 22 290 89 16. Można również zgłosić się do rzecznika konsumentów w naszym mieście lub powiecie.”

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas