Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dla kogo karta parkingowa?

13.02.2013
Autor: Beata Rędziak
Źródło: inf. własna

Trwają sejmowe prace nad zmianą ustawowych zasad wydawania kart parkingowych (wraz z regułami korzystania z nich), dających uprawnienia do parkowania na tzw. kopertach, miejscach parkingowych dla osób z niepełnosprawnością.

Dotychczasowy system wydawania kart parkingowych stwarza ryzyko nadużyć. Po pierwsze, daje on szansę korzystania z uprawnień, które daje karta parkingowa, osobom nieuprawnionym, które np. posługują się kartą osoby zmarłej.

Ponadto nikt nie wie, ile tak naprawdę jest w Polsce kart parkingowych, gdyż nie ma jednej, wspólnej ewidencji dokumentów. Dane przybliżone wskazują na ok. 650 tys. wydanych kart parkingowych. Celem proponowanych zmian legislacyjnych jest więc przede wszystkim uszczelnienie systemu – po to, by zwiększyć liczbę miejsc parkingowych realnie dostępnych dla osób z niepełnosprawnością i rozwiązać problem posługiwania się tym dokumentem przez osoby nieposiadające uprawnień.

Potrzeba zmian

- Konieczność wprowadzenia zmian widoczna jest gołym okiem – wystarczy popatrzeć na to, co dzieje się wokół, chociażby na parkingach przy centrach handlowych. Na kopertach parkują często bardzo wysokie samochody, do których wiadomo, że nie wsiądą osoby mające kłopoty z poruszaniem się, a przecież to dla nich są koperty. Czas z tym skończyć – mówi Krzysztof Pater, były minister polityki społecznej.

Podobnego zdania jest Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych prezydenta Gdyni. – Co druga osoba ma kartę parkingową. W śródmieściu w strefie płatnego parkowania jest 90 miejsc wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnością. Po wprowadzeniu opłat jest lepiej z ich dostępnością. Gołym okiem widać, że za dużo osób ma uprawnienia do parkowania na kopertach i to powinno zostać dokładnie zweryfikowane – mówi pełnomocnik. W Gdyni dotychczas wydano 8 669 kart parkingowych.

Zmiany w zasadach wydawania kart dotyczą przede wszystkim wprowadzenia terminowości wydawania kart, rejestrowania ich w centralnym rejestrze oraz ujednolicenia ich wyglądu na wzór innych dokumentów europejskich. Karta wydawana byłaby maksymalnie na pięć lat, teraz wydawana jest bezterminowo. Dodatkowo zapewni to spójność z unijnymi zasadami, które zakładają ramy czasowe dla wszystkich dokumentów.

Wprowadzenie centralnej ewidencji kart parkingowych, która byłaby częścią istniejącego już centralnego rejestru kierowców i pojazdów (CEPiK), pozwoliłoby na szybkie sprawdzenie przez policję czy straż miejską uprawnień posiadacza karty. Ustawodawca przewiduje też zaostrzenie kar za nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową nawet do 5 tys. zł. Obecnie kara wynosi 500 zł oraz wiąże się z ryzykiem nałożenia na kierowcę 5 punktów karnych.

Realne szanse

- Centralny rejestr jest jak najbardziej realną szansą na uszczelnienie przepisów. W tej chwili np. Doda ma kartę parkingową, o czym sama głośno mówi; przepisy są nieścisłe. Myślą przewodnią całego projektu jest przecież zwiększenie aktywności osób z niepełnosprawnością – uważa Pater. Ma on nadzieję, że dyskusje sejmowe nad planowanym projektem pozwolą na jeszcze dokładniejsze zdefiniowanie, kto może otrzymać kartę parkingową, gdyż według niego obecnie ta definicja jest bardzo nieścisła. – Część uprawnionych osób ma np. orzeczenia z ZUS, a nie z powiatowych centrów – dodaje.

Kampanie społeczne i praktyczne działania to sposób na radzenie sobie z obecną nieszczelnością systemu. – Namówiłem ekipę z parku wodnego, żeby pomalowali miejsca dla osób z niepełnosprawnością na niebiesko, podobnie jest na nowym terminalu lotniska. Na wiosnę planujemy też kampanię we współpracy ze strażą miejską – mówi Bartłomiej Skrzyński, rzecznik ds. osób niepełnosprawnych we Wrocławiu. Sam wielokrotnie doświadczył trudności w parkowaniu i jest zwolennikiem zmian w przepisach. We Wrocławiu w ścisłym centrum jest ok. 60 kopert. Od 2002 roku wydano tam 10 138 kart parkingowych zgodnych z normami UE.

- W Warszawie mamy 2700 km dróg, z czego tylko 810 km jest w naszym zarządzie. Nie mamy statystyk dotyczących miejsc dla osób niepełnosprawnych na wszystkich drogach, które są pod naszą jurysdykcją, natomiast posiadamy informacje na temat liczby takich miejsc w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego – w sumie jest ich ok. 750 – mówi Karolina Gałecka, rzecznik ZDM. Podkreśla, że ta liczba nie jest miarodajna, gdyż nie uwzględnia dróg należących do dzielnic.

W stolicy wydano dotychczas 39 575 kart parkingowych. Samo Stołeczne Centrum Osób Niepełnosprawnych (SCON), które jest realizatorem tego zadania od 2008 r., wydało od tego czasu 23 181 kart. – Zauważalna jest rokroczna tendencja wzrostowa w kwestii liczby wydawanych kart oraz zainteresowanie nimi przez osoby niepełnosprawne. Od czasu zmiany w 2009 roku przepisów dotyczących wydawania kart parkingowych znacznie wzrosła liczba osób niepełnosprawnych składających do Miejskiego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności wnioski o orzekanie uprawnienia związanego z kartą parkingową – zauważa Urszula Kujawska, kierownik SCON.

Co dalej?

Obecnie do wypracowanego przez sejmową Komisję Polityki Społecznej i Rodziny oraz powołaną do tego specjalną podkomisję projektu zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym przygotowywane są dwie ekspertyzy. – Pojawiła się wątpliwość ze strony szefa GIODO, czy bezpieczne będzie rejestrowanie kart w centralnym rejestrze. Jego zdaniem, jest to zbiór danych wrażliwych i wyraził on wątpliwość, czy nie będą one wykorzystywane w sposób niewłaściwy. I należy się do tego realnie odnieść – mówi poseł Marek Plura.

Drugie zastrzeżenie zgłosił minister administracji i cyfryzacji; dotyczy ono technicznej możliwości sprawdzania kart w centralnym rejestrze, a więc czy jest wykonalne, by np. strażnik miejski  miał dostęp do sieci.

– Jako wnioskodawcy uważamy, że jest to jak najbardziej możliwe. Czekamy na te dwie ekspertyzy i nie obawiam się, że będzie to trwało długo, bo członkowie podkomisji są dobrze osadzeni w temacie i dobrze go znają. Najpóźniej w marcu podejmiemy dalsze prace – mówi poseł. Planowane zmiany miałyby wejść w życie 1 lipca br., a stare, już wydane karty obowiązywałyby nie dłużej niż do 31 marca 2014 r.


Czy uważasz, że powinno się ograniczyć liczbę osób uprawionych do korzystania z kart parkingowych? Napisz w komentarzu pod artykułem.

Komentarz

  • Karta tylko dla kierowców
    MANTIS
    15.02.2013, 02:53
    Karta powinna być wydawana tylko niepełnosprawnym kierowcom z dysfunkcją ruchu. Dlaczego tylko kierowcom? Bo jeśli jedzie z drugą osobą (pełnosprawnym kierowcą) to ta osoba może pomóc się przemieścić niepełnosprawnemu do danego obiektu więc może podejść te ileś metrów z tą osobą. W kopertach i kartach chodzi o "BLISKOŚĆ" kopert względem różnych budynków wejść itp. Jeśli jedzie matka z niepełnosprawnym dzieckiem np. na wózku to przecież przepcha go np. przez śnieg ale niepełnosprawny na wózku czy o kulach który sam przyjedzie nie ma nikogo do pomocy i powinien móc jak najbliżej podjechać. Poza tym sorry ale nie masz auta to w większości przypadków jeździsz autem sporadycznie więc po co Ci karta. Ja już dawno w Poznaniu wykupiłem specjalną winietę dla niepełnosprawnych bo na koperty nie mam co liczyć bo stoją "wypasione fury". A najlepiej zlikwidować koperty i wrzucić uprawnienia by niepełnosprawny w strefie parkowania mógł stanąć na KAŻDYM miejscu parkingowym bezpłatnie. Wtedy gdy niepełnosprawnego nie ma wszystkie miejsca mogą być dostępne dla sprawnych a gdy jest to może zaparkować gdzie chce a nie gdzie są koperty (poza tym jak na kopercie stoi auto to obok nie może bezpłatnie zaparkować nawet jeśli tamten stoi nielegalnie.)

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas