Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zobaczy, poda, usłyszy, pomoże – warszawski asystent osoby niepełnosprawnej

06.02.2007
Autor: Magdalena Gajda

logo dodatku Praca

Centrum Usług Socjalnych i Szkolenia Kadr Pomocy Społecznej „Ośrodek Nowolipie” realizuje w Warszawie, pod egidą i dzięki funduszom Urzędu Miasta, program pod nazwą „Asystent Osoby Niepełnosprawnej”. – Podobne projekty były już wprowadzane w stolicy - mówi Zbigniew Ogonowski, dyrektor „Ośrodka Nowolipie”. – W tamtych jednak przypadkach, obejmowały one tylko osoby z określoną formą niepełnosprawności. Nasi asystenci natomiast mogą pomóc wszystkim niepełnosprawnym warszawiakom bez względu na rodzaj ich dysfunkcji.

zdjęcie: asystent pomaga wysiąść z samochodu
Fot. M. Gajda

Pierwsze zgłoszenia od osób niepełnosprawnych zainteresowanych wynajęciem osobistego asystenta przyjęto 7 sierpnia 2006 r. Ten dzień uważany jest za datę oficjalnego uruchomienia programu. Obecnie projekt realizowany jest przez 4 koordynatorów oraz 26 asystentów. -  Średnia wieku naszych asystentów to ok. 30 lat – mówi Zbigniew Ogonowski. – Profesja pod nazwą „asystent osoby niepełnosprawnej” powstała stosunkowo niedawno. Dopiero kilka lat temu wpisano ją na listę zawodów wykonywanych w Polsce. Osoba, która chce ją wykonywać musi posiadać, oprócz oczywiście określonych predyspozycji, takich jak: empatia, cierpliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów, wyrozumiałość itd., także i odpowiednie kwalifikacje. Aby zostać asystentem osoby niepełnosprawnej należy ukończyć szkołę o odpowiednim profilu. Ponieważ jednak absolwentów takich kierunków jest jeszcze niewielu, przy realizacji naszego programu dopuściliśmy możliwość przyjęcia do pracy także i tych asystentów, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenia.

„Ośrodek Nowolipie” zatrudnia asystentów w zwykłym wymiarze 8 godzin dziennie, na podstawie umowy zlecenia. – Na początku roku otrzymaliśmy środki na kontynuację projektu – mówi dyrektor Ogonowski. – Mamy nadzieję, że będzie się on cieszył wśród niepełnosprawnych warszawiaków podobnym, jeśli nie jeszcze większym, powodzeniem niż w roku 2006, będziemy mogli powiększyć ekipę naszych asystentów i ogłosić kolejny nabór.

zdjęcie: asystent pomaga w zakupach
Fot. M. Gajda

Obecnie z pomocy asystentów z „Ośrodka Nowolipie” korzysta ponad 300 klientów. Administratorzy projektu dla celów organizacyjnych dzielą ich na dwie grupy wiekowe: 18-50 lat oraz 60 i więcej lat. Obie grupy reprezentowane są w stosunku ok. 50% do 50%. Program nie wyróżnia osób z określoną dysfunkcją. – Naszym klientem może zostać każdy niepełnosprawnym warszawiak, bez względu na to, czy jest osobą z niepełnosprawnością ruchową czy mentalną, pod warunkiem, że posiada orzeczenie ZUS o zaliczeniu do dawnej I lub II grupy inwalidzkiej lub orzeczenie z Miejskiego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności – mówi Zbigniew Ogonowski. Asystenci z „Ośrodka Nowolipie” realizują określony zakres usług. Niektórych zamówień koordynatorzy nie przyjmują w ogóle. – Nie możemy się zgodzić na udzielenie pomocy jeśli klient domaga się od nas prac typowo opiekuńczych, np. umycia, posprzątania mieszkania, wyniesienia śmieci, zrobienia za niego zakupów – mówi dyrektor Ogonowski. - Celem naszego programu jest bowiem zbliżenie osoby niepełnosprawnej do społeczeństwa, aby mógł jak najlepiej funkcjonować w ramach jego struktury, a nie obok niej. A zatem nasi asystenci pomogą w załatwieniu sprawunków, czy spraw w urzędzie pod warunkiem, że osoba niepełnosprawna będzie uczestniczyła i to aktywnie w takich wyjściach. Nasz asystent poda szklankę z herbatą, ale nie ugotuje obiadu.

zdjęcie: asystent pomaga w zakupach
Fot. M. Gajda

Asystenci z „Nowolipia” wynajmowani są więc do typowych „wędrówek po mieście” – do usług typu dowiezienie - przywiezienie do kina, teatru, urzędów. Ich pomoc jest potrzebna wszędzie tam gdzie konieczne jest pokonanie barier architektonicznych. – Czasem zdarza się, że do jednego klienta, musimy wysłać dwóch asystentów – opowiada Zbigniew Ogonowski. – Kiedy osoba niepełnosprawna zgłasza się do nas z zamówieniem usługi zadajemy jej szereg pytań, których celem jest dopasowanie odpowiedniego asystenta nie tylko do formy zlecenia, ale także do preferencji klienta. Być może komuś będzie zależało na tym, aby była to młody, silny mężczyzna, który pomoże usiąść na wózku po wyjściu z samochodu, a być może jakiejś pani, która chciałaby się wybrać do fryzjera raźniej będzie to zrobić w towarzystwie młodej kobiety. Mamy też zlecenia nietypowe. Nasi asystenci byli już na treningach drużyny zawodników rugby na wózkach czy na basenie. Jeden z nich odwoził kiedyś klienta na spływ kajakowy na Mazurach i na poznańskie lotnisko, skąd klienta wyruszała w podróż do Paryża.

zdjęcie: asystent pomaga w zakupach
Fot. M. Gajda

Usługi Asystentów w „Ośrodku Nowolipie” realizowane są przez cały tydzień - również w soboty i niedziele, w godzinach od 8.00 do 22.00. Klient może zamówić usługi asystenta od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Ważne jest jednak, aby złożył zlecenie z 2,3 dniowym wyprzedzeniem. Osób niepełnosprawnych mieszkających w Warszawie, którzy chcą skorzystać z ich pomocy jest – jak na razie – zdecydowanie więcej niż asystentów. – W wielu wypadkach zdarza się też tak, że klient przyzwyczaja się do jednego z asystentów, i specjalnie czeka na jego wolny termin – dopowiada Zbigniew Ogonowski. Każdy z asystentów przeszedł podstawowy kurs posługiwania się językiem migowym, ale w przypadku osób niepełnosprawnych z dysfunkcjami narządów słuchu, mowy czy wzroku, mile widziana jest przy realizacji zlecenia wsparcie rodziny czy organizacji pozarządowych reprezentujących interesy osób z określonym rodzajem niepełnosprawności. - Przy takiej skali działalności nie posiadamy niestety własnego transportu, ale współpracujemy z firmą MPT, która ma w swoim taborze taksówki przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych czy z ośrodkami, domami pomocy społecznej – mówi Zbigniew Ogonowski. – Usługi naszych asystentów są płatne, ale kwota ta jest zupełnie symboliczna. Jedno „wyjście” asystenta obliczane na 3,5 godziny kosztuje… 4 złote. Każda następna godzina – dodatkowo 1 złotych.
Czy zdarzają się reklamacje? – Projekt: Asystent Osoby Niepełnosprawnej ma już rozbudowaną strukturę, działamy na zasadzie „radio-taxi”, każda uwaga klienta jest odnotowywana – odpowiada Zbigniew Ogonowski. – Nasi asystenci posiadają służbowe telefony komórkowe i są w stałym kontakcie z koordynatorami, ale zdarza się, że ze względu na sytuację na stołecznych ulicach mogą dojechać do klienta z opóźnieniem. W takich sytuacjach jesteśmy w stałym kontakcie z osobą zamawiającą zlecenie.

W jaki sposób osoba niepełnosprawna mieszkająca w Warszawie może zamówić usługi asystenta z „Ośrodka Nowolipie”?
- pod numerem telefonu: 022 887 33 20
- wysyłając e-mail na adres: zamawiam@asystent-nowolipie.waw.pl.
Szczegółowy regulamin korzystania z pomocy asystentów osobistych „Ośrodka Nowolipie” dostępny jest na stronie internetowej: www.asystent-nowolipie.waw.pl.
Siedziba ośrodka: ul. Nowolipie 25b, 01-200 Warszawa.

***

Artykuł powstał w ramach projektu "Integracja - Praca. Wydawnicza kampania informacyjno-promocyjna"
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas