Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

W urzędzie nie ma windy? Napisz skargę do PFRON. Możesz też złożyć wniosek o zapewnienie dostępności

02.09.2021
Autor: tekst i zdjęcie Mateusz Różański
Przemiawia do mikrofonu prezes Michałkiewicz za nim siedzą wiceminister Wdówik oraz Małgorzata Jarosińska-Jedynak w tle tłumaczka języka migowego

- Obywatel z niepełnosprawnością wreszcie ma narzędzie, które daje mu gwarancję jego praw obywatelskich. Ci, którzy są dzisiaj w opozycji „wycierają sobie gębę” równością, ale dopiero ta ustawa o zapewnieniu dostępności pokazuje osobom z niepełnosprawnością, że jesteśmy takimi samymi obywatelami i nasze prawa się liczą  powiedział Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Paweł Wdówik podczas konferencji poświęconej nowym przepisom dającym możliwość m.in. skarżenia instytucji za brak dostępności.

Od 6 września 2021 roku zaczynają obowiązywać kolejne przepisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zobowiązuje ona wszystkie podmioty publiczne w Polsce do zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – w tym m.in. osobom z niepełnosprawnością i seniorom. Obywatele otrzymują dostęp do nowych narzędzi egzekwowania swoich praw – informacji, wniosku i skargi na brak dostępności podmiotu publicznego.

Obywatele, a nie ciężar dla budżetu

- Mechanizm skargowy daje osobom z niepełnosprawnością skuteczną metodę egzekwowania swoich praw – powiedział Paweł Wdówik.

Pełnomocnik sam zauważył, że jest jednocześnie członkiem rządu, który wprowadza nowe przepisy, jak i ich beneficjentem jako osoba z niepełnosprawnością. Jego zdaniem, wchodzące w życie przepisy, spowodują radykalną zmianę myślenia o dostępności jako nie czymś dodatkowym, formie przywileju czy nowinki, ale czymś oczywistym.

- Dzięki tym przepisom osoby z niepełnosprawnością przestaną być traktowane jako obciążenie dla budżetu, ale zaczną być traktowane jako poważni obywatele, mający te same prawa – powiedział Pełnomocnik. – Dajemy też ogromną szansę samorządom, by pokazały swoje zaangażowanie i troskę o tę grupę, która do tej pory w wielu obszarach funkcjonuje na granicy wykluczenia.

To nie jest karanie instytucji

O szczegółach wchodzących w życie zmian mówiła też wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, która była odpowiedzialna za przygotowanie i wdrożenie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

- Nie chodzi o to, by karać instytucje publiczne za to, że nie są dostępne, a osoby z niepełnosprawnością nie mogą załatwiać w nich swoich spraw. Chodzi raczej o to, by pokazać tym instytucjom, jakie mają bariery, co muszą naprawić, i jak zmodyfikować swoje usługi – powiedziała wiceminister.

Jako potencjalne źródło finansowania działań na rzecz dostępności wiceminister wskazała Fundusz Dostępności Banku Gospodarstwa Krajowego, który udziela niskooprocentowanych pożyczek na likwidację barier w budynkach mieszkalnych, ale też tych administrowanych przez instytucje publiczne.

Certyfikaty dla firm

Nowe przepisy nie dotyczą tylko podmiotów publicznych. Również z myślą o firmach prywatnych stworzono pewne rozwiązania służące dostępności.

- Każdy podmiot prywatny, który wprowadzi u siebie dostępność, będzie mógł ubiegać się o certyfikat dostępności. Jesteśmy już w procesie wyboru grup takich osób, które będą tych certyfikacji dokonywać. Podmioty prywatne posiadające certyfikat dostępności będą mieć pięcioprocentową zniżkę we wpłatach na PFRON – wskazała wiceminister Jarosińska-Jedynak.

Małgorzata Jarosińska-Jedynak poinformowała też, że już w przyszłym roku każdy minister w rządzie będzie musiał dokonać przeglądu prawa w swoim obszarze pod kątem dostępności.

Wnioski, skargi i grzywny

Szczegóły wchodzących w życie przepisów przedstawił Krzysztof Michałkiewicz, prezes zarządu PFRON.

- Dzięki tym przepisom można wymagać od podmiotów publicznych dostępności. Ustawa mówi o trzech jej rodzajach: dostępności cyfrowej, o której mówi jeszcze inna ustawa, architektonicznej i dostępności w komunikowaniu się. Te trzy dostępności będą obowiązkowe i będzie można wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności – tłumaczył prezes Michałkiewicz.

Jak objaśniał, jeśli instytucja nie spełnia zasad dostępności, możemy złożyć do niej wniosek o zapewnienie dostępności. Potem ma ona 14 dni na wdrożenie udostępnień. Jeżeli nie będzie to możliwe, to instytucja ma do 2 miesięcy na wdrożenie rozwiązania służącego uczynieniu jej bardziej dostępną lub będzie mogła zaproponować alternatywne rozwiązanie – np. pomoc przeszkolonego pracownika.

- Jeśli chodzi o skargę, to składamy ją do prezesa PFRON i możemy ją złożyć w każdym z 16 oddziałów Funduszu. W każdym oddziale są osoby dedykowane postępowaniu skargowemu i to one będą rozpatrywać skargę i jej zasadność – dodał prezes Michałkiewicz.

Zauważył on też, że instytucje, które nie wywiążą się z zapewnienia dostępności, będą mogły być ukarane grzywną, a ta będzie dochodem Funduszu Dostępności.

Więcej informacji

PFRON przygotował dedykowaną dostępności sekcję serwisu internetowego dostepnosc.pfron.org.pl, która zawiera wszystkie przydatne informacje oraz umożliwia złożenie wniosku o zapewnienie dostępności przez PFRON oraz skargi na brak dostępności każdego podmiotu publicznego.

Powstała też infolinia dedykowana tematowi pod numerem 22 581 84 10 nr wew. 4. Infolinię obsługuje TONO Praca z siedzibą w Laskach. Dla osób niesłyszących, na stronie zastosowano usługę tłumacza migowego online.

Obsługa procesu skargowego będzie prowadzona również stacjonarnie dla osób, które preferują taką formę kontaktu, w 16. oddziałach regionalnych PFRON w całym kraju. Informację o braku dostępności PFRON, wniosek o zapewnienie dostępności przez PFRON oraz skargę na brak zapewniania dostępności przez każdy podmiot publiczny można złożyć także poprzez rządowy serwis

Szczegóły dotyczące wchodzących w życie przepisów oraz to gdzie, jak i w jakiej formie będzie można składać wnioski i skargi dotyczące dostępności zostaną także umieszczone na stronie PFRON.

 

Komentarz

  • dostępność minus
    eska
    03.09.2021, 13:38
    Wiele się robi dla dostępności on - aparat ruchu i chwała, ale osoby bardzo słabowidzące są zupełnie przezroczyste, a przecież napisy w powiększonym i pogrubionym druku nie są kapitałożerne, tylko wymagają nieco wyobraźni. Jeśli napis jest maczkiem i umieszczony wysoko, nie mam szansy aby go odczytała osoba słabowidząca Do tej kategorii należy także gros seniorów Tymczasem albo informacja wizualna dla osób dobrze widzących albo dotykowa dla niewidomych.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas